Oseriös avel 2023

I samma tråd fanns även ”pitbull”/whippet/BC :nailbiting:
Liknande har jag sett flera gånger. Verkar som att vissa har någon idé om att man får supersnabba agilityhundar om man korsar BC med vinthund. (att det sedan är BC som ligger i topp konstant, utan inblandning av andra raser, det är ju inget att bry sig om) Vissa verkar även vilja ha en "snällare" och nättare byggd bullhund och korsar då sådana med whippet.
 
Liknande har jag sett flera gånger. Verkar som att vissa har någon idé om att man får supersnabba agilityhundar om man korsar BC med vinthund. (att det sedan är BC som ligger i topp konstant, utan inblandning av andra raser, det är ju inget att bry sig om) Vissa verkar även vilja ha en "snällare" och nättare byggd bullhund och korsar då sådana med whippet.
Ja, sport-BC + whippet är en populär korsning i USA. De avlas fram för flyball.
 
Nu hittade jag den! Den är nog jäkligt svårslagen :crazy::crazy:

Golden/hovawart/BC/berner sennen/setter/bouvier/labbe/svart älghund/buhund/dobermann/riesen/collie/schäfer/rottis
Det där är ju en typisk sådan som jag skulle syna i sömmarna och där man förmodligen hittat några rätt ovanliga hundraser online eller i en bok och slängt in dem i rubriken för att det ska låta exotiskt och coolt.
Svarta älghundar växer Verkligen inte på träd, och hur många bouvier, howwar, buhundar eller riesen springer runt på gator och torg och parar sig med kreti och pleti liksom? :D
 
Liknande har jag sett flera gånger. Verkar som att vissa har någon idé om att man får supersnabba agilityhundar om man korsar BC med vinthund. (att det sedan är BC som ligger i topp konstant, utan inblandning av andra raser, det är ju inget att bry sig om) Vissa verkar även vilja ha en "snällare" och nättare byggd bullhund och korsar då sådana med whippet.
Här i UK korsas gärna staffe eller BC med vinthundar för att få mer föriga lurchers, men det brukar inte funka riktigt som tänkt förrän någon generation senare.
Det bor en bc x saluki i mitt kvarter och det är en slående vacker hund att se på.. men...
 
Russlar som är så rediga i agility ändå liksom, vad är det man vill ha där? :(
Kan det vara färgerna trots allt? Att man vill ha en Jack Russell med en border collies färger? Var tvungen att googla och en del var ju söta, men det verkade variera mycket vad man fick för slags hund av kombon.
 
Fast specfikt för agility? Många hundar måste ju bli alldeles för stora för small-kategorin också.
Ja det känns som en himla chansning. Att man hoppas den blir liten och nätt som en terrier, men arbetsdriv och vilja som en collie? 🤔 Nu vet jag inget om Jack Russell och hur de är att träna i agility. Är det kanske att man tycker att en "vanlig" Jack saknar intensitet? Inte är smidig nog eller nått?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 964
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 807
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 839
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp