Bukefalos 28 år!

Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Jag håller med.
Jag har själv småhundar som kan vara riktigt gapiga när de är inne på sitt revir men världens snällaste utanför. Kan ha dem lösa och de springer inte fram till andra hundar.

Min erfarenhet är snarare att man låter stora hundar (som faktiskt KAN göra rejäl skada) vandra lite vind för våg. Det är oftast stora hundar som gör rejäla utfall mot min flock med småhundar.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Jag bor mitt i centrala stan och möter således en stor mängd hundar varje dag ute på promenaderna med min egna. Mina erfarenheter säger mig att det inte bara är småhundsägare som har dålig koll. Här i stan möter vi ju de andra som också bor i stan, men också många från förorten och jag måste säga att måååånga hundägare har extremt dålig koll på sina stora hundar.

Här i mitt område har vi en kvinna med någon typ av rottweiler-blandras som så fort hon ser att du kommer med en hund går fram till nästa lyckstolpe för att binda upp kopplet i stolpen eftersom hon själv inte orkar hålla i hunden. I vårt hus bor det en irländsk setter som har grimma, men som ändå är helt otroligt ouppfostrad och skäller och gapar så fort han ser en annan hund.

I vårt område har vi också ett par med en chihuahua som är knäpptyst och hur väluppfostrad som helst. Vi har en äldre kvinna med en kanintax som alltid går lös eftersom den är så snäll och väluppfostrad. Vi har också ett helt gäng med frallor som inte säger ett pip. Och så har vi ett gäng med andra småhundar som leker jättefint med vandra i parken.

Enligt min erfarenhet (flyttat runt en hel del) så beror det väldigt mycket på var i landet man är. Här nere finns inte många småhundar som inte beter sig jävel när man möter dom. När jag bodde i Falun var det hundar av större modell som var asdryga.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Pinsamt är allt jag kan säga. Har själv en hund modell liten och han kan skälla men det är främst på gården om det går folk förbi gården och slutar när jag säger till. Men aldrig att han skulle skälla ut nån annan i skogen. Och när vi möter nån om så vore en hundlös så kopplar jag även då jag rider. Hoppar av och kopplar om jag inte känner igen personen sen innan och vet att hon har inga problem med hundar.

Jag tror han har sprungit iväg en gång fast jag sa stopp. Sprang efter och han fick sätta sig och inte gå nånstans förrän jag kände att han verkligen lyssnade på mig igen. Och när vi går ut och det kommer en hare lr annat vilt han kan studsa nått steg sen säger jag åt honom på mitt sätt, som ett ljud om han han fortfarande är överdrivet intresserad av det andra djuret säger jag åt honom att stanna. Hade jag kännt att detta inte funkade nej då skulle jag inte ha honom lös öht. Möjligen jobbat på långlina.

Alltså jag hade gått under jorden med vad var det fem (!) lösspringande hundarboch ingen lyssnar. Alltså då hade jag VERKLIGEN behövt rannsaka mig själv. För många hundar? Svar ja. Dålig diciplin? Svar ja. Åtgärd: jobba med detta!

Och min hund är inte av den modiga sorten trots massor och åter massor av miljöträning. Extra viktigt med en sådan typ av hund så det inte går överstyr och kanske rent av aggressivitet. Storleken har ingen betydelse hur man tränar hundar anser jag. En liten hund ska sköta sig på samma sätt som en stor, de är inga gossedjur och mår bäst som vilket djur som helst va kontinuitet och konsekvens. Sen att man anpassar träningsmetoden efter individen -givetvis!

Jag ser lika allvarligt på bortklemade små som stora hundar.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Kl

Ja fy sjutton, sånt gör mej galen!

Men för mej spelar inte storleken på hunden någon roll, lika jäkla illa vilket fall:mad:
Men för mej som har två stora (och två små) så är det ju inte kul när det kommer lösa hundar, det är fort gjort att en stor hund skadar en liten allvarligt och vem får skulden då...:meh:

Va på arrangemang i somras med de två små och den stora valpen, dom skötte sej jättebra även om dom små gärna vill hälsa på alla andra hundar och drar lite i kopplet.
Blev "förföljd" av en gubbe med en Jrusseltik hela jäkla dagen tills jag till slut fick säga ifrån - Hallå jag vill inte att din hund kommer fram till mina.
Han kom och ställde sej brevid vart jag än stod och varje gång fick jag flytta mina hundar för han släppte fram sin.
Tills jag sa åt han då, då gick han:banghead:

Eller andra gånger på tillställningar och någon hund varit med mej, folk låter deras hund komma fram först och SEN frågar dom om det är en tik eller hane.

Jag upplever det mer att småhundarna tolereras "missköta" sej mer, just för dom är små och harmlös/söta.
Men va sjutton, dom borde väl vara rädd om dom!
Inte riskera att dom hamnar i gapet på någon större hund som inte alls vill hälsa eller leka.

:arghh:
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

*KL*

Tycker inte heller storleken spelar roll rent hur mycket det stör. Men.. små hundar går ofta i flexi, och ägarna är så trygga i att lilla Muffe är snäll, och att lilla Muffe inte kan skada någon annan hund.

Jag som haft en hanhundsaggressiv riesen, som kan göra slut på lilla Muffe på bokstavligt talat ett nafs hade ju lite annan syn på det där. Om min hund går fot intill mig, så hjälper inte det så mycket när en liten hanhund, som för övrigt är allt annat än ute i snälla ärenden, stormar fram till min hund och mopsar. Ackompanjerat av rasslet från flexit som löper ut. När man då ansträngt ber ägaren hala in sin hund och får svaret "ingen fara, han är snäll, han vill bara hälsa" så kan man hålla sig för skratt. Det var inte alltid det hjälpte att tycka "ja men min är INTE snäll och vill INTE bara hälsa, ta in din hund!" reagerade de alltid..

Och hade min hund bitit, så förutom traumat att min hund dödat en annan hund, att den andra ägaren fått sin hund dödad, så skulle jag alltså behövt betala för kalaset..

Jag har hitills ALDRIG mött en stor hund i flexi som fått storma fram sådär. En del lösa stora, men...

Sen, det finns kanonbra småhundar med. Sist när jag stadstränade V, och han betedde sig som ett litet as mellan varven, hängde i halsbandet och skällde ut allt och alla, så mötte vi en farbror med en dvärgpudel. Min V betedde sig grisigt, reste ragg, stormskällde och försökte strypa sig själv (kort koppel). Jag fick ta honom i skägget och platsa honom handgripligen. Gubben med pudeln stod stilla och tittade på, pudeln sa inte ett ljud, bara tittade. Jag tog tillfället i akt att öva och talade handgripligen flera gånger med min, tills han satt lugn och tyst. Då fick de hälsa (HEJA den farbrorn som inte skräms av storleken, och kunde se att min tok inte var arg. Fast farbrorn sa "Han är inte så gammal va?". Nejdå, V är bara fem år.. host) och V var så lugn och fin, pudeln med och det blev både ett kanonbra hundmöte och kanonbra träning. Men det var INTE den lilla hunden som betedde sig som en liten apa ;)
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Många småhundsägare tillåter mer sånt beteende än dom som har större hundar. Den lilla hunden kan inte göra lika mycket skada och ofta lite "bebis" över det hela. Det finns dock väldigt många väluppfostrade småhundar också! Jag har två små saker. Omplaceringar båda två, min ena hund (ursprungligen från Spanien) hade 2 ägare i sverige innan jag köpte henne, hon kunde inga kommandon alls förutom "kisskiss" "kissen" och då blev hon rasande förbannad och letade efter katter. Den aggressionen håller fortfarande i sig ( 5 år senare) men hon är betydligt bättre, men min tanke är att vissa (puckade) människor tycker att det är underhållande och roligt när en liten hund är aggressiv?! Sånt beteende skulle man aldrig acceptera hos en stor hund. Min tik hade sånna aggressions problem att om hon hade varit en stor hund tror jag att hon hade avlivats, för hon hade varit en fara(hon hade fler problem än katterna). Det går inte att komma ifrån att en stor hund kan göra mer skada än en liten.. Med mycket jobb är hon (nästan) den exemplariska hunden. Men hon kräver minst lika mycket motion och stimulans som en stor hund. Tror många köper en liten hund för den är söt..

Min andra levde instängd i en lägenhet tills hon var 5 månader, tills jag skaffade henne. Tror förra ägarna köpte henne som en söt "porslins hund", hade aldrig varit ute.. Djurplågeri? Absolut, vissa förstår inte att en liten hund behöver motion, disciplin inte bara kärlek.
Det är lätt att skylla på hunden, men jag anser att det är nästan till 100 % ägarnas fel, sen kan hunden få problem som håller i sig pågrund av bristande uppfostran. En valp som växer upp normalt är inte aggressiv, varken stor eller liten.. det är vad vi människor gör med den..
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Folk är idioter, simple as that.

Eftersom detta är ett av mina favoritämnen så kan jag dra dagens historia. Kommer ridandes på min häst med mina 2 hundar, lösa, vid sidan. Möter en man med en hund av mellanstorlek, typ nån lurvig bassetkorsning, som jag mött många gånger när jag inte haft hundarna. Iaf, han stannar en meter bredvid ett sånt där cykelräcke, precis där jag alltså måste passera för att komma igenom med hästen. Dessutom på min vänstra sida där jag alltså har hundarna(!). När jag är 2 meter ifrån honom morrar hans hund, jag stannar och säger att min ena hund inte är så förtjust i morrande hundar, men sa inte att han kanske kunde gå en liten bit bort till - så det gjorde han alltså inte.

Visst att det är mitt ansvar att mina hundar ska följa mig, men om de blir påhoppade kan jag inte garantera att den lilla är snäll. Så en morrande hund på 30-50 cms avstånd känns inte säkert, även om det gick galant Sen fattar jag inte varför man vill stå så nära en häst som passerar, jag kunde klappat gubben på huvudet så nära han var...

Tillbaka till ämnet så är det så att alla småkusliga hundar stället otroligt höga krav på andra hundar och hundägare. Jag har själv en halvopåltlig, det ställer höga krav på mig, men folk har väldigt svårt för att respektera vårt "space".

Där tycker jag faktiskt att det var du som var fel ute. Han gick ju åt sidan för din skull men ändå var du inte nöjd. Kände du att det var trångt kunde du backat iväg och stått still och låtit honom gå förbi dig.

Om man inte kan garantera att hundarna är snälla och tom har en "halvopålitlig" så tycker inte jag att man ska ha dom lösa när man sitter till häst och alltså inte har en chans att hinna ta tag i dom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp