Osäker på förskoletider!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 10 561
Sv: Osäker på förskoletider!

Jag hade nog lagt mig på ca 8-14, alt. 8-15 (om man vill att barnet ska hinna emfika) om barnet ska gå varje dag på förskolan. De sover ju efter lunch och det kan de ju göra lika bra på förskolan som hemma.

Menar du i längden? Menar du att det skulle vara negativt att öka med någon timme och i så fall på vilket sätt?

Det känns inte hållbart för vår del med tanke på våra premisser som är ju att vi vill jobba så mycket det går båda två. Att då ha barnet på förskolan 8-14 i längden skulle innebära att vi antingen måste gå ner väldigt mycket i tid, särskilt som vi båda två har en del pendling till jobbet, eller jobba på kvällar och helger, och det fungerar inte för någon av oss. Det finns inte en chans att jag orkar sätta mig framför en dator och jobba kl 21 på kvällen och inte sambon heller.

Vi vill alltså kunna jobba båda två så mycket det går. Vi kan gärna anpassa oss och flexa men inte till några extremer då vi själva inte skulle må bra av det. Samtidigt vill vi att barnet ska trivas med sin tillvaro och inte vara dödstrött när han kommer hem från förskolan.

Senast ändrad av en moderator:

Superkort vet jag inte om jag tycker.
Jag jobbade 10-14 under ett år. Det var helt perfekt.
Sen jobbade jag visserligen varannan helg 21-02 också. Men mer än så behövde jag inte jobba.

På mitt nuvarande jobb jobbade 8-15 de dagar jag hämtade barnen.
Valde att jobba 8-21 de dagar jag inte hämtade dem för att kompensera.

Ser inte det nödvändiga att ha superlånga dagar om man inte verkligen måste.

Men allt som inte är 8-14 är väl inte superkort? 8-16 exempelvis är väl inte superlångt?

För mig är det inget alternativ att jobba 10-14, inte för sambon heller, så för oss vore det inte perfekt.

Vi har iofs flex på våra jobb men vi kan inte flexa hur som helst. Vi måste hålla ungefärliga kontorstider. Vi har möten av olika slag inbokade och vi pratar och diskuterar med våra kollegor och svarar på frågor på telefon oc h mejl.

Min fundering är alltså hur man kan tänka om man har de premisser som jag och min sambo har.

Mina barn har börjat förskola vid 14 månader. Första barnet minns jag inte riktigt hur långa dagarna var i början, men vi hade nog nästan som nu (våra barn går 8-15:30). När andra barnet började gjorde vi så att hon bara gick 2-3 timmar den första tiden, ökade sen på med vila och utöver vilan fick hon vara kvar ca 30 minuter i början (någon månad) för att sen komma upp i 8-15:30. 1-3 dagar/vecka hämtas våra barn kl 15 eller tidigare också (av släkt, eller pga aktiviteter).

Jag är av den åsikten att barnen inte ska behöva ha längre "arbetsdagar" än jag har.

Måste man lämna långa dagar kan man tänka på att de är piggare på förmiddagen än eftermiddagen, dvs hellre lämna tidigt än hämta sent om man generaliserar lite.

Personligen tycker jag 7:30-16:30 är för länge för en liten, men vet många som har det så och deras barn lever ju de med. Däremot har vi haft små barn som börjat på dagis och som inte alls klarat det så bra att gå dessa långa tider och då har personalen påtalat det och föräldrarna har då börjat hämta tidigare under en period.

Nu är alla arbeten olika och inom vissa områden helt omöjligt att få jobb om man inte tänker jobba 100%. Att jobba enbart 20 h / vecka är inte ens att tänka på inom mitt område exempelvis. Allt beror ju på vart man bor i förhållande till förskola och arbete, men jag tycker nog att ca 6 h arbetsdag rent generellt måste räknas som kort.

Vi har båda jobbat heltid hela tiden. 10-14 hade inneburit tre timmars arbetsdagar, helt meningslöst. Inget av våra jobb hade gått att sköta på den tiden. Vi kan båda flexa hyfsat mycket med jobbtiderna, men 9-16 kostade på rätt mycket, det innebar att en fick jobba 6-15 och en 10-19, så vi hann ju inte ses så mycket. För oss vuxna är det betydligt mindre slitsamt med 7:30-16.

Om barnet är helt slut när det kommer hem kl 16 skulle jag säga att problemet inte är långa dagar, utan olämplig förskola. Jag skulle byta förskola i så fall, inte korta dagarna. Sonen har alltid varit pigg och glad när han kommer hem från förskolan, eftersom han inte somnar förrän kl 22 finns det gott om tid att umgås även om man hämtar kl 16.

Ja, jag kommer ihåg att du skrivit att ni gått om varandra på det sättet men det skull inte vara hållbart för oss, vi skulle inte orka helt enkelt. Då jobbar vi hellre lite deltid.

Har man ett jobb där det går att jobba deltid är det absolut ett alternativ!

Jag tycker inte att ni ska räkna med att det känns bra att ha honom 7.30-16 hela veckorna från start. Det kommer förmodligen att kännas bättre för er att trappa upp om han klarar mer än att behöva trappa ner. Det finns ju många sätt att lägga upp veckorna på, ett är att ta hjälp av någon för att hämta tidigare. Ett annat är att man har varsin "jobba länge"-dag då man jobbar tex till 20.00 för att jobba ikapp. Har man möjlighet att jobba hemma så kan man också avsätta en timme på kvällen till jobb.

Som många har skrivit är det möjligt att det funkar, barn är så olika, men det är bra att ha en liten reservplan om det inte funkar. Jag tycker inte att det har funkat optimalt med heldagar för mina barn när de varit riktigt små, de har varit för trötta när de kommer hem även om vi har haft mycket bra dagis.
En annan aspekt av det hela är att det inte är helt ovanligt att barn är ganska mycket sjuka första året på dagis. Så alltihop sammantaget så skulle jag föreslå att ni inte ställer in er på att gå på max på jobbet.

Äsh, jag poppar in. Brukar försöka undvika dagistidtrådar egentligen. Jo det låter som inte helt orimliga tider efter någon månad.

Våra tider tänker jag inte ens skriva ned här och då fick vi ändå kommentaren från dagis i våras om att vi inte utnyttjat "all vår tid" (men då skiftjobbade min man och kunde hämta tidigare, läs 15 ibland). Den kommentaren lär vi tyvärr inte få nästa samtal. Men vi har frågat om dagarna och svaret är att det går jättebra. A är 2,5.

Får en otäck känsla av att det är fler än jag med heltidsjobb som håller sig borta från sådana här trådfrågor :p

Det där med att jobba på kvällen bygger ju på att man har ett barn som somnar tidigt. Vårt barn somnar kl 22 ungefär, efter det är vi vuxna oftast för trötta för att sätta oss och jobba, allrahelst om man ska orka upp halv sju nästa dag.

Han är två, lite drygt, men han har sovit ungefär de tiderna senaste året. Han sover nio timmar per natt ungefär, somnar tio och väcks klockan sju. Den som lämnar stiger upp halv sju för att hinna göra sig i ordning innan vi väcker honom.

Sen sover han en timme på dagen också, så tio timmar per dygn ungefär. Så har det varit sen han fyllde ett, han har helt enkelt inte så stort sömnbehov. Barn är ju olika.

Men är man två föräldrar så kan man dela upp det så att den ena tar barnet och storhandlar eller umgås med nån så att den andra kan jobba. Det går att hitta luckor på så sätt.

Storhandlar med barnet eller hälsar på nån klockan åtta på kvällen? Det tror jag kan vara en utmaning, de flesta barnfamiljer nattar ju sina barn vid den tiden, och storhandla med en trött tvååring när man själv är trött?

Däremot kan man självklart lösa det så att den ena föräldern inte kommer hem utan stannar på jobbet tills sent på kvällen och jobbar, det var så vi gjorde. Förra året när jag jobbade mycket jobbade jag 9-24 flera dagar i veckan, och det funkade ju. Men komma hem, äta middag, och sen skicka ut den ena föräldern med barnet från åtta till tio på kvällen att storhandla eller hälsa på vänner - nja, det tror jag är mindre realistiskt.

Hur gammal är ditt barn?
Som klarar av att bara sova 8.5 timmar/natt?

* Jenny *

Det gör våra också. Så länge de sover på dagarna är det mycket sena kvällar. Men när man får bort dagssömen somnar de åtminstone en timma tidigare, om inte till och med 1.5 till 2 timmar tidigare!!

Vår son som närmar sig 5 har dock börjat däcka på kvällarna. (Före 20 idag...) Så jag har hopp!! Om tre år har vi två barn som somnar när andra barn verkar lägga sig! :banana:

Eftersom båda har flextid kan ni göra som vi - en hämtar och en lämnar. Då kan man få till kortare dagar. Sedan så behöver man inte jobba jättemycket deltid för att det ska bli väsentlig skillnad på dagistiden i kombination med flextid.

Min man lämnar till frukost på dagis (strax före08), jag åker till jobbet så tidigt jag kan. Jag jobbar fn 75% och åker från jobbet 14, hämtar 1430. Det gör att lillkillen har ganska överkomliga och korta dagar, han sover ju efter lunch också.

Tycker själv det känns bra att dom inte har alltför långa dagar första året och så hinner man i lugn och ro hem och laga mat, vara ute en stund, göra ärenden eller annat.

Precis som du säger så tänker vi flexa. När börjar du jobba om du slutar 14?

Menar du i längden? Menar du att det skulle vara negativt att öka med någon timme och i så fall på vilket sätt?

Det känns inte hållbart för vår del med tanke på våra premisser som är ju att vi vill jobba så mycket det går båda två. Att då ha barnet på förskolan 8-14 i längden skulle innebära att vi antingen måste gå ner väldigt mycket i tid, särskilt som vi båda två har en del pendling till jobbet, eller jobba på kvällar och helger, och det fungerar inte för någon av oss. Det finns inte en chans att jag orkar sätta mig framför en dator och jobba kl 21 på kvällen och inte sambon heller.

Vi vill alltså kunna jobba båda två så mycket det går. Vi kan gärna anpassa oss och flexa men inte till några extremer då vi själva inte skulle må bra av det. Samtidigt vill vi att barnet ska trivas med sin tillvaro och inte vara dödstrött när han kommer hem från förskolan.

Här tänker jag på din passus att du tänkt jobba deltid i några månader.

Ni måste ju självklart få till en vardag som fungerar för er allihopa tidsmässigt.

Min erfarenhet är dock att ettåringar blir trötta av heldagar på förskolan (hur bra de än trivs), ju äldre de blir desto mer orkar de ta in utan att bli lika trötta. Att gå omlott där en börjar tidigt och den andra sent kan ju vara ett bra sätt att hålla ner tiderna utan att missa allt för mycket jobb men det finns ju en gräns på hur mkt man kan gå omlott utan att känna att man kommer i otakt med varandra.
Det beror ju helt på det enskilda barnet vilken tidsomfattning som fungerar så där får man kanske prova sig fram.

Storhandlar med barnet eller hälsar på nån klockan åtta på kvällen? Det tror jag kan vara en utmaning, de flesta barnfamiljer nattar ju sina barn vid den tiden, och storhandla med en trött tvååring när man själv är trött?

Däremot kan man självklart lösa det så att den ena föräldern inte kommer hem utan stannar på jobbet tills sent på kvällen och jobbar, det var så vi gjorde. Förra året när jag jobbade mycket jobbade jag 9-24 flera dagar i veckan, och det funkade ju. Men komma hem, äta middag, och sen skicka ut den ena föräldern med barnet från åtta till tio på kvällen att storhandla eller hälsa på vänner - nja, det tror jag är mindre realistiskt.

Men slutar barnet kl. 16 borde ju middagen vara avklarad långt före kl.20? Att den ena föräldern tar med barnen för att handla, följer med syskon på träning, åker och badar eller hälsar på släktingar eller vänner är väl rätt vanligt förekommande? Och bor man så pass stort att man kan stänga dörren om sig vid sin arbetsplats så kan man ju jobba även fast barnet är hemma.

Här tänker jag på din passus att du tänkt jobba deltid i några månader.

Ni måste ju självklart få till en vardag som fungerar för er allihopa tidsmässigt.

Min erfarenhet är dock att ettåringar blir trötta av heldagar på förskolan (hur bra de än trivs), ju äldre de blir desto mer orkar de ta in utan att bli lika trötta. Att gå omlott där en börjar tidigt och den andra sent kan ju vara ett bra sätt att hålla ner tiderna utan att missa allt för mycket jobb men det finns ju en gräns på hur mkt man kan gå omlott utan att känna att man kommer i otakt med varandra.
Det beror ju helt på det enskilda barnet vilken tidsomfattning som fungerar så där får man kanske prova sig fram.

Ok, då förstår jag. Ja, vi ska gå omlott så mycket det går.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
777
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 858
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna