Outlander (Diana Gabaldon)

Hallå @Io @Summerwind @fryckan @Wysiwyg + övriga
Det är väl inte bara jag som har tittat?! :D
Jag har sett det nu och:

Jag läste din spoiler först, så jag kanske är färgad av det, men jag håller med dig.
Lite besviken på att hon inte bara kan hålla käft under rättegången också - men det var allt bra tur att de hade med vaccinationsärret :p
Jag har svårt för att hon ska se så sur ut hela tiden (det känns som hon var det hela avsnittet...).
Sedan är jag inte riktigt överrens med tjuvgropsscenerna heller.

Men jag gillade slutet av avsnittet bättre. Efter fritagningen och vid Craigh na dun.

:D
 
Hallå @Io @Summerwind @fryckan @Wysiwyg + övriga
Det är väl inte bara jag som har tittat?! :D

Och jag är besviken igen! Inte lika som förra avsnittet men ändå lite besviken. Tyckte det var lite mycket flams i det här avsnittet och scenen när Jamie tar tag i henne vid stenarna var så onödig och fjantig. Då är scenen i boken mycket bättre och jag hade önskat att de hade gått lite mer åt det hållet. Lika Claires kommentar "On your feet soldier". I boken är det så mycket finare när hon hittar honom sovandes och kryper intill. Sen saknade jag också hennes överläggning med sig själv där vid stenarna, nu fick man aldrig intryck av hur mycket hon verkligen älskar Jamie. Men jag fick iaf mitt vaccinationsmärke och hela avslöjandet för Jamie om varför hon är där, den delen var bra. Synd dock att Geilis avslöjar 1968 till Claire redan där vid rättegången, det är ju egentligen Dougal som berättar det för henne vid grottan vid Lallybroch genom att vidarbefodra siffrorna 1, 9, 6, 8.

Men ja, det är tv-serie och de kan inte göra allt som i boken. Men jag tycker att den första delen (än så länge) gjorde boken mer rättvis än vad de senare avsnitten har gjort. Så lite sur är jag över det :p
 
@Io @Blacksmithfarm

Håller med. Jag tycker att Claire i boken verkar mer intelligent än Claire i serien.

Förresten - nog för att jag inte klagade på att se Heughan doing sexy time (pga vissas ljud tittar jag inte så mycket på henne) men kändes det inte lite ... off? Typ "Hej nu går vi från superseriöst till petting BA SÅDÄR". Maken menade att det var den obligatoriska sexscenen som ska få folk att fortsätta titta :D

För övrigt fint att halva den här tråden består av spoilertaggar :D
 
@Io @Blacksmithfarm

Håller med. Jag tycker att Claire i boken verkar mer intelligent än Claire i serien.

Förresten - nog för att jag inte klagade på att se Heughan doing sexy time (pga vissas ljud tittar jag inte så mycket på henne) men kändes det inte lite ... off? Typ "Hej nu går vi från superseriöst till petting BA SÅDÄR". Maken menade att det var den obligatoriska sexscenen som ska få folk att fortsätta titta :D

För övrigt fint att halva den här tråden består av spoilertaggar :D

Jag instämmer, som vanligt! Tur att vi alla är rätt överens :p
I serien kommer jag på mig själv att tänka "om hon bara kunde hålla käft!", vilket inte förekom när jag läste böckerna. Att karaktärens intelligens inte kommer fram i serien är synd.
 
Jag instämmer, som vanligt! Tur att vi alla är rätt överens :p
I serien kommer jag på mig själv att tänka "om hon bara kunde hålla käft!", vilket inte förekom när jag läste böckerna. Att karaktärens intelligens inte kommer fram i serien är synd.
Ja. Samma här...
Håller med om att de tappat en del av känslan när de ändrar. Claire känns så... korkad ibland. Det var hon inte i boken...
 
Hallå @Io @Summerwind @fryckan @Wysiwyg + övriga
Det är väl inte bara jag som har tittat?! :D
Jo, jag har sett det nu och måste säga att jag tyckte mycket bättre om detta avsnittet än förra. Nu har jag tryckt på spoilerknappen och hoppas det funkar. De har ju ändrat en del på rättegången men jag tycker att de fick fram stämningen väldigt bra. Det var "Burn the witches" verkligen! Sedan är jag väl lite besviken dels på hennes avslöjande och Jamies reaktion och dels på scenen vid stenarna. Man skulle sett henne delvis försvinna som i boken så att Jamie verkligen trodde på det. Han gjorde ju inte det på riktigt förrän han såg beviset. Och jag hade också velat se mer av hennes dilemma vid stenarna, hur hon verkligen försökte välja. Men, som sagt gillade jag detta avsnittet bättre än det förra. En konstig sak är med tanke på senare böcker hur ska det funka med Laoghaire när hon har betett sig så här. Det gjorde hon inte i boken så uppenbart
 
Hallå @Io @Summerwind @fryckan @Wysiwyg + övriga
Det är väl inte bara jag som har tittat?! :D

Hehe nejdå jag såg avsnittet i måndags! :D

Jag har lite svårt nu för serien faktiskt efter att ha läst böckerna.. Dels vet jag ju vad som händer men sen ja.. Ingen av skådespelarna är liksom som jag tänkt mig nu :angel: När jag läste första delen av boken, det som jag redan sett i serieform, tyckte jag att boken var seg. Kändes platt i jämförelse med serien även om det var intressant att läsa tankar och olika anledningar till handlingar tex om Jamies familj och speciellt relationen till hans pappa. Men sen nu när jag läst resten av boken tycker jag serien är så platt! Inga tankar eller händelser eller miner utan bara.. Ja jag vet inte. Serien är ju fortfarande grymt bra men.. Böckerna var bättre! :D

Tycker det var lite dåligt att de i serien gjorde så att det var Ned som kom på att Gilligan skulle offra sig för Claire. Så var det väl inte i boken?

Sexscenen vid brasan tyckte jag också de hade kunnat hoppa över, kändes lite.. "har-varit-sex-i-alla-avsnitt-hittills-kan-inte-göra-dem-besvikna"..

Och jag undrar varför de inte la upp cliffhangern bättre? Hade väl varit bättre om det slutat med att Claire rört sig mot stenarna så alla fick vänta till nästa avsnitt för att se att hon valde Jamie :devil:
 
Jo, jag har sett det nu och måste säga att jag tyckte mycket bättre om detta avsnittet än förra. Nu har jag tryckt på spoilerknappen och hoppas det funkar. De har ju ändrat en del på rättegången men jag tycker att de fick fram stämningen väldigt bra. Det var "Burn the witches" verkligen! Sedan är jag väl lite besviken dels på hennes avslöjande och Jamies reaktion och dels på scenen vid stenarna. Man skulle sett henne delvis försvinna som i boken så att Jamie verkligen trodde på det. Han gjorde ju inte det på riktigt förrän han såg beviset. Och jag hade också velat se mer av hennes dilemma vid stenarna, hur hon verkligen försökte välja. Men, som sagt gillade jag detta avsnittet bättre än det förra. En konstig sak är med tanke på senare böcker hur ska det funka med Laoghaire när hon har betett sig så här. Det gjorde hon inte i boken så uppenbart

Nej, spoilern fungerade inte! Du måste lägga texten mellan spoilertaggarna, ex [ spoiler ] text du vill lägga in [ / spoiler] fast utan mellanrum förstås :)
 
Nej, spoilern fungerade inte! Du måste lägga texten mellan spoilertaggarna, ex [ spoiler ] text du vill lägga in [ / spoiler] fast utan mellanrum förstås :)
OK, jag provar nästa igång och hoppas att jag fixar det:) Tyckte att jag gjorde som du skriver. Men hoppas det inte störde någon.....
 
Då var det dags för nästa avsnitt! :D
Får säga att jag tyckte det här avsnittet ändå vände trenden en smula. Visst, det var inte bokstavstroget, men det fungerade ändå rätt bra. Älskar skådespelerskan som spelar Jenny :D Så sjukt skön person. Skönt med en kvinna som är dådkraftig utan att bli irriterande. Visst är det tråkigt att de rensar bort så många karaktärer, men jag antar att det är så som det måste vara.

Men cliffhangern där i slutet, vad i hellskotta var det? Om Jamie blir såld till engelsmännen redan nu, när är det tänkt att Jenny ska klämma ur sig barnet?

Makens största invändning var att han tyckte det var orimligt mycket mossa på gravstenen om den bara skulle ha varit där i fyra år :angel:
 
Men jag tänkte samma om gravstenen!! :rofl:

Jag tycker också det här avsnittet var bättre än de två föregående. Måste säga att jag gillar Jenny, förutom
när det kommer fram att hon var orsaken till att Jamie gifte sig med Laoghaire och att hon är så otrevlig mot Claire när hon återvänder igen
. Tycker både hon och Ian avbildades väldigt trevligt och jag tycker karaktärerna faktiskt gjorde boken rättvisa. Blev lite chockad av alla detaljer man fick se av Black Jack, hade inte väntat mig det, inte heller Jamies bara bakdel. I boken har han ju några röd-/vitrandiga badbrallor om jag inte minns fel? Sen var ju Lallybroch så mycket större än vad jag har tänkt mig att det skulle vara i böckerna.

Fattar inte heller slutet? Tänkte de dra upp oss till ytan för att sen sänka oss ännu djupare? Jag hoppas att resten av avsnitten kommer "stay true to the books"
 
Varning för massa boktjat! Haha

Haha tänkte precis samma som som ni andra om gravstenen! :D

Jag vet inte, jag tycker inte riktigt detta avsnitt gav mig samma känsla som delen i boken gjorde. Haha, jag tänker mig typ att det ska vara som i boken fast bättre och så blir jag besviken :angel: Dels tycker jag inte riktigt Jamie riktigt fick visa upp den otroligt stolta, omogna och ja, dumma, sida han visade i boken när han kom hem. Där kan man ju verkligen snacka om bråk! Sen tycker jag också om Jamies syster från böckerna men jag tror inte jag varit lika förtjust i henne om jag bara sett henne i serien. Hon verkar ha mycket svårare för Claire där än i böckerna. Fast, klart jag förstår att hon blir sur när Jamie och Claire dundrar in och ska "ta över" huset fast hon skött det i >10 år.. Hade inte riktigt den känslan i böckerna.

Dessutom saknade jag delen när Jamie berättade om att han frågade sin pappa hur man visste vilken kvinna man skulle gifta sig med och att pappan svarade att om det är rätt kvinna så bara vet man.. Och att Jamie visste det från första början han träffat Claire. Tycker inte riktigt det kom fram på samma sätt som i böckerna!
 
@lo

Åh jag vet, Jenny sjönk i mina ögon i Voyager också! Inte riktigt för att hon fick Jamie att gifta sig med Laghoire (obs stavning haha) utan mer för att hon hjälpte till att få bort Claire när hans äktenskap med L... väl uppdagades.
 
Tror överlag att det vore lite bättre att se serien när det har gått ett tag sedan man läste böckerna. Man minns för mycket detaljer annars som förtar serien lite. Kollada på Utvandrarna med sambon igår, han läste ut boken i förrgår och jag har både läst och sett filmerna några gånger men senast var för ca 3 år sedan. Han var irriterad hela tiden! För mig gick det bättre =)

På något sätt kan jag tycka att det är en liten tjusning med att alla detaljer inte är med i serien, det gör att vi som läst böckerna har massa extra info som alla andra går miste om. Lite mysiga hemlisar. Och på karaktärerna i serien så kan man lägga märke till hur de också har lagt vikt på just detta. Det gillar jag!
 
@lo

Åh jag vet, Jenny sjönk i mina ögon i Voyager också! Inte riktigt för att hon fick Jamie att gifta sig med Laghoire (obs stavning haha) utan mer för att hon hjälpte till att få bort Claire när hans äktenskap med L... väl uppdagades.

Prova stort "i" nästa gång, det är Io som månen i det här fallet :)
Då går det lättare att tagga mig.

Men ja, då tyckte jag också "jäkla bitch" :devil:
 

Liknande trådar

Kultur Hej , jag är ett stort fan av Serien Outlander av Diana Gabaldon . Vet inte hur många ggr jag har sett den och nu väntar jag på säsong 7...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 864
Senast: TygerTyger
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 696
Senast: Hazel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt så här. To 6 juni – Omstart av program...
Svar
5
· Visningar
454
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 319
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp