Outfit vid lång resa i januari

BernT

Trådstartare
Ska hämta min nya häst första veckan i januari och det lär ju vara rätt kallt då. Är ju ett tag kvar men jag gillar att planera i tid ;) iaf jag funderar på vad jag ska klä på henne under färden. Hon är oklippt troligtvis och vi ska åka drygt 30 mil. Mitt släp är ett Christ cortez 2 årsmodell 2013 med vad det verkar bra ventilation.

Tänkte ha ett comfort zone täcke med hals underst och över det kingslands stalltäcke med 200g foder (ni vet det med kltryck överallt) när vi lastar för att nån timme senare stanna och ta av det översta täcket eftersom det ju blir hyfsat varmt i släpet efter nån timme. Då borde det väl inte bli för kallt med bara comfort zone täcket? Det andas ju bra och är hyfsat tjockt. Eller borde jag ha något annat på henne? Vill ju ha ngt som transporterat bort ev svett så hon inte blir kall och stel.

Har tänkt installera kamera i släpet så att jag kan ha extra koll och slippa stanna allt för mkt på vägen eftersom det kommer ta lång tid att åka.

Överväger att slippa transportskydd och istället ha lindor + tjocka paddar och boots, borde vara lite skönare för hästen än hårda transportskydd.
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Tänk bara på att hästen står inne, i ett litet utrymme som snabbt värms upp.
Det blåser inte på den, och temperaturen inne i transporten är säkert en bra bit över utetemperaturen.
Mina hästar (iofs kallblod) har aldrig täcke i transporten, om inte de är rejält svettiga efter träning och det är många minusgrader ute - då kommer det tunna ulltäcket på.

Vad du kan göra är att du stannar ofta och kollar hur hästen känns under täcket. Då undviker du att den blir överhettad.

Lycka till!
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Så länge det inte drar och hästen inte är väldigt frusen av sig hade jag kört utan täcke, såvida den är oklippt då.

Är det så att hästen svettas något hade jag tagit med eller på ett ylle som både andas och drar ur fukt.
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Svårt det här ju, men kommer ha fönstrena i släpet lite öppna så då blir det ju lite kyligare. Vill verkligen inte få en överhettad häst, vet ju själv hur hemskt det är att ha för mkt kläder även om man ju inte direkt kan jämföra en häst med en människa ;) kanske ska stanna och ta av översta täcket redan efter 30 min. Det lär ju iofs vara säkert -20 i januari.
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Halvt OT, men...
Vi har termometer i transporten, trådlös givare fastsatt på mellanväggen och mottagare/display i bilen. Smått och smidigt, kostar under 200 spänn på Cl*s Ohls*n. Bra grej för att ha litet koll, iofs viktigare på sommaren än vintern men ändå. :)
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Halvt OT, men...
Vi har termometer i transporten, trådlös givare fastsatt på mellanväggen och mottagare/display i bilen. Smått och smidigt, kostar under 200 spänn på Cl*s Ohls*n. Bra grej för att ha litet koll, iofs viktigare på sommaren än vintern men ändå. :)

Vad smart! Tack för ett bra tips!
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Ska lätt införskaffas innan resan, tack för tipset :)
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Svårt det här ju, men kommer ha fönstrena i släpet lite öppna så då blir det ju lite kyligare. Vill verkligen inte få en överhettad häst, vet ju själv hur hemskt det är att ha för mkt kläder även om man ju inte direkt kan jämföra en häst med en människa ;) kanske ska stanna och ta av översta täcket redan efter 30 min. Det lär ju iofs vara säkert -20 i januari.

Jag kör alltid mina hästar utan täcke, varmblodiga (quarter) oklippta då och vi har ofta -20-25 på vintrarna. Inga längre sträckor dock. Det som kan bli ett problem är kondensen som uppstår då hästen värmer upp den kyliga luften.

Det är mycket större risk för överhettning (och farligare) i en transort än att hästen fryser, stanna ofta och kolla, sätt en termometer inne i släpet så har du koll på temperaturen, och möjligen lägga på ett tunt täcke som drar ur fukten om det blir mycket kondens (i värsta fall kan det börja droppa från taket, regntäcke kanske:D).

Edit, såg att någon redan tipsat om termometer:-)
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Kondens blir det inte, släpet är såpass välventilerat :) men skippar nog översta tjocka täcket och kör på bara ett och så termometer :)
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Det blir snabbt varmt i en transport, använd ett täcke som släpper igenom fukten väl, ex vis fleece eller tunt ylle. 200g är på tok för varmt.

Eller som fiador säger - snarare behov av regntäcke pga all kondens som brukar uppstå :devil:
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Omöjligt att säga nu vilken tempratur det är just den dan du hämtar häst.
-23 var det när jag hämtade min halvt klippta häst. Hade ett tunt yllletäcke som släppte igenom ev. fukt. Aldrig lindade ben i transport. Mycket stor skaderisk om dom lossnar. Hellre då skyddsboots på alla 4 eller tunna smidiga transportskydd.
Nu är det ju januari så risken för överheyttade senor i samband med lång transportsträcka och för tjocka transportskydd är ju inte så stor.
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Jag tycker ju då inte att 30 mil är någon särskilt lång sträcka att transportera... ;)
Men vad gäller täcke så hade jag möjligen klätt på ett ulltäcke, som andas bra. Inget mer. Och då kör jag alltid med öppen lucka bak, enda gången jag stänger är om det ösregnar eller snöar ymnigt. (och om jag kör föl av större modell)
 
Sv: Outfit vid lång resa i januari

Jag tycker absolut du ska linda benen och hoppa transportskydden även om 30 mil inte är ngn enormt lång sträcka.

När jag åkte till England med min häst hade hon tjocka paddar + lindor, boots. Equilines stallbandage är suveräna, har du bara nya fräscha lindor och hästen är van att ha det på ser jag ingen som helst anledning till att lindorna ska gå upp. Då är det minst lika stor risk med transportskydd med dålig passform att hästen ska skada sig på skydden. Ffa så sitter lindorna kvar om hästen gör något, har varit med om flera gånger med andras hästar att transportskydden lossnat eller suttit dåligt då hästen levt rövare i transporten.

Sen finns det en risk med lindor, absolut och du kan ju silvertejpa över kardborren om du vill ha både hängslen och livrem.

Sen tycker jag absolut du tänker rätt ang. täcken naturligtvis beroende på yttertemperaturen. Men det kan ofta vara lite rått i luften när man börjar åka och då är det bra med ett tjockare täcke så de får upp värmen som man sen tar av. Så gör man med de flesta tävlingshästar som varja vecka åker runt i Europa. Kan hända att det är plusgrader, men du verkar kunna tänka själv om du behöver täcke eller ej på din häst då ;)

Vid våran utlandsresa hade hon ylletäcke och ett stalltäcke. (vi åkte i November och det var minusgrader då) En morgon ställde jag på henne i bara ylletäcket men då skakade hela lastbilen när vi stod still innan vi skulle åka, eftersom hon stod och skakade av köld så det blev det tjocka stalltäcket på! och efter ca 30 min slutade hon skaka.


och vad roligt med en ny häst :) lycka till!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp