Jag hade detta problem med min häst i början när hon testade

Jag gjorde så att jag la ett grimskaft runt halsen innan jag tränsade av och sedan fick hon stå där tills hon stod stilla, sakta drog jag av grimskaftet och så fort hon försökte sticka tog jag tag och hon fick stå en stund extra och så fortsatte jag tills hon lärde sig att det inte är lönt att bråka

Om det inte skulle lyckas och hästen tar sig in i boxen iaf så gå in och hämta den och ställ upp den igen och låt den stå där en stund och börja om från början

Numera står min häst kvar tills jag säger "varsågod" jag kan t.o.m gå in och greja i boxen och hon står snällt och väntar tills jag säger till
Lycka till och var konsekvent = likadant varje gång och låt inte hästen gå in utan att ha accepterat det.
Har du kollat om hästen är känslig i pälsen nu vid pälssättning? isf ge den B-vitamin det brukar hjälpa.
Annars så bry dig inte om att den bråkar utan borsta på som vanligt, går den fram/bak så ställ tillbaka hästen och fortsätt borsta som vanligt igen och håll på med detta tills den har läst sig att det lönar sig inte att bråka..
Glöm inte att berömma när du är nöjd det gäller allt!