Oseriösa hästköpare!

orcide

Trådstartare
Vad är det för fel på folk i dag egentligen??!!

En vän till mej ska sälja sin häst ..den är snäll-trevlig-välriden-trygg-lagom stor mm mm

Hon säljer den som en skogsmulle pga att den har nåra år på nacen.

MEN! Trotts alla mail o tel sammtal o provridningar där folk säjer att denna häst är helt perfekt och att priset är br a så bestämmer sej ingen!

Varför mailar/ringer man på en häst om man inte tänker köpa någon??

Jga fattar inte hur folk tänker.
När jag köpte häst ringde jag o åkte dit samma dag o bestämmde mej på platts o betalade eller tackade nej om det inte passade.
'
Man tar väl inte upp folks tid i onödan tycker jag .
Det är ju skammligt!

Sv: Oseriösa hästköpare!

Ska man köpa häst så är det faktiskt viktigt att tänka igenom det först.
Det kanske känns perfekt när man provrider, men man måste ju ändå få en chans att tänka igenom saken, man ska ju trots allt (förmodligen) ha hästen i flera år.

Jag har alltid fått lära mej och hört överallt av alla att man ska provrida flera hästar innan man bestämmer sej, den andra eller tredje man rider/kollar på kan ju va bättre... Jag tror inte att folk åker ut och provrider en häst de inte uppriktigt är intresserade av, men att de red/kollade på en annan efter som de tyckte var bättre, helt enkelt!

Tyvärr finns det de som bara åker runt och provruider men lika många oseriösa köpare lika många oseriösa säljare finns det.

Fast man undrar ju ur en del folk tänker egentligen :smirk:

Jag tror ändå att det är osannolikt att TS kompis enbart råkat ut för sådana. Men jag tror också att det är mer oseriösa säljare som råkar ut för folk som bara har för avsikt att provrida, skulle jag träffa en ev spekulant på min häst skulle jag kolla upp så boxplats fanns och andra omständigheter runt stallet, och rekomendationer på personen i fråga. Så slipper man oseriöst folk!

jag tycker inte att det är så konstigt om man inte bestämmer sig för hästen på en gång. Om det inte är så att köparen känt att det klickar på en gång.
Jag tycker attt man ska prova fler hästar och riktigt ta sig tid att känna sig att man fattar rätt beslut och när man väl har bestämt sig, så kanske man t o m bör komma och provrida fler gånger, för att känna att det riktigt är den hästen man vill ha. Man får nog räkna som säljare att det inte går på en gång att sälja en häst. Sen kan de ju finnas andra anledningar till att hästen inte är allt för lättsåld. Bara för att säljaren tycker att hästen är så perfekt i alla lägen, så kanske många köpare inte riktigt håller med.

de är faktiskt inte lätt att bestämma sej på plats så, när ja leta häst så sa ja alltid att ja skulle ringa o se hur ja gör..
tror de är bra att tänka över de innan man bestämmer sej..för de va några som ja hade kunnat tänka mej när ja provred men som sen när ja tänkte på de kanske inte va så bra häst för mej.

förutom denna sista ja kollade på som ja kände att ja verkligen ville ha..som dessutom va min tränares häst..men ja va tvungen att bestämma mej fort eftersom hästen nästa dag skulle åka iväg långt bort.
men de va första hästen ja kände när ja red att ja verkligen ville ha, va som om vi hörde ihop redan från början och den känslan tycker ja man ska känna när man ska köpa en häst man ska ha länge..man kan ju också lära sej gilla hästen..men me tanke på att de är..för mej iallafall..ganska stor sak att köpa häst så tycker ja man ska fundera en stund innan man bestämmer sej.

Jag tycker INTE att det hör till vanligheterna att man bestämmer sig på plats! En häst är ju en stor och viktig investering...

I min senaste omgång tittade jag på en 4-5 hästar. Föll för hästen jag köpte när jag var där, men tänkte ändå över det till nästa dag. Det kan bli så fel annars. Jag mejlade till ALLA som jag varit och tittat hos och berättade att jag inte var intersserad av deras hästar. Det gjorde jag samma kväll eller senast dagen efter provridningen.

jag va kanske lite dålig på att höra av mej direkt dan efter..tog några dagar men de va för ja är så velig..men de kan ja förstå är jobbigt att inte veta om folk vill ha hästen eller inte.

sen va de lika många hästägare som sa massor av saker som inte stämde med hästen..de är inte så kul när man åkt långt och sen har ägaren "glömt" att säga att hästen stegrar ibland utan anledning..så köpare är nog lika irriterade på säljarna som säljarna e på köpare.

Har också råkat ut för oseriösa spekulanter. Att ringa och höra sig för är helt ok, men när man bestämt tid och dag för provridning eller som i vårt fall, kommit överrens om pris m.m så satt jag här o väntade men ingen kom el. hörde av sig! :confused: dessutom han jag ju meddela andra som ringde att hästen var såld och tog bort annonsen. Att ändra sig är okej men ring för guds skull och meddela det då. De hörde av sig en vecka senare men då kändes de ju inte rätt att sälja till dem längre. Det är svårt nog att sälja ett djur så det måste ju kännas riktigt bra!!!
Har även varit med om " provridningsutflykter" där en stund gratis ridning varit av enda intresse. Håller med er andra som skrivit att man absolut bör provrida, fundera o kanske provrida ytterligare en gång. men det förutsätter väl att man faktiskt kan vara intresserad av att köpa den häst man åker & kollar på?

Jag kan väl alldeles säkert klassas som oseriös... :crazy:
När vi letar ny häst kan det ta allt från en dag till flera år... det är ju trots allt en ny familjemedlem som införskaffas!
Det kan ta åtskilliga mejl, telefonsamtal och/eller besök innan affären är avgjord men de som hamnar hos oss blir i.a.f. kvar länge!
Jag uppskattar nog mer en noggrann och tveksam köpare (har sålt ett par hästar) än en som fattar ett snabbt beslut. Det brukar bli bättre slutresultat...
Hästen o ryttaren ska ju trivas tillsammans!
Men jag hör av mig till alla som jag varit i kontakt med i.a.f!

Jag kan väl alldeles säkert klassas som oseriös... :crazy:
När vi letar ny häst kan det ta allt från en dag till flera år... det är ju trots allt en ny familjemedlem som införskaffas!
Det kan ta åtskilliga mejl, telefonsamtal och/eller besök innan affären är avgjord men de som hamnar hos oss blir i.a.f. kvar länge!
Jag uppskattar nog mer en noggrann och tveksam köpare (har sålt ett par hästar) än en som fattar ett snabbt beslut. Det brukar bli bättre slutresultat...
Hästen o ryttaren ska ju trivas tillsammans!
Men jag hör av mig till alla som jag varit i kontakt med i.a.f!

Precis, det är en ganska omständig procedur att både köpa och sälja. Det viktigaste i sammanhanget för båda parter är KOMMUNIKATION. Att inte höra av sig är nonchalant och kan ställa till stora förtret för den andra parten. Så vill man fundera några dagar säger man det, det förstår alla. Att vilja prova fler hästar är självklart bara positivt, säg det till säljaren och hör av dig med info hur det går så säljaren vet om du fortfarande har något intresse av hästen. Är det så himla svårt att ha flera bollar i luften??? Eller att meddela att du inte är intresserad
längre? Med dagens förnämliga kommunikationsmedel är det ju ganska lätt och billigt att skicka ett meddelande med tack men nej tack alternativt jag avvaktar lite och tittar på fler... Till syvende och sist är det ju så att först till kvarn att bestämma sig får oftast ta hästen och avvaktar man får man vara medveten om det. Men hellre det än att förhastat köpa fel individ för att säljaren pressar med att "det är många som är intresserade så du måste bestämma dig snabbt". De hästarna ligger ofta ute på annons länge, länge...
Tycker lilla jag som både köpt och sålt ett antal och många gånger svurit över folk som inte hör av sig när de lovat göra det:devil:

Ungefär lika skammligt som att lägga ett smuttsbud på 3000 på en fin fjording:smirk:

Jag tror att din vän tjänar på att det tar lite tid, det är så lätt att det bli fel annars. Att det börjar strula när hästen har kommit till sin nya ägare är inte kul för nån.
Däremot är det svårt att sälja, jag har flera skräckupplevelser kopplade till hästförsäljning. Det vanligaste är att spekulanterna vill ha ALLT, men inte kan betala. Jag fick många samtal från människor som absolut ville ha en fin tävlingshäst, men inte hade pengar, så de ville ha hästen på foder istället. Det var jobbigt, för jag är inte heller nån rik människa, så jag förstår dem, men behövde samtidigt pengarna själv. Allt det gjorde att försäljningen drog ut på tiden, trots många spekulanter...

Hoppas det löser sig och lycka till!

Jag är mitt inne i ett hästköp och jag skulle tycka att säljaren var oseriös eller ville dölja något för mig om allt var tvunget att gå så himla fort.Jag tycker att det ligger i bådas intresse att alla inblandade får tänka igenom saken i lugn och ro,köparen vill ju veta säkert att det är rätt häst och en säljare som vill det bästa för sin häst vill ju också vara säker på att köparen och hästen trivs tillsammans. Personligen är jag nästan lika:love: i säljaren som i blivande hästen!

Ja, hon kan räkna med att det kommer att ta lite tid, och det kommer att ringa en massa konstiga människor, som gärna kommer och provrider o¨sv. Alla kommer att tycka att hästen är den underbaraste av dem alla, men man får aldrig ett besked utan bara ett "Jag ska fundera, så hör jag av mig". Bra så långt, men de hör aldrig av sig..

Nu hade jag min häst ute på annons från nov-februari, hästen är såld och det känns helt rätt. Hade det inte gjort det hade hästen blivit kvar hos mig ett tag till.

Så, be henne ha lite is i magen, helt plötsligt kommer rätt köpare att dyka upp!

tja, fast om man provat många hästar kanske man vill tänka över sitt köp så att man inte ångrar sig och tänker "jag skulle ha köpt den istället"

? Nåt vi andra missat?!?
Har man sett en häst och sedan gjort en bedömning av vad man själv tycker den är värd är det väl bättre att lämna ett bud än att bara tacka nej...? eller att inte alls höra av sig?
Som köpare är jag inte rädd att pruta om jag tycker att hästen är värd mindre än vad säljaren begär, sedan är det ju upp till säljaren att säga ja eller nej, eller hur? Som Säljare uppskattar jag om en köpare säger vad de är villiga att betala istället för att säga ett tvärt nej, det ger ju mig möjlighet att fundera och ta ställning till vad som blir bäst för min häst...

det var riktat till TS.. alltså nått som är mellan henne och mej. Men bryr mej inte om det längre. var bara i ilskans hetta jag skrev det där inlägget:devil:;) Hon har alltså inte sett hästen, utan har utifrån lite ord på nätet fått för sej att han är en problem häst, vilket han absolut inte är. Det enda problemet är JAG. (det enda problmet han har är att han tycker det är läskigt att ridas ut i skogen på själv men med rätt ryttare är det aldrig några problem). han känner sej inte trygg med mej pågrund utav att jag är rädd(är rädd för alla hästar och skulle aldrig skaffat någon om jag hade varit lite smartare)...
Trådkapning:
När är en häst en problemhäst enligt er?

Senast ändrad av en moderator:

Så du har bestämt dig för att sälja nu?

En problemhäst är en häst som har "tagit över" för alla människor, och inte för en.
Om nu ngn skulle lägga ett bud på 3000:- skulle jag nog säga tack och adjö. (för din häst var väl ändå ganska 'ung' eller?)
Jag köpte min 16åring, seg,stel hade gått på ridskola många år för 10,000:- Vilket är precis rimligt. (fast vi fick med endel saker också.)
Du vet väl själv som fjorddägare att man aldrig ska sälja sin fjord för mindre än 10,000, om det inte är till en vän.. ;) (Tror det står på SFFs sida om prisrekommendationer f.ö)

Liknande trådar

Gnägg Som rubriken lyder, hur på får man vara vid hästköp utan att säljaren ska tycka att man är ett psykfall? Nu är det så att jag har... 2
Svar
20
· Visningar
2 816
Senast: Teilani
·
S
Hästmänniskan Jag har haft min häst ute på annons ett dag och har stött på måånga roliga hästköpare. :grin: 1 Dom ska pruta i första mailet... 2
Svar
27
· Visningar
6 110
Senast: Nasseman
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 836
Senast: Lobelia
·
A
Hästmänniskan Måste bara skriva av mej lite för jag är förbannad. I början av sommaren, så frågar en "kompis" till mej, om hennes häst får stå i vårt...
Svar
4
· Visningar
2 389
Senast: Allobosia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21