Bukefalos 28 år!

Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Viveka

Trådstartare
Jag brukar inte lufta mina fördomar här, men idag blev det bara för mycket.

Jag och en kompis var ute och gick i skogen, och min hund, som oftast går lös eftersom hon är totalt följsam, gick några meter framför oss. Vi svänger runt en kurva med skymd sikt och möts av fyra lösa, hysteriskt skällande smähundar, med matte och husse en bra bit bakom.

Ingen av dem gör ens minsta försök att kalla in hundarna, som börjar cirkla runt min hund och göra halvhjärtade utfall, fortfarande hysteriskt bjäbbande. Mitt i kaoset står min hund, som hittills i sitt liv aldrig har haft några problem med någon hund, alldeles blickstilla, tittar frågande på mig, och rör lite ursäktande på svansen.

I sådana lägen brukar jag undvika att ingripa, eftersom hundarna oftast klarar ut det bättre på egen hand. Situationen verkade också vara på väg att lösa sig själv, småjyckarna insåg väl att min hund var ofarlig, och skällandet började lugna ner sig. Då kommer småhund nummer fem, som uppenbarligen varit på egna äventyr långt bakom flocken, farande nerifrån vägen, även han hysteriskt skällande, och drar igång hela skocken igen.

Vid det laget hade jag och min kompis fått nog, så vi fortsatte bara förbi paret, och min hund traskade snällt efter som vanligt, trots att den senast anlända hunden nafsade henne i bakhasorna. Ingen av de båda andra hundägarna sa ett ljud, varken för att kalla in sina djur eller be om ursäkt för deras beteende. Jag sa ingenting heller, jag var alldeles för arg, och hade jag öppnat munnen hade det blivit något i stil med, "Hur f-n kan man släppa en flock ouppfostrade smäjyckar lösa, när man inte har minsta kontroll över dem?"

Det brukar ju vara småhundsägare som klagar på att andra har sina hundar lösa och riskerar livet på deras små älsklingar. Men hur tänkte de här människorna egentligen? Om de istället hade mött en aggressiv hund, kunde den lätt ha knäckt ryggen på någon av deras jyckar, även om den varit kopplad. Och enligt paragrafen om hundägares absoluta ansvar hade väl ägaren till den blivit betalningsskyldig i så fall.

Kopplade bjäbbiga småhundar, som hänger längst ut i snöret är illa nog, men det här var långt över min toleransnivå.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Det är inte okej myt men jag möter hellre lösa småråttor än lösa stora hundar.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Det avgörande för min del är om folk har kontroll över sina hundar eller inte.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Du kanske ska ändra rubriken till ansvarslösa småhundsägare!

Det är ju ändå inte hundarnas fel att de beter sig som de gör :banghead:
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Det är inte okej myt men jag möter hellre lösa småråttor än lösa stora hundar.

Jag med. Alla gånger. En liten hund gör inte särskilt stor skada medans en lös stor hund kan döda en liten hund med ett bett även om den är kopplad.

Kl

Visst förstår jag Ts frustration över att hundarna var lösa men varför inte ropa till dess ägare att de ska kalla in sina hundar? Det verkar ibland som om endel folk med stora hundar av någon märklig anledning avskyr alla små hundar och dess ägare. Oftast helt utan orsak. Det verkar som om bara för att de mött några småhundar som är bjäbbiga så tycker de att alla små är dryga och otrevliga men så är det verkligen inte. Det finns många väluppfostrade småhundar med.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Tråkigt är det och det finns hundägare med små hundar som är uppfostrade också:)
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Du kanske ska ändra rubriken till ansvarslösa småhundsägare!

Det är ju ändå inte hundarnas fel att de beter sig som de gör :banghead:

Håller helt med!

Det är hundar som i allra högsta grad dessutom ofta är gravt understimulerade..
Småhundar som motioneras/stimuleras ordentligt dagligen känner jag ingen som okynnesskäller hysteriskt..

Jag tycker också att det är mer ovanligt med väluppfostrade, harmoniska småhundar men jag skyller på ägarna och att det är understimulerade hundar.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Du kanske ska ändra rubriken till ansvarslösa småhundsägare!

Det är ju ändå inte hundarnas fel att de beter sig som de gör :banghead:

Fast ouppfostrade betyder ju att det är ägarna som inte har uppfostrat hundarna.
Jag tycker inte att rubriken skuldbelägger hundarna alls.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Jag har en hund som är just bjäbbig och gärna hänger i snöret. Hunden kom som omplacering i maj och vi jobbar som satan på att få honom civiliserad. Det är inte helt enkelt med en hund som är ängslig och verkar tycka att det är bättre att skälla ut först.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Ja, jag med!

Jag möts dock otroligt ofta av förvåning över att mina småråttor/Papillons är tysta och inte agressiva.
Tydligen finns det en hel del vidriga Pappisar där ute. Det kanske inte är så chockerande att man gjorde Gremlins efter dem. :P
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Här i byn bor en familj som har två DP lösa på byvägen större delen av dagarna. Hundarna försöker stoppa både bilar och hundspannen när vi kör. Det spelar liksom ingen roll att vi kan stanna våra hundar, när DPn kastar sig fram till ledhundarna med avsikt att slåss. Sambons fyra stora hundar med stark jakt blir fullständigt vansinniga.

Vad säger ägarna? Jo, att det är ju faktiskt svårt att stängsla in såna där små, de kryper ju under.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Det är inte okej myt men jag möter hellre lösa småråttor än lösa stora hundar.

Myt? Haha, blir lite dumt med mobilen ibland, skulle stå öht.

Migo Vi har då inga problem att stängsla in Ture som är en riktig rymmare. Sen kan man kanske tycka att de borde låta bli att släppa ut dem utan uppsikt...
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Åh suck. Såna möter vi ofta. Skällandes, morrandes och stretandes längst ut i kopplet. För att inte tala om att vi på joggingtur blev jagade och nafsade i hasorna av en liten fotknölshund.
Jag tycker faktiskt att det är ett problem att småhundsägare i betydligt större utsträckning låter sina hundar bete sig hur faan som helst. För även om hundarna inte kan ge några direkta fysiska skador kan dom definitivt påverka större hundar negativt psykiskt. Och jag vill inte stå där en dag med stora tidningsrubriker om "kamphunden som bet stackars söta lilla Dolly". För såna blir det, oavsett hur det gick till. Som när en schäfer en dag fick nog och bet tillbaka till den lilla papillonen som i åratal trakasserat kvarterets hundar och jagat dom och bitit dom när dom passerat tomten. Till slut vände den om och bet tillbaka - det gick inte så bra. Och som den schäfern sen slaktades i media när snyftartiklarna om den skadade stackars lilla hunden kom. Medan grannar och folket runt omkring bara väntat på den dagen det skulle hända.
Nej usch.
Tack och lov att man äger en ras som ofta skrämmer ägarna så att dom självmant går över på andra sidan vägen så man slipper möta dom på nära håll.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Jag tycker det där är jättesvårt. Jag har nu en Leonberger och en liten Tibetansk spaniel. Den stora lufsar på bredvid mig, den lilla stretar på och hoppar på bakbenen och ser ut som kragödla där hon "springer". Skäller ofta först när hon ser någon hund. Jag tycker jag gör likadant i "uppfostran", tränar exakt samma saker men ändå lyckas jag inte få råda bot på detta. Jag vill inte ha en hund som beter sig så här! Det jag dock reagerar på med andra är att småhundsägare gärna släpper fram sina små hundar mot min stora och blir nästan förfärade när hon tar det som en lekinvit och skuttar runt. Det skulle aldrig någonsin vara okej om jag gjorde likadant, lät Leonbergern springa fram till dom. Småhundar åker på gräddfil nästan och får tillåtelse att göra vad som helst av många ägare, absolut inte alla! Det finns jättemånga bra småhundsägare också icke att förglömma, men det är dom andra man minns. En dag blir jag också en bra småhundsägare, när lillhunden förstår att man behöver inte låta högst när man möter någon ;)
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Kan bara hålla med. Sen anser jag att storleken inte har betydelse. Hade jag varit hundrädd hade säkert inte tyckt så. Hellre jag möter en stor uppfostrad hund lös än en liten ouppfostrad hund.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Folk är idioter, simple as that.

Eftersom detta är ett av mina favoritämnen så kan jag dra dagens historia. Kommer ridandes på min häst med mina 2 hundar, lösa, vid sidan. Möter en man med en hund av mellanstorlek, typ nån lurvig bassetkorsning, som jag mött många gånger när jag inte haft hundarna. Iaf, han stannar en meter bredvid ett sånt där cykelräcke, precis där jag alltså måste passera för att komma igenom med hästen. Dessutom på min vänstra sida där jag alltså har hundarna(!). När jag är 2 meter ifrån honom morrar hans hund, jag stannar och säger att min ena hund inte är så förtjust i morrande hundar, men sa inte att han kanske kunde gå en liten bit bort till - så det gjorde han alltså inte.

Visst att det är mitt ansvar att mina hundar ska följa mig, men om de blir påhoppade kan jag inte garantera att den lilla är snäll. Så en morrande hund på 30-50 cms avstånd känns inte säkert, även om det gick galant Sen fattar jag inte varför man vill stå så nära en häst som passerar, jag kunde klappat gubben på huvudet så nära han var...

Tillbaka till ämnet så är det så att alla småkusliga hundar stället otroligt höga krav på andra hundar och hundägare. Jag har själv en halvopåltlig, det ställer höga krav på mig, men folk har väldigt svårt för att respektera vårt "space".
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Så länge jag tydligt ser att en person jobbar med sin hunds dåliga beteende så har jag inget emot att hunden gapar för stunden. Det kan ju finnas 1 miljon anledningar bakom (sjukdom, omplacering osv). Men när ägarna bara står och glor alt ber hunden att vara tyst eller uppföra sig så blir jag irriterad. Hundstackarna mår ju inte bra av att hålla på.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

En sån har vi till granne. Och det är ju inte hunden jag är sur på, det är ju ägaren. Den lilla vovven bjäbbar så fot vi går utanför vår dörr, och vår dörr är mittemot deras. Den bjäbbar så fort den får syn på oss ute. Och det enda hon säger är "nej sluta nu" med ungefär samma tonfall som "vill du ha en godis?" sen har hon mage att FÖRST släppa fram hunden till min sen fråga om de får hälsa. När jag säger nej, för att jag mest av allt är less och vill kunna gå in genom min dörr utan att de måste hälsa och leka och bla bla bla varje gång vi ser dem, så får jag frågan varför? de kan väl få hälsa? snälla? Alltså, vad ska min hund ha för utbyte av det? Och hon ger sig inte. Sist sa min sambo att vovve hade kennelhosta, han kom inte på nått bättre. Jag har svårt att säga ifrån, men jag är less nu. Det ger ju inte min hund nått att den där bjäbbar och studsar runt i kopplet. Min är ju ingen stor hund men ändå typ 4 gågner så stor eller nått.
Jag förstår att vovve förmodligen inte är så jättestimulerad, eftersom han mest sitter i en långlina vid hennes uteplats och skäller. Eller skäller innomhus då. Det är väldigt sällan man ser henne gå promenad och eftersom vi bor mittemot varandra så borde man ju stöta på varandra lite oftare än vad vi gör. Så det är ju synd om hunden.
 
Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen

Jag bor mitt i centrala stan och möter således en stor mängd hundar varje dag ute på promenaderna med min egna. Mina erfarenheter säger mig att det inte bara är småhundsägare som har dålig koll. Här i stan möter vi ju de andra som också bor i stan, men också många från förorten och jag måste säga att måååånga hundägare har extremt dålig koll på sina stora hundar.

Här i mitt område har vi en kvinna med någon typ av rottweiler-blandras som så fort hon ser att du kommer med en hund går fram till nästa lyckstolpe för att binda upp kopplet i stolpen eftersom hon själv inte orkar hålla i hunden. I vårt hus bor det en irländsk setter som har grimma, men som ändå är helt otroligt ouppfostrad och skäller och gapar så fort han ser en annan hund.

I vårt område har vi också ett par med en chihuahua som är knäpptyst och hur väluppfostrad som helst. Vi har en äldre kvinna med en kanintax som alltid går lös eftersom den är så snäll och väluppfostrad. Vi har också ett helt gäng med frallor som inte säger ett pip. Och så har vi ett gäng med andra småhundar som leker jättefint med vandra i parken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp