öronluva?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare amaandalundh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 505
A

amaandalundh

Hej, jag undrar får man ha öronluva när man tävlar hoppning lokal ponny. Det står huva ej tillåtet men luva tillåtet vad är skillnaden?

Sv: öronluva?

luvan sitter på bara öronen, huva täcker ögonen.

Luva:
17576440.jpg

en typ av Huva:
22475802.jpg

luvan sitter på bara öronen, huva täcker ögonen.

Luva:
17576440.jpg

en typ av Huva:
22475802.jpg

Nu har du lite fel, huvan som menas är det dom har på travhästar som i princip dövar hästarna...
Det är det som inte är tillåtet, tror inte så många skulle tävla med en insektsmask ;)

Senast ändrad:

nja det borde ju inte stämma eftersom du får trycka i hur mycket bomull du vill i sånna vanliga hopphuvor så det blir ju ingen större skillnad mot en redan dämpad luva

Jo det är så, har varit på rätt många domar utbildningar mm. och det där har varit uppe mååånga gånger. även ganska logiskt om du läser i TR. "Blinkers och huva är förbjudna, dock får insektsskydd och luva användas."

Får man tävla med bomull i öronen på hästen?
Vet att min kompis sa att man sbsolut inte fick göra det. Men han rider på landslagsnivå så det kanske är andra regler där jämfört med lokalt/regionalt?

ELLER... så kan det vara så att luva inte sitter fast? medan en huva sitter fast:P tror jag hörde någon säga!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: iliedtoday
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den... 2
Svar
25
· Visningar
2 334
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Jag har en import från Portugal och jag undrar lite hur de föds upp där? Vad är skillnaden mot svensk uppfödning? Jag förstår... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 079
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka