OS-laget i fälttävlan

Varför :confused:
De nya reglerna är väl inte svenskarnas beslut?

Just nu riskerar väl fälttävlan åka ur OS ändå

Jag kan tycka att om man inte har den högsta klassen på OS så borde inte sporten vara med. Om man måste sänka nivån för att "alla ska få vara med" så blir det meningslöst med sporten i OS.

Jag tycker också att herrarnas fotboll borde strykas ur OS-programmet. I OS ska de bästa vara med. OS är ingen juniorturnering.
 
Jag kan tycka att om man inte har den högsta klassen på OS så borde inte sporten vara med. Om man måste sänka nivån för att "alla ska få vara med" så blir det meningslöst med sporten i OS.

Jag tycker också att herrarnas fotboll borde strykas ur OS-programmet. I OS ska de bästa vara med. OS är ingen juniorturnering.
Ja det ska ju vara de allra bästa i ett OS och det blir det inte just nu
 
Banan är kortare än vanligt. Man har infört ett "specialformat" för OS och VM och nivån på den distansen ligger mellan normala lång 3* och lång 4*. Antalet meter på OS och VM ska ligga mellan 5600-5800m.

MEN..

För att riktigt köra fälttävlan i botten som sport så har man i Tokyo en betydligt kortare bana än så. Banan är 4420m med 23 hinder över 36 språng. Jämfört med femstjärniga klasser som rids över 6270m till 6840m med mellan

Gällande distansen kommer man knappt upp i nuvarande lång trestjärnig klass 4400m-5500m utan är på nivå med tvåstjärnigt (det som tidigare var enstjärnigt för de som varit borta några år) 3640m-4680m.

Längdmässigt rider man alltså på ungefär samma nivå som sjuåringarna erbjuds vid unghäst-VM i trestjärnigt i Lion d'Angers. Fast med samma antal hinder som man har i tvåstjärnigt för sexåringarna.

Jag personligen tycker det är direkt pinsamt för i motsats till andra sporter där de främsta gör upp om medaljer har fälttävlan förvandlats till något slags crusade för att "alla ska får vara med och leka". Vilket även förklarar en del av laguppställningarna inför det här mästerskapet 😏

Med det sagt vet man ändå inte hur det kommer att gå. Det är ett mästerskap, det är fett varmt och det finns inte mycket tid för vila över de första sex hindren. Banan svänger runt som en slänggunga så det kan hända mycket. Eller absolut ingenting.

Viktigast av allt är att alla hästar och ryttare kommer hem med livet i behåll!
Att döma av de svenska resultaten verkade ju inte terrängen vara så busenkel? Förstår inte riktigt - om terrängen är alldeles för lätt, varför ser resultaten ut som de gör?
 
*Dressyrnörd som våldgästar fälttävlanstråden*

Han som red för Indien red trevligt tycker jag, men på närbilder såg man att han höll tyglarna utanför lillfingrarna. Red alltså på träns med bara en tygel. Aldrig sett någon vuxen (och kunnig) hålla så, ser man det i fälttävlan eller var det bara han?
Marcus Ehning håller också tygeln så, så han är inte ensam. Tror det bara är att de vant sig att hålla tygeln så, och sen inte vill ändra.
 
Att döma av de svenska resultaten verkade ju inte terrängen vara så busenkel? Förstår inte riktigt - om terrängen är alldeles för lätt, varför ser resultaten ut som de gör?
Problemet som jag ser det är att man kan kvala till OS och VM på för låg nivå (om jag tolkat det som skrivits tidigare rätt). Det gör att när ryttarna kommer till dessa tävlingar så har de kanske aldrig ridit på den nivån tidigare och har de gjort det så är inte hästen tävlad på nivån vilket gör att det går det som det går. Jag menar man ser alltid på dessa tävlingar, i terrängen, några klåpare som skulle uteslutits efter första hindret och så hoppar de rakt in i tredje eller fjärde för hästen har inte en susning om vad som förväntas av den. Minns någon riktigt otäck scen i Kentucky där jag bet på naglarna från startfållan för ett ekipage för att hästen helt uppenbart var otränad för nivån.
Jag tror man skulle komma mycket långt med säkerheten om man höjde kvalgränsen så att det kommer kompetent folk till tävlingarna
 
Jag som var helt säker innan att Tyskland skulle ta medalj. Men skönt ändå att det missas med mer än de där 11 straffen som Jung fick i terrängen.
 
Att döma av de svenska resultaten verkade ju inte terrängen vara så busenkel? Förstår inte riktigt - om terrängen är alldeles för lätt, varför ser resultaten ut som de gör?
Menar du att svenskarna är så bra att det inte borde blivit problem? De har åkt till OS med absolut minimikval för att komma dit. Luddes häst har varit utesluten i fem av sina tio senaste starter innan OS. Viklunds häst hade ett stopp i sista tävlingen innan Tokyo. Cato 60 har visat en uppåtgående formkurva.

Jämför det med de brittiska hästarna som gått 5* det senaste året. Med två vinster (Pau 2020, Kentucky 2021) och en femteplats (Pau 2020) i bagaget.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Nu vill jag också göra en ny tråd :D Tänker att här kan vi hålla koll på och följa de OS-aktuella ekipagen och spekulera i vilka som...
67 68 69
Svar
1 364
· Visningar
90 270
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp