När hästen inte tar halvhalt/förhållning

@Gry sen tycker jag även du bör ställa frågan till islandafolket. Gångartshästarna ÄR ju annorlunda ridna på det sättet .
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Du har fått flera bra svar och jag tycker att din tränare verkar helt rätt ute också genom att ni arbetar på att renodla hjälperna. Jag tycker @MiniLis förslag om röstförstärkning är ett bra råd också.

Jag tycker att du ska sluta tänka halvhalt och istället tänka avsaktning/halt - mjukna - ångra dig efter ett till två skrittsteg - rid fram - beröm. Till skillnad från ovan så tycker jag att det först och främst ska göras på rakt spår. Är han en godisråtta kan du med fördel köra avsaktning med förhållning förstärkt med röst - gör halt och ge godisbit - beröm och rid fram igen med lätt hand. Upprepa. Men bara korta stunder och med massor av beröm.

Som ridlärare hade jag alltid fickorna fulla med godis när ridskoleeleverna skulle träna halvhalter. Det räckte med att jag sa gööö(r halt)! för att alla hästarna skulle tvärnita och snegla lystet på min jackficka. Ett ypperligt tillfälle för eleverna att mjukna, ignorera halten och rida fram igen.

Sedan tycker jag inte att du ska vara rädd för att mjukna i handen även om hästen inte mjuknar. För det första, en förhållning är förbrukad så fort den är genomförd. Går den inte igenom måste du mjukna för att sedan upprepa den på nytt. För det andra så är det på eftergiften som hästen blir eftergiven. Du kan alltså inte förvänta dig att hästen mjuknar av förhållningen - utan din eftergift är en förutsättning för att hästen ska mjukna.
Vad skönt att höra att det finns fler som stödjer min tränares tankar om eftergift. Idag mjuknade jag enligt min tränares filosofi och vid flera tillfällen samlade han sig utan att gå emot. Det är svårt med muskelminnen för både ryttare och häst, det tar tid att lära om. Upplevde det som ett lager spänning i kroppen sjönk undan idag i honom. Kan vara att vi lärt känns varandra eller själva ridningen.

Jag ska öva in godisgrejen. Ganska smart egentligen. Tack för tips.

Volten är en bra hjälp men ställer ju krav på balans och mjukhet. Om det går att arbeta på rakt spår är det ju jättebra också. Tar med mig det till ett annat pass.

Han behöver muskla sig bättre över ryggen och jag ska tvinga mig att jobba över bommar mm avsuttet. Inte lika kul, men bra variation. Testar ditt lite längre fram i veckan.

Tusen tack för hjälp!
 
@Gry sen tycker jag även du bör ställa frågan till islandafolket. Gångartshästarna ÄR ju annorlunda ridna på det sättet .
Sant. Min tränare är islandshästryttare. Och min förhållandevis duktiga stallkompis som rider hyfsat pigga/heta känsliga hästar. Många islandshästryttare är fantastiskt duktiga och det är ju lite skillnad på klassisk dressyr och gångartsridning. Samtidigt vet jag att det finns väldigt duktiga dressyrare här inne. Jag har redan fått väldigt bra input som jag är mkt tacksam för. Inte minst av dig.
 
Om han inte förstår kanske det är bättre att göra halt eller göra övergångar, halvhalterna blir kanske lite diffusa om han inte tar avsaktande hjälper alls.

Om det är en verklig halvhalt jag vill ta igenom, får en het häst hos mig göra övergångar nedåt. När det sitter börjar jag öva in att precis innan avbrottet släppa fram (med sits och hand), där jag strävar efter stopp i rörelsen och sedan framåt.
 
Sant. Min tränare är islandshästryttare. Och min förhållandevis duktiga stallkompis som rider hyfsat pigga/heta känsliga hästar. Många islandshästryttare är fantastiskt duktiga och det är ju lite skillnad på klassisk dressyr och gångartsridning. Samtidigt vet jag att det finns väldigt duktiga dressyrare här inne. Jag har redan fått väldigt bra input som jag är mkt tacksam för. Inte minst av dig.

Låter som du har bra resurser 😄 lycka till med din häst och roligt att du upplever nytta med svar osv 🌟
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Om det är en verklig halvhalt jag vill ta igenom, får en het häst hos mig göra övergångar nedåt. När det sitter börjar jag öva in att precis innan avbrottet släppa fram (med sits och hand), där jag strävar efter stopp i rörelsen och sedan framåt.
Tack för tips. Jättebra. Tack.

En kort självreflektion ang avsaktningar är att jag har lätt för att spänna benen när jag håller in magen. Inget jag mörkt tidigare när jag ridit min gamla häst. Men med min nya känsliga pålle märks varje spänning. Inte bra såklart, men också tacksam för att jag nu fått syn på det.
 
Tack för tips. Jättebra. Tack.

En kort självreflektion ang avsaktningar är att jag har lätt för att spänna benen när jag håller in magen. Inget jag mörkt tidigare när jag ridit min gamla häst. Men med min nya känsliga pålle märks varje spänning. Inte bra såklart, men också tacksam för att jag nu fått syn på det.

Yes- absolut inte spänna benen, utan försök skola (skola om) hästen att ta en tredjedels sekund förhållning för sittbenen . De förstår väldigt fort även om de tidigare inte varit skolade, bara ryttaren är konsekvent och avstämd i sin ridning i det arbetet.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Inte en susning. Så fort tygeln blir slack ökar han upp till en högre gångart. När jag red heta hopphästar som ung så var lång tygel det enda som fick dem att slappna av ute. Kanske är det så med min också. Målet är självklart att rida med lång tygel men än är vi inte där. Idag kunde vi dock gå i avslappnad skritt och vila på steget en och en annan långsida med halvlånga tyglar och bara påminna ibland.

Då tillhör han inte de som min tillhör. Bra på ett sätt och synd på ett annat.

Men då skulle jag göra som flera andra föreslagit. Hoppa över halter och gör en masa halter. När de sitter så "ångrar" du dig ibland och släpper fram innan halt. Dvs du får en halvhalt. Men hästen ska vara inställd på halt varje gång.
 
  • Gilla
Reactions: Gry

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 516
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 160
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 668
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp