OS-ryttaren Mathilda Karlsson stängs av – missade tre dopningskontroller

Ryttaren Mathilda Karlsson, som växte upp i Sverige men tävlar för Sri Lanka, stängs av i 19 månader.
Anledningen: Hon har uteblivit från tre dopningskontroller på tolv månader.
”En häxjakt”, skriver hon på Instagram.
 
Men är det så svårt att meddela var man kommer sova på natten? Man måste väl ändå boka hotell och boende innan man reser? Det står att rapporten ska innehålla allt det, men en 60-min period där man ska gå att lokalisera. Inte att alla 24 timmarna ska vara så tydligt rapporterade.

Nattvila mellan 23-05 ska vara angivet 7 dagar i veckan. Om du behöver ändra resplaner eller får ombokat boende kommer det bli en "sen ändring" och är inte bra. Glöm att spontant sova över hos en dejt...
 
Men är det så svårt att meddela var man kommer sova på natten? Man måste väl ändå boka hotell och boende innan man reser? Det står att rapporten ska innehålla allt det, men en 60-min period där man ska gå att lokalisera. Inte att alla 24 timmarna ska vara så tydligt rapporterade.
Ja just det, om det bara är 60 min perioden som är så exakt, då ska det inte vara något större problem :)

Jag jobbar t.ex på en ganska stor anläggning, och kan också bli skickad lite hit och dit av arbetsgivaren, så trots att jag är på jobbet är jag inte alltid helt lätt att lokslisera exakt.
 
Jag håller helt med om att det är löjligt att kalla det häxjakt när man vet på förhand exakt vilka regler som gäller, och de ska givetvis gälla alla. Jag väljer dock att tolka det som ett yttrande av frustration över att en rejäl satsning skiter sig för att man kanske inte är en person som funkar med den typen av rutiner.

Nu har jag ju ingen aning i det här fallet, men andra jag pratat med i liknande situation skulle gladeligen sätta på sig en fotboja som rapporterar exakt var de är dygnet runt. De löser bara inte den administrationen och planerandet regelverket kräver av en.

Man kan vara en duktig idrottare men kass på att sköta "vanliga rutiner", och det känns lika trist att bli utslagen pga det som att jag är skitbra på mina arbetsuppgifter men inte löser att jobba i kontorslandskap (eller med arbetstid utan flex). Nu kan ju jag välja en annan arbetsgivare om den generella arbetsmiljön inte funkar trots "rätt yrke", men som elitidrottare kan man inte det.

Jag kan absolut se att det borde finnas några olika lösningar för att lösa kontrollkraven, så att man kan välja den metod som funkar bäst för personen.

Rent krasst, kan man verkligen bli elitidrottare (med flera hästar dessutom att sköta planeringen för) om man inte klarar av att sköta planeringen kring vistelserapporteringen? Den känns som en mycket liten del av all planering som jag föreställer mig att en elitryttare måste sköta. Alt. ha folk som sköter åt en. Att vara elitryttare är väl att vara egenföretagare även utan vistelserapporteringen?
 
Nattvila mellan 23-05 ska vara angivet 7 dagar i veckan. Om du behöver ändra resplaner eller får ombokat boende kommer det bli en "sen ändring" och är inte bra. Glöm att spontant sova över hos en dejt...

Nä, alltså om man redan har två missar de senaste 12 månaderna så är det väl smart att inte spontant sova någon annanstans än den plats man rapporterat in.
 
Nä, alltså om man redan har två missar de senaste 12 månaderna så är det väl smart att inte spontant sova någon annanstans än den plats man rapporterat in.
Om man då inte har saker att dölja och vill vända det till att det är synd om en som blir ”jagad” för att få bort fokus.
 
Rent krasst, kan man verkligen bli elitidrottare (med flera hästar dessutom att sköta planeringen för) om man inte klarar av att sköta planeringen kring vistelserapporteringen? Den känns som en mycket liten del av all planering som jag föreställer mig att en elitryttare måste sköta. Alt. ha folk som sköter åt en. Att vara elitryttare är väl att vara egenföretagare även utan vistelserapporteringen?
Jag tänker att så omöjligt kan det väl inte vara, då skulle väl folk bli avstängda till höger och vänster? Men det blir de ju inte.
 
Man ska också tänka på att, förutom ridsport och några andra sporter, är det under en begränsad tid man ska vara tillgänglig under den aktivia karriären. Så det kan vara väl värt att under de år man tävlar (på elitnivå) se till att man är tillgänglig. Den absoluta majoriteten klarar det utmärkt.
 
Man ska också tänka på att, förutom ridsport och några andra sporter, är det under en begränsad tid man ska vara tillgänglig under den aktivia karriären. Så det kan vara väl värt att under de år man tävlar (på elitnivå) se till att man är tillgänglig. Den absoluta majoriteten klarar det utmärkt.

Exakt. Det är relativt få år av sitt liv man tävlar på den nivån, i de flesta idrotter. Då är det enklare att foga sig i att inte ha en enda "fri" dag, utan att vara skyldig att hålla exakt tid 365 dagar om året. (Och det är många som tycker det är väldigt jobbigt hur rapporteringen är upplagd. Det finns bara ingen poäng med att klaga offentligt på det, då framstår man bara som misstänkt. :meh: Jag tyckte som sagt att det var väldigt kvävande, för att ta ett exempel.)

Ur dopingsynvinkel borde det dock inte påverka säkerheten nämnvärt med betydligt färre dagar. Det man testar för är så gott som alltid detekterbart även efter 48 h.
 
Okej, då missförstod jag insrtuktionerna, det jag läste handlade om att man kvartalvis skulle rapportera in var man kommer att befinna dig varje natt, plus alla återkommande aktiviteter man har i sitt schema. Men en timme per dag låter ju helt klart rimligt.
Det stämmer att det är en timme per dygn som ska rapporteras. De flesta tar nog en timme på sen-natten. Då räcker det att hålla ordning på var man ska sova. Typ mellan 03-04 eller 04-05.
 
Jag tycker att det är ändå ett val och en livsstil att försöka ta sig upp på toppnivå i sporten. Det kan ju inte komma som en överraskning att dopingkontroller ingår. Det är liksom en del av yrket.

Gillar man inte den här delen av sitt yrke så att man känner att man inte vill committa sig till detta är det ju fritt att välja något där man kan planera sin tid mer fritt. Till exempel tillridning av hästar och tränare och liknande.

Finns ju väldigt många som tävlar på elitnivå inte bara i ridsport som fixar den här delen av yrket utan större problem uppenbarligen. Avstängningar sker ju inte dagligen av varken elitryttare eller utövare på elitnivå i andra sporter till höger och vänster vad jag vet iallafall. Vet man med sig att man missat två kontroller och blir avstängd efter en tredje då kanske man får vara extra noggrann de kommande tre månaderna.

Har man själv svårt att planera sin tid och rapportera så kanske man får ta hjälp av någon.
 
Såg på friidrotts VM i går och de pratade just om detta. Carro Klüft hade missat rapporteringen en gång under sin karriär då de hade bytt från utomhus till inomhusträning under ett skyfall. Michel Tornéus hade aldrig missat. Bägge var överens om att det var väldigt skönt att slippa detta när karriären var över. Carro sa också att hon hellre haft fotboja så hon sluppit komma ihåg.
 
Ja just det, om det bara är 60 min perioden som är så exakt, då ska det inte vara något större problem :)

Jag jobbar t.ex på en ganska stor anläggning, och kan också bli skickad lite hit och dit av arbetsgivaren, så trots att jag är på jobbet är jag inte alltid helt lätt att lokslisera exakt.
Fast hon är ju elitryttare, det är väl i den eventuella arbetsgivarens intresse att inte skicka iväg henne dit hon inte kan lokaliseras på den timman hon måste vara i lunchrummet eller whatever för att inte få tävlingsförbud på arbetsgivarens hästar. Annars är det ju möjligt att hon rent av är arbetsgivaren själv och i så fall skickar ju ingen henne någonstans.
 
Var det inte turer om hennes OS-plats för några år sedan också? Att hon kvalat på "märkliga" tävling(ar?) som inte var på rätt nivå eller mot någon konkurrens eller nåt sånt?
 
Var det inte turer om hennes OS-plats för några år sedan också? Att hon kvalat på "märkliga" tävling(ar?) som inte var på rätt nivå eller mot någon konkurrens eller nåt sånt?
Det stämmer bra.
Överlag var det alldeles för många ekipage som inte skulle ha åkt till OS. Flertalet ekipage såg man tydligt inte ens klarade av den första (lättaste) banan på godkänt sätt. Det syntes tydligt att varken häst eller ryttare var klara, hade tillräcklig erfarenhet eller kapacitet för att tävla på OS.
 
Det stämmer bra.
Överlag var det alldeles för många ekipage som inte skulle ha åkt till OS. Flertalet ekipage såg man tydligt inte ens klarade av den första (lättaste) banan på godkänt sätt. Det syntes tydligt att varken häst eller ryttare var klara, hade tillräcklig erfarenhet eller kapacitet för att tävla på OS.

Tycker du verkligen att det var flertalet ekipage som inte ens klarade av den första banan? :confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Mathilda Karlsson fick rätt i idrottens skiljedomstol Cas. Internationella ridsportförbundet gjorde fel som i efterhand...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska hoppryttaren Mathilda Karlsson, som numera tävlar för Sri Lanka, får rätt av idrottens skiljedomstol Cas, skriver Dagens...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Klar för sommar-OS. Ja, svenska hoppryttaren Mathilda Karlsson, som numera tävlar för Sri Lanka, får rätt av idrottens skiljedomstol...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I januari 2020 beslutade FEI sig för att titta närmare på hur Mathilda Karlsson, som numera rider för Sri Lanka, och ytterligare en...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp