OS-ryttaren Mathilda Karlsson stängs av – missade tre dopningskontroller

Ryttaren Mathilda Karlsson, som växte upp i Sverige men tävlar för Sri Lanka, stängs av i 19 månader.
Anledningen: Hon har uteblivit från tre dopningskontroller på tolv månader.
”En häxjakt”, skriver hon på Instagram.
 
Har lite svårt att förstå logiken i resonemanget. Dopingtest är väl obligatoriskt för alla, inte endast för henne, och hon väljer själv om hon vill lämna testerna eller inte. Vill hon inte lämna test så har hon accepterat konsekvenserna av det valet.
 
Har lite svårt att förstå logiken i resonemanget. Dopingtest är väl obligatoriskt för alla, inte endast för henne, och hon väljer själv om hon vill lämna testerna eller inte. Vill hon inte lämna test så har hon accepterat konsekvenserna av det valet.

Det rä väl som tennisspelaren som nyligen blev avstängd för samma sak. Det är aldrig deras fel och det är såå jobbigt att följa reglerna trots att de allra allra flesta elitidrottare lyckas följa dem... tröttsamt att höra gnället faktiskt. Det är det reglerna som gäller. Acceptera eller tävla inte på den nivån.
 
Vistelserapporteringen på den nivån är ju rätt jobbig, det lämnar väldigt lite utrymme för oväntade schemaändringar. Kravet på att varje dag veta exakt var man kommer vara, och hålla sig där en timme, tyckte åtminstone jag var rejält stressande. (Det var inte jag som var den tävlande i fallet, men likväl påverkade det mig som inte fick bli anledningen till att vi var sena hem eller liknande.)

Men regelverket är tydligt och det är något som gäller alla, och kan knappast komma som en överraskning eller påstås vara någon "häxjakt" på enskilda idrottare?
 
Senast ändrad:
Nu vet jag inget om det här fallet och vad exakt har hänt, men av nyfikenhet läste jag reglerna om hur toppidrottare ska registrera var de befinner sig. För mig som inte alls är insatt låter det helt absurt komplicerat.

Om jag förstod rätt, så ska återkommande aktiviteter registreras, så om man t.ex studerar så ska man registrera när man är på skolan. Och platsanvisningen ska vara så exakt, att kontrollanten hittar en utan att behöva ringa. Där räcker det ju då med att man oväntat behöver byta klassrum, för att man ska vara icke anträffbar. Hur går det att efterfölja, om man befinner sig någonstans på en stor ridanläggning på kanske flera hektar? Det kanske inte går att hitta en direkt, om man ibland är i det ena stallet, ibland i det andra?
Jag hade fått nervsammanbrott över att så detaljerat vara tvungen att redogöra var jag befinner mig hela tiden. Men så är jag inte heller idrottare.
 
Nu vet jag inget om det här fallet och vad exakt har hänt, men av nyfikenhet läste jag reglerna om hur toppidrottare ska registrera var de befinner sig. För mig som inte alls är insatt låter det helt absurt komplicerat.

Om jag förstod rätt, så ska återkommande aktiviteter registreras, så om man t.ex studerar så ska man registrera när man är på skolan. Och platsanvisningen ska vara så exakt, att kontrollanten hittar en utan att behöva ringa. Där räcker det ju då med att man oväntat behöver byta klassrum, för att man ska vara icke anträffbar. Hur går det att efterfölja, om man befinner sig någonstans på en stor ridanläggning på kanske flera hektar? Det kanske inte går att hitta en direkt, om man ibland är i det ena stallet, ibland i det andra?
Jag hade fått nervsammanbrott över att så detaljerat vara tvungen att redogöra var jag befinner mig hela tiden. Men så är jag inte heller idrottare.
Alltså det är inte som man är konstant övervakad. Givetvis räknas man inte som icke anträffbar om man är i ett annat stall på sin anläggning än vad kontrollanten besöker. Matilda har haft tre chanser på sig att lämna dopingtester men struntat i det. Det är lika för alla och hon har valt att inte testa sig.
 
Nu vet jag inget om det här fallet och vad exakt har hänt, men av nyfikenhet läste jag reglerna om hur toppidrottare ska registrera var de befinner sig. För mig som inte alls är insatt låter det helt absurt komplicerat.

Om jag förstod rätt, så ska återkommande aktiviteter registreras, så om man t.ex studerar så ska man registrera när man är på skolan. Och platsanvisningen ska vara så exakt, att kontrollanten hittar en utan att behöva ringa. Där räcker det ju då med att man oväntat behöver byta klassrum, för att man ska vara icke anträffbar. Hur går det att efterfölja, om man befinner sig någonstans på en stor ridanläggning på kanske flera hektar? Det kanske inte går att hitta en direkt, om man ibland är i det ena stallet, ibland i det andra?
Jag hade fått nervsammanbrott över att så detaljerat vara tvungen att redogöra var jag befinner mig hela tiden. Men så är jag inte heller idrottare.

Men det är ju bara en timme som ska rapporteras per dag. Kan man inte lägga lunchtimmen när man vet var man kommer äta lunch eller nåt liknande. Just den timmen får man hålla sig i det ridhuset/stallet man angett.

Jag tycker också att det låter jobbigt. Men nu är det så att alltför många idrottare fuskar och dopar sig så den ansträngningen är vad de som är rena behöver göra för att hålla sporten ren. Men häxjakt, nä, det är det inte! Det ligger ju i rena idrottare intresse att bli testad!
 
Men det är ju bara en timme som ska rapporteras per dag. Kan man inte lägga lunchtimmen när man vet var man kommer äta lunch eller nåt liknande. Just den timmen får man hålla sig i det ridhuset/stallet man angett.

Jag tycker också att det låter jobbigt. Men nu är det så att alltför många idrottare fuskar och dopar sig så den ansträngningen är vad de som är rena behöver göra för att hålla sporten ren. Men häxjakt, nä, det är det inte! Det ligger ju i rena idrottare intresse att bli testad!
Okej, då missförstod jag insrtuktionerna, det jag läste handlade om att man kvartalvis skulle rapportera in var man kommer att befinna dig varje natt, plus alla återkommande aktiviteter man har i sitt schema. Men en timme per dag låter ju helt klart rimligt.
 
Okej, då missförstod jag insrtuktionerna, det jag läste handlade om att man kvartalvis skulle rapportera in var man kommer att befinna dig varje natt, plus alla återkommande aktiviteter man har i sitt schema. Men en timme per dag låter ju helt klart rimligt.

Jag är inte expert, men det är var jag läst iaf.
 
Okej, då missförstod jag insrtuktionerna, det jag läste handlade om att man kvartalvis skulle rapportera in var man kommer att befinna dig varje natt, plus alla återkommande aktiviteter man har i sitt schema. Men en timme per dag låter ju helt klart rimligt.

Från antidoping.se:

"En elitidrottare som är ålagd kravet att vistelserapportera skickar information om var hen befinner sig under en vald 60-minutersperiod/dag, som ett maximum. Vissa är ålagda att rapportera färre tillfällen. Vistelserapporterande lag (föreningar) rapporterar in tre träningstillfällen i veckan.

Idag, i de svenska kontrollpoolerna, finns ca 330 elitidrottsutövare och 68 lag från utvalda idrotter i Sverige som vistelserapporterar."

Ja, det verkar stämma att det är max en timme per dag som måste vistelserapporteras. Jag vet dock inte hur länge innan det måste göras och hur kort inpå man kan ändra om något inträffar.
 
Från antidoping.se:

"En elitidrottare som är ålagd kravet att vistelserapportera skickar information om var hen befinner sig under en vald 60-minutersperiod/dag, som ett maximum. Vissa är ålagda att rapportera färre tillfällen. Vistelserapporterande lag (föreningar) rapporterar in tre träningstillfällen i veckan.

Idag, i de svenska kontrollpoolerna, finns ca 330 elitidrottsutövare och 68 lag från utvalda idrotter i Sverige som vistelserapporterar."

Ja, det verkar stämma att det är max en timme per dag som måste vistelserapporteras. Jag vet dock inte hur länge innan det måste göras och hur kort inpå man kan ändra om något inträffar.

Man ska även rapportera sina dagliga rutiner så att man kan bli uppsökt utanför "sin timme". Det räknas givetvis inte som ett bomtest om det är utanför tiden, men om man ofta avviker från rapporterad dagsrutin ses det som en anledning till höjd misstänksamhet.

Man ska även rapportera var man kommer sova varje natt (och det i ett yrke där man reser mycket och tex resväg och hotell kan ändras med kort varsel). Angivna platser ska vara så detaljerade att kontrollanterna kan hitta en utan att behöva ringa, så det räcker i de flesta fall inte att säga att "man är på anläggningen".

Det går att göra ändringar i sina rapporterade planer i mobilen, men det är också något som ses som anledning till höjd flagg om det sker för ofta.

Detta tillsammans med att saker faktiskt ofta händer oväntat när det gäller hästar och "jag måste in och ändra min rapporterade tid" på förhand när något akut inträffat kan nog vara rejält stressande om man har en tillvaro som i övrigt ändrar sig med snabba ryck. Har du missat en kontroll spelar det ingen roll om du står hos veterinären eller fick ett försenat flyg och inte hann fram den tid du trodde. Sen är det förstås maximal otur om man har kontroll just då, men ärligt talat, jag kan inte ens utan resor eller ett stall fullt med hästar ange när jag kommer vara anträffbar varje dag tre månader i förväg...

(Jag är definitivt för systemet med vistelserapportering och tycker att det borde testas mycket mer utanför tävling, men tycker verkligen att det är stressande att behöva inrätta livet på det sättet. Framförallt när det är djur och resor involverade.)
 
@Lingon Ja det borde helt klart vara genomförbart utan större problem. Det jag läste var det här:

anvisningar-for-vistelserapportering-for-registrerad-kontrollpool-210922.pdf

Där de säger:

Vistelserapporten ska innehålla uppgifter om
var idrottsutövaren har sin övernattning sju
dagar i veckan, återkommande aktiviteter,
planerade tävlingar samt en daglig 60-minu-
tersperiod då idrottsutövaren kan lokaliseras.

Det läste jsg som att man ska gå att lokalisera omedelbart, också under alla de här perioderna av "återkommande aktivitet" som var jobb, skola, träningar, osv. Men då är det ju inte nära på lika krångligt, om det gäller bara de 60 min per dag.
 
Man ska även rapportera sina dagliga rutiner så att man kan bli uppsökt utanför "sin timme". Det räknas givetvis inte som ett bomtest om det är utanför tiden, men om man ofta avviker från rapporterad dagsrutin ses det som en anledning till höjd misstänksamhet.

Man ska även rapportera var man kommer sova varje natt (och det i ett yrke där man reser mycket och tex resväg och hotell kan ändras med kort varsel).

Det går att göra ändringar i sina rapporterade planer i mobilen, men det är också något som ses som anledning till höjd flagg om det sker för ofta.

Detta tillsammans med att saker faktiskt ofta händer oväntat när det gäller hästar och "jag måste in och ändra min rapporterade tid" på förhand när något akut inträffat kan nog vara rejält stressande om man har en tillvaro som i övrigt ändrar sig med snabba ryck. Har du missat en kontroll spelar det ingen roll om du står hos veterinären eller fick ett försenat flyg och inte hann fram den tid du trodde. Sen är det förstås maximal otur om man har kontroll just då, men ärligt talat, jag kan inte ens utan resor eller ett stall fullt med hästar ange när jag kommer vara anträffbar varje dag tre månader i förväg...

(Jag är definitivt för systemet med vistelserapportering och tycker att det borde testas mycket mer utanför tävling, men tycker verkligen att det är stressande att behöva inrätta livet på det sättet. Framförallt när det är djur och resor involverade.)

Absolut låter det stressande. Men jag tycker att delar av mitt yrkesval också är stressande. T.ex. är det stressande att behöva jobba heltid. Det är stressande att behöva infinna sig på jobbet om annat i livet tar stor plats just då. Så är det liksom. Väldigt många som har vanliga jobb kan säga exakt var de kommer vara 40 timmar varje vecka. På jobbet.

Och sen när det talas om häxjakt gör att jag bara blir irriterad. Nästan alla andra gör det och anpassar sina liv efter det och klarar av det. Varför är det häxjakt när de ber henne göra samma sak?
 
@Lingon Ja det borde helt klart vara genomförbart utan större problem. Det jag läste var det här:

anvisningar-for-vistelserapportering-for-registrerad-kontrollpool-210922.pdf

Där de säger:

Vistelserapporten ska innehålla uppgifter om
var idrottsutövaren har sin övernattning sju
dagar i veckan, återkommande aktiviteter,
planerade tävlingar samt en daglig 60-minu-
tersperiod då idrottsutövaren kan lokaliseras.

Det läste jsg som att man ska gå att lokalisera omedelbart, också under alla de här perioderna av "återkommande aktivitet" som var jobb, skola, träningar, osv. Men då är det ju inte nära på lika krångligt, om det gäller bara de 60 min per dag.

Men är det så svårt att meddela var man kommer sova på natten? Man måste väl ändå boka hotell och boende innan man reser? Det står att rapporten ska innehålla allt det, men en 60-min period där man ska gå att lokalisera. Inte att alla 24 timmarna ska vara så tydligt rapporterade.
 
Absolut låter det stressande. Men jag tycker att delar av mitt yrkesval också är stressande. T.ex. är det stressande att behöva jobba heltid. Det är stressande att behöva infinna sig på jobbet om annat i livet tar stor plats just då. Så är det liksom. Väldigt många som har vanliga jobb kan säga exakt var de kommer vara 40 timmar varje vecka. På jobbet.

Och sen när det talas om häxjakt gör att jag bara blir irriterad. Nästan alla andra gör det och anpassar sina liv efter det och klarar av det. Varför är det häxjakt när de ber henne göra samma sak?

Jag håller helt med om att det är löjligt att kalla det häxjakt när man vet på förhand exakt vilka regler som gäller, och de ska givetvis gälla alla. Jag väljer dock att tolka det som ett yttrande av frustration över att en rejäl satsning skiter sig för att man kanske inte är en person som funkar med den typen av rutiner.

Nu har jag ju ingen aning i det här fallet, men andra jag pratat med i liknande situation skulle gladeligen sätta på sig en fotboja som rapporterar exakt var de är dygnet runt. De löser bara inte den administrationen och planerandet regelverket kräver av en.

Man kan vara en duktig idrottare men kass på att sköta "vanliga rutiner", och det känns lika trist att bli utslagen pga det som att jag är skitbra på mina arbetsuppgifter men inte löser att jobba i kontorslandskap (eller med arbetstid utan flex). Nu kan ju jag välja en annan arbetsgivare om den generella arbetsmiljön inte funkar trots "rätt yrke", men som elitidrottare kan man inte det.

Jag kan absolut se att det borde finnas några olika lösningar för att lösa kontrollkraven, så att man kan välja den metod som funkar bäst för personen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Mathilda Karlsson fick rätt i idrottens skiljedomstol Cas. Internationella ridsportförbundet gjorde fel som i efterhand...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska hoppryttaren Mathilda Karlsson, som numera tävlar för Sri Lanka, får rätt av idrottens skiljedomstol Cas, skriver Dagens...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Klar för sommar-OS. Ja, svenska hoppryttaren Mathilda Karlsson, som numera tävlar för Sri Lanka, får rätt av idrottens skiljedomstol...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I januari 2020 beslutade FEI sig för att titta närmare på hur Mathilda Karlsson, som numera rider för Sri Lanka, och ytterligare en...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp