Orthoflex sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cizzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 297
C

Cizzi

Undrar om det är någon här som har en orthoflex sadel? Vad tycker ni om dom.
Kan man ha en och samma sadel på två hästar eller är det samma typ av inpassning som vanlig bom sadel?

Sv: Orthoflex sadlar

Du måste ju justera panelerna om hästarna ser olika ut i ryggen men oftast så fungerar det att använda sadeln på fler hästar.
Det finns även speciella paneler om hästen är mycket bred, kort i ryggen osv.
Orthoflex används en del i distans. De har stor anläggningsyta och är snälla mot hästryggen eftersom panelerna är rörliga. Jag har själv aldrig provat en men hört positivt av de som ridit och rider i dem. Det finns ju en hel del olika sadeltyper och man kan även göra om sin vanliga sadel. En nackdel är tyngden. Man kommer även längre upp från hästryggen än i vanliga sadlar.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Puh
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka