osocial häst??+

F

fjordlovers

min häst är så osocial,vill inte bli borstad,inte kela,söker ingen kontakt ,vill bara va ifred.hur får jag henne lite mer intresserad så hon vill umgås med mig.
 
hon kanske inte litar på dig?? jag vet att jag skrivit NH på massa ställen nu,men det funkar så bra :) tycker du skall testa det
 
åh, precis sådär var min häst innan! eller ja, lite fortfarande. hon har aldrig tyckt om att bli borstad (främst dåliga minnen sen ridskolan men även atthon är kittlig) och brukar mest gå sin väg/vända bort huvudet om man vill gosa...
i början av januari blev hon dock skadad och tillochmed riktigt dålig ett tag, och efter det är hon nästan som en helt annan häst! vet inte om det beror på att hon blivit rejält bortskämd under den här perioden (av mig ocha lla andra :D ) eller om hon och jag kommit närmare varandra i förtroende efter vad vi gått igenom, nu händer det titt som tätt att hon somnar/dåsar till med huvudet mot min kind, eller så kan hon helt enkelt börja "muffla" (ok, eget ord :D ) med mina händer (ja, lite tigg kanske :crazy: ) och jacka, något hon inte gjorde förut, för att hon liksom "avskydde" kroppskontakt..
kan tillägga att hon är ett sto med stor integritet och personlig "trygghetszon" d.v.s det område där hon vill vara för sig själv, men det verkar som om det krympt sen hon skadade sig...

var väl inget tips iofs, för man kan ju inte begära att du ska göra din häst till konvalescent för ett tag, men nu vet du att du inte är ensam iaf... :) :p
 
min ena häst jag haft i 4 år är så oxå, men däremot uppskattar han att bli borstad. men han är inte den som alltid vill kela, söker massa kontakt m.m
han har aldrig varit den typen av häst.
Däremot ibland buffar han på en och vill bli kliad och jag vet att han tycker om oss, han brukar iaf senaste året gnägga när han ser oss, men han visar inte så mkt mer.
men jag har lärt mig att det är så han funkar. man får itsället lära sig och tyda hans signaler på andra sätt.

den andra hästen jag har var väldigt osocial ett tag, men har nu sedan i somras blivit en helt annan häst. Hon litar nog mer på människor nu, hon va bara ett föl när hon kom. Hon älskar människor. hon dumpar hellre mat och godis, bara hon får pussas och kelas. Hon kan stå i 2 timmar på samma fläck och bara gosa. Hon är helt annorlunda mot min andra.
 
har haft henne 1mån,nej det är inte min första,jag har en till och min sambo har tre.de är väldigt sociala och sällskapsjuka.jag får väl ge henne mer tid.
 
Vill jag kela med mina hästar, så kelar jag med dem, fastän de inte tycker eller känner för det!

Det lät kanske lite hårt, men jag har "lärt" mina hästar att man kan faktiskt kela med en människa. Jag kramar dem, och kelar dem i pannan och smeker deras näsborrar och runt mulen..nu uppskattar dom det och kommer gärna fram för att prata en stund. Men jag att ge dem en bit äpple då och då, gör faktiskt inget, se bara upp så hästen inte blir nafsig för då får man ge det i någon form att skål. Men att bara gå ut till hästen i hagen och stå och prata med dem och fråga hur de ha det :confused:, låter kanske knäppt men jag tycker om det.

Att bara umgås utan att ställa krav ger mycket!

Lycka till!!
 
min häst har varit ganska osocial förut.. det har tagit nästan två år för oss att bygga upp ett förtroende mellan varandra men nu är han mycket mer "tillgiven".. man märker att han litar på en och då vågar han även gosa lite... ge hästen tid och spendera mycket tid med den! tvinga den inte till att göra nåt utan se till att den får respekt för dig och att den vågar lita på dig! det är det bästa tips jag kan ge!
 
Ge inte hästen godis iallafall. Det blir inget förtroende mellan er för att du gör det. Istället kommer den bara bli tiggig och kanske ännu osocialare när du inte har nåt godis till den
 
Äh, lite gott ska de väl få...ger du aldrig något till din häst..om du har nån :cool:

Men ingen har heller sagt att du måste göra som vi gör,har du en häst som kommer till dig och vill bli kelad och lägger sig på rygg,jag då behövs det inget godis :idea:
 
Hon har väl inte ont eller mår dåligt? Smärtor kan ju göra en avstängd och ovillig till kontakt.

Om det inte är nåt sånt kan du prova på att bara vara med henne utan att kräva nåt... sitta med henne i boxen och bara vara... sitta med henne i hagen (när det blir varmare :crazy:)... när hon märker att du kan vara med henne utan att kräva närkontakt eller en massa annat kanske hon vill/vågar/bryr sig om att ta kontakt med dig, om inte annat så av ren nyfikenhet när du beter sig så annorlunda. kan behövas ganska långa stunder, och bli inte besviken om det inte händer något de första veckorna...

Annars kanske testa Ttouch? Finns enkla instruktioner i böcker om du vill testa själv? Kan hjälpa dig att nå henne.
 
Vissa hästar har ju en större "integritet" än andra och det gäller även när de umgås med flocken. Att hästen inte vill kela behöver inte betyda att den inte tycker om dig........hon kanske inte är typen som uppskattar att bli kliad. Du kommer säkert att hitta ett sätt att umgås på som ni båda gillar om du ger henne lite tid.....
 
Jag har haft min pålle i 6 år och han vill fortfarande inte bli kliad, inte borstad i manen o pannluggen. Han vill bestämma när det passar att gosa och det gör han ibland. Men han är inte osocial för det, vill bara ha lite distans.Integritet är det väl då kanske....
 
säger inte att man inte kan ge sin häst godis, men det går inte att muta en häst till att tycka om en och våga lita på en... och faktiskt så brukar inte min häst få godis... mycket sällan.. o han mår alldeles utmärkt ändå! o tigger gör han aldrig så...
 
Endel hästar ÄR helt enkelt såna att de inte vill gosa och kela. Måste alla hästar vara på samma sätt ? Måste vi tvinga oss på dem ?
 
Gör henne nyfiken på dig!!!
Gå in i boxen å ställ dig en bit ifrån henne, håll på med något med händerna, så kommer hon straxt fram å vill titta. Ge henne en klapp, stryk över mulen och så fortsätt med händerna, vänd dig ifrån henne så hon får gå runt för att se vad du gör, ge en klapp mm.
Testa, det brukar gå bra tycker jag.
 
Vet inte hur scyst det är att tvinga en häst att bli social?!! Inte allt tycker jag! Jag skulle börja hata min människa om hon gjorde så! Har själv ett sto som är väldigt osocialt mot människor, men varför kan hon inte få ha sin integritet?! Ryktas länge och noga är hon dock tvungen att acceptera! Och bara för att hon kanske nosas och vill bli kliad i pannan en gång varannan månad och andra hästar flera timmar om dan kan vi ju älska varandra ändå! I boxen får hon vara helt i fred men visst kan jag "tvångsgosa" henne lite ibland! Och nu efter tre år börjar hon allt oftare villa bli "tvångsgosad" Men fy vad hon skulle ogilla mig ocm jag påtvingade henne kroppskontakt! det gjorde hon klart när jag var och provred och -gud förbjude- pussade!! hennes mule!! Naft så var bägge mina läppar bitna i tu! Så var det med den pussigheten! Pannan och öronen går dock bra! :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
28
· Visningar
2 153
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
524
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
108
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp