Oseriös avel 2023

Det där är ju en typisk sådan som jag skulle syna i sömmarna och där man förmodligen hittat några rätt ovanliga hundraser online eller i en bok och slängt in dem i rubriken för att det ska låta exotiskt och coolt.
Svarta älghundar växer Verkligen inte på träd, och hur många bouvier, howwar, buhundar eller riesen springer runt på gator och torg och parar sig med kreti och pleti liksom? :D
Min tanke också när jag såg den första gången. Eller någon som verkligen har gått in för detta i flera generationer
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja det känns som en himla chansning. Att man hoppas den blir liten och nätt som en terrier, men arbetsdriv och vilja som en collie? 🤔 Nu vet jag inget om Jack Russell och hur de är att träna i agility. Är det kanske att man tycker att en "vanlig" Jack saknar intensitet? Inte är smidig nog eller nått?
Russlar tycker jag generellt gör bra ifrån sig i agilityn, de har ju ett jäkla hugg och är pigga och glada. Eventuellt önskar man mer förighet men jag har aldrig upplevt att det saknats i en såpass "fartig" gren som agility. Vem fan vet?
 
Russlar tycker jag generellt gör bra ifrån sig i agilityn, de har ju ett jäkla hugg och är pigga och glada. Eventuellt önskar man mer förighet men jag har aldrig upplevt att det saknats i en såpass "fartig" gren som agility. Vem fan vet?
Ja, känns då synd att en vanlig Jack Russell inte "duger", eller ren BC för den delen, utan man ska avla fram någon super-hybrid. Man måste ju ha en bra individ i hunden också, om man säger så.
 
Ja, känns då synd att en vanlig Jack Russell inte "duger", eller ren BC för den delen, utan man ska avla fram någon super-hybrid. Man måste ju ha en bra individ i hunden också, om man säger så.
Det är ingen hybrid.
Man kan välja rätt individer (efter sina kriterier) oavsett föräldrarna är av samma släkt eller inte.
 
Nej, jag vet att man inte säger hybrid, men det var det ordet jag valde. ;) Ja, det stämmer. Jag tycker inte om deras prioritering.
Syftar du på en viss kull eller vilken prioritering? Hade du önskat att prioritera bra vallanlag eller bra terrierjakt-egenskaper hos en agilityhund? Så högt att det absolut måste komma från båda föräldrarnas släkt? Eller om jag missförstår, vad skulle vart din prioritering (för det kan väl knappast vara högt COI, det hjälper ju ingen eller inget) ?
 
Syftar du på en viss kull eller vilken prioritering? Hade du önskat att prioritera bra vallanlag eller bra terrierjakt-egenskaper hos en agilityhund? Så högt att det absolut måste komma från båda föräldrarnas släkt? Eller om jag missförstår, vad skulle vart din prioritering (för det kan väl knappast vara högt COI, det hjälper ju ingen eller inget) ?
Irrelevant. Zooma ut.

Jag menar prioriteringen att avla fram en hund med ännu mer energi, för det är väl målet. Det påminner mig om avel där man bara prioriterar en viss exteriör. Allt för att vinna priser och vara det nästa extrema, kan jag tycka. Ser samma inom en del hästavel. Det känns inte seriöst för mig, det känns som ett experiment.
 
Irrelevant. Zooma ut.

Jag menar prioriteringen att avla fram en hund med ännu mer energi, för det är väl målet. Det påminner mig om avel där man bara prioriterar en viss exteriör. Allt för att vinna priser och vara det nästa extrema, kan jag tycka. Ser samma inom en del hästavel. Det känns inte seriöst för mig, det känns som ett experiment.
Även när hundar har föräldrar från olika ras är antalet kromosomer 78

Zooma ut? Är det inte det jag gör?
 
Merle dobermann. Självklart har de också ”vita” och blåa (eller isabella är kanske den på bilden? Blå i grunden är den iallafall). Och frallor i alla möjliga färger och även långhår
IMG_9902.jpeg
 
Jag kunde givetvis inte använda personens egna bilder på valpen jag skrev om i trådstarten, men jag är rätt säker på att jag hittat kullen på annons. Pappan som ska vara en renrasig merle Chow Chow är tydligen amerikansk import och ingenting nämns om stamtavlor, det kanske förklarar saken.
Söta är de ju, men jag tycker att de exempel jag annars fått upp när jag googlat korsningen är så himla mycket finare! Det kan säkert bli trevliga hundar men VARFÖR merle?! :arghh: Chowen och malamuten är båda så fina hundar.

1700858893877.png
 
Jag kunde givetvis inte använda personens egna bilder på valpen jag skrev om i trådstarten, men jag är rätt säker på att jag hittat kullen på annons. Pappan som ska vara en renrasig merle Chow Chow är tydligen amerikansk import och ingenting nämns om stamtavlor, det kanske förklarar saken.
Söta är de ju, men jag tycker att de exempel jag annars fått upp när jag googlat korsningen är så himla mycket finare! Det kan säkert bli trevliga hundar men VARFÖR merle?! :arghh: Chowen och malamuten är båda så fina hundar.

Visa bifogad fil 132700
Chow o malamut? Var kommer merlet ifrån,någon ljuger!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 964
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 840
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp