Oseriös råttuppfödning!

Viva

Trådstartare
Många djuraffärer köper in sina djur från grossister, de två största grossisterna i Sverige är Åkello och Imazoo. Vissa erkänner det öppet, vissa ljuger och påstår att de köper från privata uppfödare. När det gäller grossister handlar det dock om löpande band principen och att maximera sin vinst.

Så man kan fråga sig vad som händer med djur som blir sjuka? Tas deras ungar ur avel för att inte föra vidare sjukdomarna? Bryr man sig ens om att kontrollera beteendeproblem som aggressivitet eller rädslor? Hanterar man ungarna innan de säljs? Vad händer när mammorna blir för gamla för att föda fram fler ungar? Hamnar de på ett trevligt pensionärshem med stora burar där de får sluta sina liv eller fryser man in dem till ormföda?

http://www.brecklagh.com/petshops.html

Bilderna kommer från en engelsk sida men många jag pratat med vittnar tyvärr om att de svenska grossisterna inte är mycket bättre. Vilken seriöst uppfödare som helst kan vittna på att man inte tjänar några pengar förutsatt att man gör ett bra jobb, företag vill tjäna pengar och grossister är inga undantag. Något att tänka på nästa gång man funderar på att köpa från djuraffär.

Därför bör man heller inte avla på djur som kommer från djuraffär eller har okänd bakgrund förutsatt att man inte har en väldigt stor kunskap och då enbart med djur där man vet vilka individer som finns bakom. För hur trevliga råttorna än är så vet man inte vad som döljer sig i deras gener och det är råttorna som får betala priset om något går snett. Man behöver bara läsa Kajsas artiklar för att vilken djurvän som helst ska inse att det kan bli ett högt pris att betala.

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=194544
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=198533
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=207920
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriös råttuppfödning!

jag tror ungefär samma tråd varit uppe förut. Men jag svarar iaf, idag är det färre och färre djuraffärer som ens säljer djur. Jag antar och hoppas att det är för att både affärer och djurägare inser det positiva i att köpa från seriösa uppfödare och svårigheterna i att köpa djur från grossister.

Däremot ifrågasätter jag din inställning till ormmat, eller så misstolkar jag dig? Självklart skall väl "uttjänta" råttor hellre gå till ormmat än att gå till spillo? jag födde själv upp mina egna foderdjur på den tiden jag hade ormar och sålde om jag hade för mycket i frysen. Då kunde jag kontrollera att djuren va väl uppfödda och inte gick under massproduktionsförhållande.
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Jag jobbar i en djuraffär, som är styrt av franchise-upplägget. Det innebär att de huvudansvariga (som antingen inte kan ett skit om djur, eller bara bryr sig om vinsten) menar på att vi måste ta djuren från grossister. Mest för de praktiska att de tecknat ett avtal sinsemellan, och att om djuren skulle bli sjuka eller dö, så kan man returnera dem och få ett nytt djur tillbaka = ingen förlust för företaget.

Vi försöker gå runt det här så gott det går, men det är inte alltid det fungerar. Hur många gånger kommer en privatperson in med hamsterungar när man inte har några hamstrar hemma?

Nu har inte vi råttor, men kaniner, marsvin, gerbiler, hamstrar, och möss på gnagarsidan. Under tiden jag har jobbat där så har vi haft ett marsvin som har gått bort pga genetiska defekter. Så jag tror inte att de avlar på sjuka djur om de vet att djuren är sjuka. Dessutom fick vi en kanin med bettfel en gång och undrade om vi kunde skicka tillbaka den. Det kunde vi, men kaninen skulle då avlivas. Eftersom kaninen inte led och är en riktig personlighet, så löste vi det ändå, så han inte behövde åka tillbaka.

Det som oroar mig mest är hetsen över att djuren ska säljas så tidigt som möjligt. Ofta får vi in kaninungar som är 5-6 veckor gamla. Dessa säljer vi inte direkt, utan de får vila och växa upp sig hos oss ett par veckor först. Det som är mest skrämmande är att kunder helst vill ha dem då. När man säger att en kanin är 8 veckor gammal, tycker vissa att de är för gammalt. När man förklarar att det är den officiella leveransdatumen för kaninuppfödare, så går de till en annan djuraffär för "där kan de minsann få en kanin som är 6 veckor gammal".

Jag tror att hur man än försöker så kommer vissa uppfödare alltid vara besatta av pengar. Oavsett om det är grossister eller privata uppfödare. Det gäller alltså att kolla över sitt djur väldigt noga innan man köper det, oavsett vart det är ifrån.
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

jag tror ungefär samma tråd varit uppe förut. Men jag svarar iaf, idag är det färre och färre djuraffärer som ens säljer djur. Jag antar och hoppas att det är för att både affärer och djurägare inser det positiva i att köpa från seriösa uppfödare och svårigheterna i att köpa djur från grossister.
.

Samtidigt ska man vara helt på det klara med att butiker utan djur rationaliserar bort sig själva. Kunderna väljer att hellre besöka de butiker som har djur, och fortsätter utvecklingen åt det hållet har vi snart abra kvar enstaka djuraffärer av stormarknads typ.
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Önskedrömmen är såklart att man i huvudtaget slutar sälja levande däggdjur i affär, men tyvärr är det fortfarande allt för många affärer som säljer. Själv väljer jag att inte stödja såna kedjor utan i största möjliga mån välja affärer utan levande däggdjur.

Jag tycker att djursynen är helt fel om man tar kull efter kull tills honan inte klarar mer och sedan säljer som ormmat, då bryr man sig helt enkelt inte särskilt mycket om djuren. Tycker heller inte att det är förenligt att blanda uppfödning av sällskapsdjur som går till försäljning med ormmat. Om man däremot väljer att föda upp råttor under bra förhållanden enbart till ormmat ser jag inget fel med det, tvärtom är det tyvärr allt för få människor som gör på det sättet då det blir mycket billigare att köpa från massproduktion.
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Skulle ha kunnat vittna med bilder från svensk grossist. Dessvärre fick vi inte medtaga kamera in. Men jag skulle kunna berätta lite hur det såg ut där inne. Den synen glömmer man inte!

I kaninrummet satt 6-7 kaniner i varje bur. 100x50cm
Buren var inredd med en STORT hönät som tog upp 1/3 av buren.
1 vattenflasta, 1 matskål. Burmatriealet var spån.
I flera av burar låg det sjuka kaniner och vi fick säga till om att en av
kaninerna i en av burarna var död.

I Gnagar rummet. Råttor, möss, ekorrar, gerbiler samt hamstrar förvarades i plastlådor. Det gick inte att räkna antalet i lådorna, men dom klättrade på varandra. I Lådorna fanns inget vatten att tillgå för dom, inte heller mat. Anledningen enligt personal, dom skulle levereras inom snar framtid.
Det fanns råttor som satt i forsknings burar. De matades med pellets, och hade en vattenflaska att tillgå. Antalet råttor per bur gick inte att räkna, dom klättrade på varandra.

I Marsvinsrummet. Dom förvarades i blastburar. ca 10 stycken per bur, blandade kön. 1 vattenflasta per bur. Vattenflaskorna var mycket angripna av grönalger. 1 matskål per bur. Saknad av hus.

I Fågelvoljären. Ett rum med sluttade sittpinnar. Inget vatten att tillgå, ingen mat heller. Voljärerna var mycket skitiga och innehöll ca 50-100 fåglar av olika slag. De största fåglarna hölls enskilda i egen voljär.
En voljär hade tömts då vi anlände. Dessa hade levererats. Kvar låg runt 10 döda fåglar.

Vi besökte även en fisk grossist där fiskar hoppade från akvarium till akvarium en del hamnade på golvet och gick dödens tillmötes genom att spolas ner i ett avlopp.
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Och jag har besökt grossister där det inte ser ut så. Kan en enstaka grossist anses representera alla?
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Jag förstår absolut din åsikt men vet inte om jag helt håller med dig, jag känner till flera mindre djuraffärer som valt bort djur men ändå fungerar bra. Kan dock förstå om det är svårt när det handlar om "vinna eller försvinna" och en djurlös butik ska slåss mot en med djur.

Jag tror inte heller att alla grossister har det jättedåligt hos sina djur, men tror ändå det är svårt att komma ifrån att kvaliteten för djuren blir sämre när det handlar om stora kvantiteter, det känns liksom svårt att komma ifrån
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Jag har varit på besök hos en grossist och det såg då inte ut som så..
Marsvinen gick i flock i boxar säkert 3x3 meter, mat och vatten hade de i överflöd.
Fåglarna hade voljärer inne i en ladugård med ett litet hål så de kunde flyga ut i en ute voljär med. Mat och vatten hade de också, visserligen jäkligt skitigt på golvet, men dom vistas ju ändå inte där..
Kaniner satt två och två i enligt mitt tycke för små burar, men hade bra med hö och hade vatten, samt pellets vad jag kunde se iaf.
Så njä, jag tror inte alla grossister har det så som du beskriver.
Alla djuren jag såg såg friska och fina ut och hade mat och vatten, hur ska de annars kunna sälja djuren om de har svultit ihjäl?
Och de kan ju inte leverera benrangel, smutsiga och såriga djur till butikerna..
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Jag har köpt råttor i djuraffär två gånger 1. tre var dräktiga (sades vara yngre än att de ens är könsmogna) och hade öronskabb. DÅ visste vi inte vad det var men det syntes tydligt då öronen var helt rödskorvade o såg ut som om de tuggats på. Vi lärde ju oss den hårda vägen vad skabb var när 3 mammor o deras 6+6+12bäbisar hade det :angel: De visade sig även ha mycoplasma.

2. Blev pålurad att köpa en hane+ en hona "då de lever bäst så, hanen kastrerar man lätt för 200:-". Ye right, hanen var tok-aggresiv o det fanns inte en enda veterinär som ville kastrera o den som kunde tänka sig det trots riskerna skulle ta 1500:- De visade sig ha mycoplasma.

Hemskt o se hur de växer upp! T.o.m. djuren som föds upp för forskning har det bättre än så! Borde inte samma regler gälla för storskalig djuruppfödning oavsett om man föder upp till forskning eller till husdjur? Men det värsta är ändå om när man föder upp och dödar djuren för o mata kräk som ormar o sånt :mad: Eller än värre -de som köper djuren levande för att ormen skall få döda den själv...


Just bland råttor, där mycoplasma är ett så stort problem så borde verkligen de storskaliga uppfödningarna ses över. De gör garranterat inget arbete för att avla bort sjukdomen. O även om de föds friska så blir de garranterat smittade i den miljön de växer upp i. Det här finns ju även bland seriösa uppfödare som nån gång ibland har tagit hem en fin råtta de hittat i djuraffären, eller råkat få med det hem från utställning. Det smusslas inför utställningar med kortison o allehanda metoder för att gömma snuva o rossel. Så tyvärr är ju inte alla "seriösa" uppfödare bra heller. Men där är det ju iaf råttan som står i centrum, inte pengarna.

Skulle jag köpa råtta igen, så skulle jag försöka få tag i ett par från forskningsuppfödning -de har garranterat ingen mycoplasma. Lite tumörer kan man leva med -de går att operera. Mycoplasma? Det dör råttan av tillslut oavsett hur mycket man behandlar. Det är ju Kronisk lunginflammation...
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Personligen skulle jag bli skitsur om det skulle vara samma regler när man föder upp till husdjur som till forskning. Att jag skulle bli det beror på att vi vanliga dödliga inte får föda upp råttor med diverse defekter, nakenråttor och manx är tex inte lagligt att föda upp pga alla problem de har. Samma regler skulle definitivt innebära att man plötsligt får föda upp sånt och det vore riktigt riktigt illa.

Varför är det så illa att föda upp för ormmat? Ormar behöver ju också äta. Det som är illa på den biten är i mina ögon snarare den urdåliga djurhållningen många ormmatsuppfödare har för sina foderdjur... Men föder man upp på ett bra sätt, låter foderdjuren leva bra liv innan de blir mat och inte matar med levande i onödan, så kan jag ärligt talat inte se några som helst fel i det.

Vilken/vilka är det som smusslar med kortison odyl inför utställningar, och har du sett det med egna ögon eller är det rykten och sånt? Pma gärna om du inte vill outa nån, vill gärna veta vilka som ska undvikas när jag köper råtta :)

Slutligen - det kanske bara är jag men jag tycker inte att mycoplasma verkar vara ett så stort problem? Snarare immunförsvaret som tillåter mycoplasman att bryta ut, och det jobbar alla seriösa uppfödare med (därmed inte sagt att alla i en viss "gruppering" är seriösa, utan mer att man inte kan vara seriös utan att försöka förbättra immunförsvaret. Det går liksom inte ihop). Har själv aldrig haft en råtta med mycoplasma trots att jag haft runt 60 råttor genom åren, varav majoriteten är dåligt uppfödda zooråttor, omplaceringar osv. Jag vet inte om du är en av de som tror det men det tål att nämnas flera gånger - rossel och mycoplasma är inte samma sak, rossel är ett symtom till flera olika saker som kan vara allt från myco till en förkylning eller bara lite stress vid flytt tex. Rosselråttor har jag haft, och har, men ingen med just mycoplasma.

Btw, den där mycoplasmafria stammen på lab är inte mycoplasmafri när de väl utsätts för mycoplasma - alla andra råttor bär på mycoplasma trots att det inte brutit ut. Vill du ha helt mycofria råttor så blir det till att bara ha råttor från den stammen och aldrig låta de träffa andra råttor ;)
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Nej, det finns dom skötsamma också.
Men dom flesta lever ju under samma stadgar
- göra sig pengar på levande individer
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Vart är dina bilder då?:confused:

Visst skulle jag kunna åka dit och ta bilder och sånt, om du sponsrar med bensinpengar och nummret, för det är ett par år sen jag var där..
Ligger ovanför Kalmar om jag inte missminner mig, köpte min minigris där.
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

emalaj, jag är fortfarande nyfiken på om du anmälde grossisten. Gjorde du det? Hur gick det då med anmälan?
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Vi fick inte medtaga kamera in.

Nej jag sponsrar inte dig :crazy:
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Nej, jag gjorde ingen anmälan. Vet att några av dom andra pratade på det. Men vet ej hur det gick. Ansåg att det var alldeles för stort att man som enskild individ skulle kunna fälla det hela. Däremot är jag inte tyst om det jag såg.

Jag har heller inga bevis som också var en av orsakerna till att jag inte anmälde då man ej fick medtaga kamera in. Men skulle jag bli inkallad som vittne så skulle jag berätta det jag såg.
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Man måste inte ha bevis för att anmäla och att man är ensam spelar ingen roll - det är liksom inte en själv som privatperson som sköter sånt utan det är djurskyddsinspektörer och åklagare som sköter den biten. Allt man som privatperson gör är just en anmälan så att de som ska göra jobbet kan ta en titt och så gör de nånting åt det. Om folk inte anmäler sånt där så kommer det aldrig bli bättre heller.

Jag har själv anmält företag (i mitt fall en djuraffär x antal gånger) utan några som helst bevis och helt ensam - inga problem alls.
 
Sv: Oseriös råttuppfödning!

Hur gick det?

Enligt vad jag tidigare skrev så gjorde dom inte några direkta fel som bryter emot lagen. Dom djur som inte hade mat eller vatten skulle transporteras vidare. Inte i dom burarna dom satt i. Det skrev jag dock inte. Men ni vet säkert hur transport burarna från grossister ser ut.

Ang döda djur så förekommer dåliga exemplar från just grossistuppfödda djur

Jag försvarar dom absolut inte. Men tyvärr finns det brister i lagarna som inte täcker detta. Och jag ser det omöjligta i att stoppa dom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp