Orsaker till stel häst?

G

grl

Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock o sten, vardagsträning/tömkörning på ridbana o han är i bra kondition.
Går ute med kompis 7-22.

Senaste tiden (1 månad) har han gått emot när jag har krävt arbete. Han vill gärna förböja sig i vänstervarv, o går där ned djupt med stöd på tygen utan problem. I högervarv är han stel, tar helst inte stöd på vänster yttertygel till en början o vill inte böja sig eller ställa sig till höger helst.
Svansen är buren men till vänster.
När han leds sätter han inte höger bak lika inunder kroppen som vänster.

Jag har varit hos tandäkare o haft ute en hästnaprapat som nålat o känt på honom för ett par dagar sedan, samma slutsats som jag vad det gäller rörelser. Dessutom kände hon att han var spänd i höger "rumpa" o ned.

Eftersom jag rider i olika tillpassade sadlar, men framförallt jobbat honom barbacka nu, uteslutar jag till en början sadeln. Naprapaten såg heller inget tecken på att det var den.

Någon som har erfarenhet av liknande problem, o vad som orskade dem?

När han började protestera ville han inte söka stöd på bettet, inte trampa under sig med högerbak i exempelvis öppna, skänkelvikning etc han vill flytta mig ur position på ryggen.
Det kom också protester i form av stegring o kosparkar, frambensstamp när jag fortsatte försöka jobba honom.
Eftersom min tränare upplevde att han trotsade fortsatte jag träna ett tag o red "ut" protesterna o då jobbade han på ok men jag fick honom inte att verkligen gå ned rakt framåt-nedåt helt avslappnat med stöd på tygeln utan att hela tiden jobba honom, vilket han brukar, han är känslig för hjälper i vanliga fall.
Har bytt bett eller ridit på hack sedan protesterna. Hack gav ingen skillnad men kimblewick på lite ängretygel funkar bra nu jämfört med tredelat som jag hade när besvären började. Tandläkaren ser inga tecken på att problemet sitter i munnan.
Idagsläget går han protestfritt, men jag jobbar honom bara lösgörande utan stora krav på samling i skritt o trav just nu, men jag kan ju känna att han är stel o inte vill lossa riktigt i högervarv.

Han är inte halt o det syns eller känns ingen orenhet. Inte varm, inte tjock.

Vart kan det sitta? Naprapaten kommer ut igen, och jag hoppas då att vi kan få någon mer reaktion på behandlingen, i annat fall blir det väl att åka in o röntga del för del...
 
Sv: Orsaker till stel häst?

min kompis häst blev lite likadan. stoet som hon har gick först verkligen jätte bra! och var super fin! men sen hamnade dem i en svacka och kom inte ur. hästen var lite stel, ville inte jobba eller ta stöd på tygeln. Hon kontaktade vet. och det visade sig att hästen var halt på alla fyra. (därför såg hon inget när hon ex. longerade osv) .

Så ta kontakt med vet. och gör böjprov. där hade nog jag börjat..
 
Sv: Orsaker till stel häst?

Håller med föregående, dubbelsidig hälta kan yttra sig på det sättet du beskriver, så jag skulle åka in för hältutredning..
 
Sv: Orsaker till stel häst?

Min häst kändes likadan när hans problem började!!!
Han hade även svårt för högergalopp, tog gärna vänster eller korsgalopp ett par gånger..
Han har varit halt till och från på högerfram (inget annat ben) men de har inte kunnat hitta någon orsak... De hittade dock en liiiiiiten smärta i ryggen på högersidan och han är något kortare i muskulaturen på höger!
Ryggen fick en behandling och vips så var han inte halt längre! :bump:
Sätter igång honom nu och hoppas att han ska hålla!
Vi vet fortfarande ändå inte exakt vad som utlöste hältan. Det kändes absolut ingenting vid ridning.. Det var bara de här protesterna du beskriver. Syntes heller inget när vet kollade honom hemma. (böjprov, longerprov och ridprov)
När vi kom upp på klinik var det precis som om han "vågade visa sig svag" och då började han halta på volt...
Åk in och kolla hästen! Är också nyfiken på att höra om någon annan varit med om liknande eftersom vi inte vet vad felet har varit!
 
Sv: Orsaker till stel häst?

Och jag säger som vanligt SI-led. Väldigt lätt att den skadas om hästen t ex halkar till i hagen vilket kan ge exakt de symptom du beskriver.
 
Sv: Orsaker till stel häst?

Hahaha, du ar lite trottsma med din eviga SI led....

Till tradskaparen. Jag hade nog borjat med mig sjalv i det laget. Hasten ar sned som bara den om man utgar fran din beskrivning och da gissar jag pa att du ar det oxa. Tranar du nagot sjalv utan hast? Yoga funkar superbra tex.
 
Sv: Orsaker till stel häst?

Kan vara så att hästen behöver behandlas i bakknäet, det brukar sällan synas som hälta.

Eller så är det musklerna, prova stretcha och massera (finns bra stretchingsscheman för häst om man googlar) och se om hästen är mer stel på någon sida. Då är det bara att stretcha extra mkt där.

Men som sagt, det känns som att det är något problem i bakkärran. Kan även vara SI-leden som är problemet i grunden och att pga att den ligger fel så avlastar den något bakben så att den får ont där osv.. Men det fixar vet :)
 
Sv: Orsaker till stel häst?

Och jag säger som vanligt SI-led. Väldigt lätt att den skadas om hästen t ex halkar till i hagen vilket kan ge exakt de symptom du beskriver.

Jag är helt med på den :)

Till TS, min häst hade samma symptom som din, dock väldigt diffusa och vaga. Men kändes lite oliksidig, förböjde sig i vänster varv och blev lite hängande på innertygeln i höger varv. Åkte in till klinik där det konstaterades problem i höger SI-led.
Min häst har behandlats kiropraktiskt (av veterinär) och är nu återställd och fräsch. Dock så har jag en massör som kommer ut en gång i månaden och känner igenom så att inte SI-leden "poppar" fel igen.
 
Sv: Orsaker till stel häst?

Svarar till alla:
Tack för förslag o svar!!

Jag tränar mkt själv, både yoga o styrka och går regelbundet till naprapat så jag har koll på min sits etc. Gör regelbundet rena sitsträningar med så det känns ok;).

Han är longerad o böjd utan reaktioner men är den typen av häst som inte visar när han har ont, vilkt gör att jag är orolig för att han har väldigt ont nu...

Han stretchas regelbundet men känns inte stel då, är en väldigt rörlig o vig häst generellt.

Efter naprapat behandlingen har han blivit bättre, han trampar under sig med högerbak igen o har blivit lättare att ställa o böja, men inte helt bra, så hon kommer tillbaka i veckan.
Ska prata med henne om SI-leden o det andra. Hon jobbar tätt med min vet.

Är lite orolig just för bakknän alternativt flera hältor...Någonstans ifrån måste det ju komma?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 307
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 593
Senast: Freazer
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 114
Hästvård Först och främst hästen ska kikas av veterinär, så det behöver ni inte oroa er för. Vill bara höra vad era tankar på om vad det kan vara...
Svar
13
· Visningar
1 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp