osocial häst??+

Foderbyten och ny miljö och nya rutiner kan vara påfrestande för många.
Att försäkra sig om att hästen så snabbt som möjligt återställer tarmfloran och har en bra foderstat är en viktig början, för funkar inte magen så kommer hästen att ta längre tid på sig att trivas.
Sen så kan det ta tid för vissa att acceptera sitt nya hem och sina nya människor. Att pressa för att uppnå kontakt kan ibland verka motsatt. En dag i taget. :)
 
Acceptera!
Alla hästar är olika individer och det bör i allra högsta grad respekteras också. Självklart skall man inte acceptera hugg, utfall etc men respekt ger respekt i alla led.

Ett litet test i hagen som jag själv nyttjat många gånger när min häst inte velat komma till mig.

Gå in hagen och vänd ryggen mot hästen , titta inte i ögonen! Sätt dig exempelvis på huk och sjung litet tyst för dig själv, peta med pinnar i marken. Även den minsta ointresserade häst är nyfiken och kommer att vilja ta reda på vad du gör inom 5 minuter. Sjunger du kan du fortsätta sjunga och försiktigt flytta dig, hästen följer med dig.

Låt hästen få veta att du är en kul, intressant ledare.

Övriga osocialabeteenden kan kanske inte förändras. Vi har exempelvis en inackordering som inte vill gå ihop med några andra hästar, hon frågar heller inte efter om alla övriga hästar går ute i hagen och hon får stå inne hela dagen.

Kela tycker hon är trams men har å andra sidan en fantastisk ridbarhet.
 
jag har aldrig sagt att man ska tvinga hästen.. vet inte om du kanske menar att inlägget ska vara svar till någpn annan??? tycker precis som du att det måste komma av egen fri vilja...
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp