Oseriös avel 2023

Nej, vill man ha knähund finns det ju mängder av sorter som är snäppet större och mycket mer robusta.
Precis, hade jag velat ha en liten sällskapshund hade jag skaffat en papillon eller phaléne, som känns betydligt mer tåliga och ändå är små (och så tycker jag de verkar vara trevligare hundar rent allmänt, men det är ju en annan diskussion).
 
Precis, hade jag velat ha en liten sällskapshund hade jag skaffat en papillon eller phaléne, som känns betydligt mer tåliga och ändå är små (och så tycker jag de verkar vara trevligare hundar rent allmänt, men det är ju en annan diskussion).
Och jag hade skaffat en bichon havanais eller chinese crested, tror jag :love:
 
En viss Schäferkennel som varit med i tråden förr. Detta är en tik man avlar på. Bara två syskon till har gjort MH. En nästan lika bedrövligt och en ok. Tiken har B-höfter. Övriga i kullen B eller C. En A. Några oröntgade.
Varför i hel****e avlar man på sånt här när det finns sååååå många bättre hundar i rasen. Tom ur samma kull om det nu nödvändigtvis måste avlas.

En död hund hade visat mer liv på ett MH.
IMG_6566.jpeg
 
En viss Schäferkennel som varit med i tråden förr. Detta är en tik man avlar på. Bara två syskon till har gjort MH. En nästan lika bedrövligt och en ok. Tiken har B-höfter. Övriga i kullen B eller C. En A. Några oröntgade.
Varför i hel****e avlar man på sånt här när det finns sååååå många bättre hundar i rasen. Tom ur samma kull om det nu nödvändigtvis måste avlas.

En död hund hade visat mer liv på ett MH.
Visa bifogad fil 133197

Vad gjorde den vid spökena egentligen? Sov?

Ironiskt förresten att den fick 4 på aktiviteten...
 
Helt avstängd?
Inte otroligt dessvärre.

Men jag blir så jäkla lack. Att det får försekomma sånhär avel. Detta är lika mycket djurplågeri och förkastligt som att avla på kassa leder, dålig andning eller hjärtfel. En sån här hund har ett jobbigt liv. Den är faktiskt mentalt defekt.
Och den här karl har massproducerat hundar i många, många år och det mesta har varit bedrövligt.

:rage::arghh:
 
Kan du lägga in för några andra raser också? Typ mellanpudel, jack russel och golden retriever. Funderar på om det är så att vi generellt överskattar rasernas medellivslängd eller om det faktiskt är ett så stort glapp till brachyraserna.

Mellanpudel verkar ligga på 11 år, Jack Russell 10 år, Golden 10 år nära 11 år

Iofs så har KoiraNET med även valpar som dör från medfödda fel eller anomali och förlossningssvårigheter, men dom brukar vara ett fåtal av alla hundar

https://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx
 
Mellanpudel verkar ligga på 11 år, Jack Russell 10 år, Golden 10 år nära 11 år

Iofs så har KoiraNET med även valpar som dör från medfödda fel eller anomali och förlossningssvårigheter, men dom brukar vara ett fåtal av alla hundar

https://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx

I studier som använder den datan brukar åtminstone dödsorsaker som försvunna och trafikolyckor plockas bort.

I kategorin medfödda fel/anomalier finns dock inte bara små valpar utan även unghundar. Egentligen kan jag tycka att det är bättre att ta med allt från registreringsålder även om man får med en del slumpmässiga dödsfall. Då missar man i vart fall inte om någon ras har markanta problem med medfödda missbildningar. Det krävs ju trots allt att valparna är så gamla att de registrerats för att de ska komma med i statistiken. Valpar som är så svaga att de dör några dagar efter födseln eller valpar som föds missbildade och måste avlivas kommer inte att finnas med.
 
Nu gick ju jag BPH och inte MH med mina, men även salukis brukar reagera iaf något på lek-momenten och spöken...

Eller hur, och detta är visst en schäfer! En sådan ska väl absolut vara mer aktiv och reagera på saker, tycker man.

Men den gick igenom hela MH åtminstone, även om den verkade sova genom alla moment. Jag har sett hundar med tidigt avbrutna BPH ha kullar efter sig.
 
Inlägg från en lokal Facebook-grupp

_20231209_103755.JPG


Vem har sagt att det ska vara svårt med avel!? Det är ju bara att ta en random hanhund - gärna liten och gärna ljus i färgen - så får man säkert en härlig bunke fina valpar efter sin tik!

Kan tillägga att personen som la in efterlysningen fick en del sura kommentarer.
 
Inlägg från en lokal Facebook-grupp

Visa bifogad fil 133877

Vem har sagt att det ska vara svårt med avel!? Det är ju bara att ta en random hanhund - gärna liten och gärna ljus i färgen - så får man säkert en härlig bunke fina valpar efter sin tik!

Kan tillägga att personen som la in efterlysningen fick en del sura kommentarer.


Det som är viktigast, storlek och färg! Vem bryr sig om hälsa och temperament? :idea:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 418
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 890
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 073
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 301
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp