Du måste göra dig värdig deras uppmärksamhet. Antagligen anser de dig inte intressant eller värd att ägna uppmärksamheten åt.
Gör saker som får som att bli lite nyfikna på dig. Du ska inte tvinga dem att lyssna. Lev dig in i det du gör.
Lek! Spring, hoppa, försök få dem att leka med dig och hela tiden på ett positivt och glatt sätt. När ni kan leka så kan ni börja att prata mer allvar, dvs. mer "planerade" ledarskapsövningar. Men börja med att få dem att vilja veta vad du gör.
En sak som jag lärde mig från Hempflings film "Body Language" har varit väldigt användbar för mig när min häst i början var väldigt ouppmärksam.
Ta ett grimskaft eller liknande och hästen ska vara lös i en inhägnad(ridbana etc). Hästen visar dig ingen uppmärksamhet och du ska göra precis samma sak. När hästen nonchalerar dig så kan det nämligen vara ett trick från hästens sida. Den vill att Du ska visa DEN uppmärksamhet.
Så, då går mot hästen, mot bogen eller längre bak, samtidigt som du har grimskaftet i rörelse(lugnt och försiktigt, ingen agrisivitet eller snabba rörelser). Du kommer att "ta plats" där hästen står så att den måste flytta sig. Viftandet med grimskaftet är ett sätt att visa att du vill vara ifred, att hästen ska hålla sig undan från ditt "personliga revir"(om man får kalla det så

). Detta är ett sätt att visa sin plats i rangen.
När hästen går undan så fortsätter du rakt fram och sedan svänger du och gör samma sak igen. Allt i en enda lugn rörelse och du ska INTE titta på hästen mer än dit du ska. Ge den ingen uppmärksamhet utan rikta in dig på att du vill gå där hästen står. var noga med att ingen agrisivitet får finnas. Du ska bara gå till den plats du vill.
Om hästen inte skulle flytta sig, detta händer ibland, så fortsätt bara rakt fram. Den aktar sig oftast när du går in i den.
Stanna heller aldrig. Gå hela tiden lugnt men bestämt. Du får inte tveka i steget eller vara rädd att gå in i hästen.
Detta kan låta väldigt långsökt. Vad gör detta för nytta egentligen? Men det är så hästar gör när de vill ha den andres uppmärksamhet.
Efter ett tag kommer hästen att bli nyfiken och börja rikta del av sin uppmärksamhet till dig och till slut kommer den följa dig på avstånd och vänta tills du bjuder in den. Då har du vunnit dens uppmärksamhet och vilja.
Var själv väldigt kritisk till detta när jag provade det men det visade sig att efter ca 5 minuter, följde mig häst varända rörelse jag gjorde och gick med spetsade öron av nyfikenhet. Efter det fick vi en helt annan relation.
Har även gjort det med andra hästar - då med samma resultat.