• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Moej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 1 746
M

Moej

Usch, det här är inte roligt. Jag vet inte om jag vill använda mig av NH eller NH-tänkande. Eller jag vill väl, men törs jag? Ända tills nu har jag alltid tyckt att det har varit det bästa sättet, men nu har jag börjat tänka på ett litet annat vis tror jag.

Alla NH-människor tycker att man inte ska tvinga hästen till att se människan som ledare. Men ändå, det är väl nästan så, har hästen nåt val?

Jag tycker inte illa om NH, men jag har blivit väldigt osäker.

Om man "NH-tränar" hästen på en volt med lina te.x. och ber den om något, men den inte gör den saken, då driver man den mer och mer tills den tillslut gör det? Måste hästen välja mellan mig eller obehag?

HUR ska jag få hästen att respektera mig frivilligt?
Det blir mkt frågor och funderingar här :D men jag vill vara säker på det jag gör.
Hur blir man ledare och vän med hästen på ett snällt sätt?

Har nh-tränade hästar nån personlighet?
Jag har tränat nh på en mkt låg nivå bara..

Med de sju lekarna kan det väl inte vara så mkt "risker", då tvingar man väl inte hästen till att se en som ledare?

Jag vill ju egentligen hålla på med nh-saker, löslongering, linlekar, rundcorall, allt sånt.. :cry:

Jag tycker precis som du. Är inte heller så där jätte insatt i NH men tycker att det verkar intressant....på samma gång som jag inte vet riktigt vad som är "rätt och fel" eftersom näst intill alla har olika teorier om hur man ska gå till väga.

Kan faktiskt tycka att det är lite skrämmande när man går in här på buke och vill titta vad alla diskuterar inom ämnet. Det verkar som att den ene ska vara bättre än den andra och om någon skapat en tråd och frågar om något är det väldigt ofta att denna blir påhoppad för att han/hon inte dyrkar "rätt" NH-utövare.

Menar absolut inget illa om någon på NH-sidan, men som nybörjare blir man många gånger helt ställd när man ser vilken attityd som finns just runt ämnet NH.

Jo. Håller med :smirk:.
Men men, man lär väl se tillslut vilka tränare och övningar som verkar vettiga. :D
Dom sju lekarna tycker jag om, det är ju som en kombination mellan dominanslekar och vänskapslekar.

Kan du inte förklara lite, eller tipsa om någon hemsida eller nåt där jag kan läsa om dom. Har inte riktigt förstått vad det går ut på och hur man ska göra. Verkar intressant. :)

Det man måste göra är att rannsaka sig själv och utgå från sig själv. Om man går in med inställningen att man ska träna eller lära hästen något, då är man fel ute - för NH baseras på allt som hästen redan vet och kan. Så ta bort "NH-träning" och alla varianter av det ordet ur ditt vokabulär, för det existerar inte.

Man KAN INTE tvinga hästen till att se en som ledare, man kan dock - tyvärr - tvinga hästen till lydnad och DET är många människor väldigt bra på. Man kan aldrig tvinga till sig en hög rang, utan det är hästen som väljer att låta en gå före, eftersom VI är inne på hästens område, inte vice versa. Hästen väljer att respektera och lyssna på människan om denne inger respekt och förtroende och om denne kommunicerar på ett sätt som hästen förstår.

Men... Hur lär man sig då att bli en individ som hästen vill lyssna på och arbeta med? Bra fråga...

Folk sätter igång med övningar och join ups och fan å hans moster, i tron om att dessa övningar gör att hästen respekterar och litar på en. Det är en sanning med modifikation, för det är inte övningarna i sig som gör det. Dock kan man genom vissa "metoder" (t.ex. Seven Games, som nämnts) lära sig att kommunicera med hästens språk, och på så sätt göra sig förstådd och på så sätt visa sig vara en vettig individ, och övningarna blir då ett sätt att pejla av om man gör rätt.

"HUR ska jag få hästen att respektera mig frivilligt?"

Genom att vara en lugn, trygg individ som snackar på ett språk som hästen förstår. LÄS allt du kommer över om hästars instinkter, beteenden och fysiologi. Lär dig förstå hästen, så att du vet varför den gör som den gör i varje situation. Iaktta hästar i flock, se hur de talar med varandra. Iaktta hur hästen beter sig mot dig - hur gör den när den vill något? Hur reagerar den på saker du gör?

"Har nh-tränade hästar nån personlighet?"

Alla korrekt hanterade hästar har sin personlighet intakt. Arbetar man på ett sätt som förstör eller hämmar hästens egna personlighet - då gör man FEL. Hästen ska aldrig anpassas efter metoden, metoden ska anpassas efter hästen.

Så via övningar, genom att läsa och genom att studera hästens sätt att göra saker och ting kan man lära sig hur man ska göra för att kunna nå en position där hästen anser att man är en jäkligt tuff å rolig typ. Men det är INTE övningarna som gör det, utan man måste lära sig att kommunicera att förstå.

Man kan likna det vid att lära sig engelska, eller nåt annat språk. Man kan lära sig grammatiken (övningarna) separat och kunna den som ett rinnande vatten, men grammatiken är fullständigt värdelös om man inte kan omvandla den till meningar och sätta ihop meningarna i ett sammanhang. Grammatiken hjälper en inte heller särskilt mycket om man ska förstå vad nån annan som pratar det språket säger, för då förstår man bara vissa brottstycken, och måste gissa sig till resten.

Jag har en sån där dag då det inte alls känns som att jag gör mig förstådd, kan nån slå mig så jag blir mig själv igen? :crazy:

Jo, jag menar ju egentligen inte träning, men jag vet inte riktigt hur jag ska säga eller förklara :smirk:.
Jag har förstått för länge sen att nh mer är ett tankesätt.

Du verkar ha väldig koll på NH, hur länge har du hållit på("tänkt") med NH? :)
Så du tycker att sju lekarna verkar bra? Jag har gjort dem några gånger på min häst, och jag tycker om dem. På min förra foderhäst använde jag det ganska mkt, och på honom fungerade det riktigt bra.

Jag tror jag förstått lite mer nu :D

Jag har noll koll, men jag är bra på att luras ;)

Skämtåsido...

Jag sparkades in på NH-banan när jag köpte min förra häst för drygt 4 år sen. Det sätt jag hanterade hästar på då tyckte han inte om, så jag fick vackert lära mig att uppföra mig och snacka på ett sätt som han förstod. Han var den mest komplexa och intelligenta häst jag nånsin träffat, vilket har lärt mig väldigt mycket som jag sedan kunnat ta med mig och prova och vidareutveckla på andra hästar.

Seven Games är ett suveränt bra verktyg när det gäller att lära sig kommunicera med sin häst. Dock ser jag gärna att folk läser och tar till sig kunskapen som ligger runt omkring SG, dvs det som skaparen av SG, Pat Parelli, lär ut. Jag lärde mig SG och jobbade med det innan jag läste Parellis bok, men efter att ha tragglat mig igenom den så förstod jag väldigt mycket mer om SG. Jag dyrkar Parelli, men tar inte hans ord som lag och håller inte med honom om allt, men SG ska helst tas in sin helhet för att ge bäst effekt. Boken kostar 200 spänn och heter helt enkelt "Natural Horse-Man-Ship".

Det största felet jag ser folk göra med Seven Games är att de "tränar" det i paddock 15 minuter, är noga med att börja med svagt tryck, ökar tills hästen svarar och sen släpper direkt. Hästen lyssnar och wow vad bra det går. Sekunden som människan sätter foten i stallet efter "träningspasset" så är tryck och eftergift-tankarna borta, man är tillbaka till sitt okonsekventa och hafsiga sätt att kommunicera med hästen och när hästen ska flyttas åt höger så trycks det till, släpps, väntas, daskas till, ryts till och trycks igen.

Ska du syssla med SG så använd det alltid och överallt! "Träna" det är givetvis bra, men kom ihåg att använda det där det behövs i din dagliga hantering, för det är där det behövs.

Kan ju säga att ditt inlägg var långt men också mycket intressant att läsa. Det du förklarar är faktiskt så jag brukar gå till väga. Läser mycket och försöker känna av själv vad som känns rätt för min häst och mig. Än så länge verkar det funka och hon är som en trogen hund utan att jag har behövt tvinga fram något.

Känns som att man kanske är på rätt väg trots allt... :)

Okej. Det enda jag tänkt på i stallet och så är att flytta hästen "normalt" då och då. :D

Bara en fråga jag kom att tänka på, från Moej's inlägg. Men tvingar inte en ledarhäst, eller häst som är högre i rang än en annan häst, den som är i lägre rang att göra det den vill? Oj då..nu blev den frågan lite virrig, hoppas du förstod vad jag menade! ;)

Det borde ju nästan vara så, men jag har inte hållit på med HMS så länge.
Så nu vill jag veta! :D

Givetvis måste man ibland kräva att hästen gör saker den kanske inte vill göra, t.ex. arbeta mer med det där svaga bakbenet eller stå still när man rengör det där hemska såret. Men jag vill inte kalla det tvång.

När man nått en position som ranghögste/ledare (ledare är det få som blir, men ranghögst är ett realistiskt mål) så behöver man inte använda tvång, då hästen anser att man är en smart, rolig och tuff prick som är värd att lyssna på. Om man inte var en bra individ, så skulle man inte komma högre i rang till att börja med.

För mig är tvång en inbillad känsla av makt från vår sida, vi utnyttjar allt som är gott och vänligt i hästen för att få vår vilja igenom trots att vi inte förtjänar det. Hästar är djur som inte gärna brukar våld, och framförallt vet de inte hur stora de är - och det utnyttjar folk till att med fysiska medel tvinga hästen att göra som de vill. Bett används för kontroll istället för kommunikation, kedjor över/under nosen skapar smärta om hästen inte "går fot" och småsmällar och "ryt" används istället för kroppsspråk och mental flexibilitet.

Jag hade "turen" att råka på en häst som inte kunde bli tvingad, för han visste att han var större och starkare. Han visade också att med en bra attityd, kunskap och förståelse och med ett gott hjärta så behöver man inget tvång - då väljer hästen att lyssna på en.

men säj så här då (exempel) jag ska borsta min häst. den gillar inte att bli borstad under magen. Jag vill inte tvinga den med hjälp av rep och grimma att stå kvar hos mej utan den ska alltså vilja det självt. vad göra!? :eek: jag skulle verkligen behöva en bra kurs :D

För det specifika problemet så finns det en tämligen enkel lösning.

Börja med dina händer. Hitta ett ställe på din häst, så nära magen som möjligt, där det är helt okej att bli smekt och klappad och borstad på. Smek och massera rytmiskt och fast ner mot magen, och sekunden som hästen visar obehag så backar du några centimetrar tills det är lugnt igen. Om hästen går undan, så följ med med handen/händerna kvar på det neutrala, sköna stället. Massera mot magen, nu kanske du får komma en centimeter till, backa när hästen visar obehag och börja om. Du behöver inte hålla på tills du kan röra hela magen utan problem, bara du slutar med att du fått gå fram nån centimeter mer än när du började.

Gör det först med dina händer, sen med borstar och plastpåsar och allt vad du nu kan tänkas hitta på.

Det du visar med den enkla metoden är att:

1. Du tänker inte tvinga dig på hästen - du visar respekt.
2. Därmed inte sagt att du tänker ge dig - du visar att du är bestämd.
3. Du löser problem tillsammans med hästen på ett lugnt sätt - du bygger förtroende.

Hästen märker att du är villig att kommunicera och arbeta fram en lösning på problemet, men utan stress och press. Hästar VILL oftast samarbeta, de vill inte bråka, och framförallt vill de inte känna obehag vid nåt så enkelt och vanligt förekommande som rykt. När hästen märker att du hittat en väg där ni kan hitta en lösning - då kommer han/hon att hjälpa till.

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka