outtröttlig häst !!

Netted

Trådstartare
hej! :D

jag har en travare (en riktig arbetsnarkoman) som har stått typ hela vintern. nu på senare halvan har jag ridit han ibland, bara för att sysselsätta honom.

sammalagt har jag kanske ridit 3-4 veckor, alltså ridit "på redigt".

det jag inte förstår är hur han orkar! :mad:
varje ridtur - lika pigg, lika framåt. han har ingen kondition hästen & inga speciella muskler, vad jag vet i alla fall (han kanske har gått och gömt det någonstans)

häromdan red jag dressyr med han för första gången på säkert ett halvår, och jag tyckte han fick arbeta på väldigt mycket och jag är säker på att det ansträngde honom mer än vad han borde klara av.

dagen efter tänkte jag ta en lååång skrittur - det slutade i en lååång galopptur istället i växelvis hög fart. vi galoppade säkert nårra kilometer (samt att vi skrittade väldigt långt på det) - och på hemvägen var han lika pigg och ville springa ännu mer. (han var dygnsur och flåsade nästan ihjäl sig)

idag är han inte stel, som vanligt.

hur kan han?? är det hjärnan som styr honom eller??

mat får han inte mycket heller, han är pinnsmal av naturen och skulle behöva lägga på sig ett antal kilon. får bara hö som inte är så värst med näring i och han har nu börjat få 6 nävar havre om dagen. fast även utna havren är han såhär. (hästarn som har väldigt svårt att gå upp i vikt brukar oftast behöver mer energi eftersom att de gör av med mer energi än vad de får, det kan ju inte stämma på honom..)

i vintras när han bara stog kunde han kuta hundra varv runt mig innan jag fick ta honom, bara för att han skulle springa av sig..

jag ber om en förklaring till detta onaturliga fenomen! :rofl:
(kanske är jag som underskattar hans förmåga? men jag lovar - han är extrem)

Sv: outtröttlig häst !!

Netted skrev:
dagen efter tänkte jag ta en lååång skrittur - det slutade i en lååång galopptur istället i växelvis hög fart. vi galoppade säkert nårra kilometer (samt att vi skrittade väldigt långt på det) - och på hemvägen var han lika pigg och ville springa ännu mer. (han var dygnsur och flåsade nästan ihjäl sig)

mat får han inte mycket heller, han är pinnsmal av naturen och skulle behöva lägga på sig ett antal kilon. får bara hö som inte är så värst med näring i och han har nu börjat få 6 nävar havre om dagen. fast även utna havren är han såhär. (hästarn som har väldigt svårt att gå upp i vikt brukar oftast behöver mer energi eftersom att de gör av med mer energi än vad de får, det kan ju inte stämma på honom..)

allvar?
Hästen är en HÄST. DU måste bestämma när den ska skritta och när den ska galoppera. Hästen vet inte om den tar ut sig över sin förmåga. En häst kan inte hantera för många känslor samtidigt - en känsla tar över handen. dvs tycker hästen det är roligt, så tar det över, den springer på framåt oavsett. Av den anledningen går det heller inte att tänka att en häst som har ont osv inte springer - för det gör den - om flocken eller känslan av rolighet tar över, så känns inte smärtan.

viktigt att tänka på, framför allt om din häst är smal och omusklad. Hästen ska INTE flåsa som en blåsbälg efter arbete - då arbetar man för hårt för hästens kapacitet och kondition.

VARFÖR ger du honom dåligt hö och inget kraftfoder att kompensera med, om han är så smal? Han kan inte bygga muskler heller utan energi. :confused:

Måste nog hålla med Mackan, tror att "känslorna tar över" hos din häst och det är du som måste kontrolera dom. Och du måste ge din häst kraftfoder om du ska rida den! Har också ett varmblod som jag har haft sedan december som var väldigt mager och omusklad. har gett honom krafft protein (½kg om dagen) och kornkross och nu är han superfin!!! :D håller på att gå över till krafft groov 125 som är ett lite mer långsiktigt alternativ! Föreslår att du provar något liknande. och om ditt hö är så dåligt så byt hö eller komplettera med lucernhack åtminstone!

jag har oxå en sådan (omskolad travare).. blir inte riktigt klok på honom emellanåt..

nejnej, du måste ha missförstått mig :D

menar liksom att det var JAG som beslutade mig för att han skulle få springa av sig, han var så pigg och glad att vara ut, han verkligen älskar det. då kände även jag för en galopptur och tänkte att då gör vi väl nåt kul tillsammans :) jag har inga problem med att hantera honom på något vis.

det är det enda höet vi har och han klarar sig, utan tvekan, dessutom får han mineraler & havre. det är bara det att jag skulle önska att han la på sig lite till. men han är väldigt smal av naturen och har alltid varit.

och jag överdrev väl lite när jag sa att han flåsade så, men efter en galopptur där vi ger gärnet, vilken häst gör inte det? (tro nu inte att jag gör dethär speciellt ofta, för det gör jag inte)

efter det rättså hårda dressyrpasset var han inte speciellt svettig & dagen efter verkade han inte alls ansträngd. därav att jag jobbade en annan muskelgrupp lite hårdade dagen efter.

undrar bara liksom hur han kan det, har han mer muskler och kondition än vad jag tror?? idag när jag skrittade - inte det minsta stel. och denna hästen har stått praktiskt taget hela vintern.

är det möjligt att han på något vis motionerar sig självt?

att travare har lätt för att bygga muskler och återfå kondition vet jag ju.. men så lätt?

man brukar ju märka på en häst när man inte kan jobba han längre, men på honom finns det ingen gräns och dessutom tar han ju inte illa av det, han är som vanligt, smidig & grann.

antar att det är skallen som styr denna hetlevrade häst :D

jo alltså det arbetet jag har ridit har han garanterat klarat sig på bara hö & mineraler :D

men vet inte vad jag ska ge han för kraftfoder, verkar bli het på havre, (jag ger bara 6 nävar om dagen hittills då jag nyss börjat ge honom) och att ge han nåt annat, vad?? han skulle bli otroligt het liksom..:crazy:

Det är tyvärr sån där oplanerad ridning som kan skapa problem med kotledinflammationer m.m. Att först stå en hel vinter, sedan ridas ibland, och nu plötsligt bli riden mycket hårdare än förut med mycket galopp är som bäddat för trubbel med lederna. Lägg upp en plan istället, med långsam igångsättning och mycket skritt och trav. Galoppen kan vänta. En häst behöver inte springa järnet för att bli trött, och på tal om det, varför vill du att han ska bli trött överhuvudtaget? Om han blev det varje gång ni är ute på tur så kommer han till slut att få nog och tycka att det bara är jobbigt och inte roligt. Samt att hans kropp kommer ta stryk om han måste ta ut sig varenda dag. Det är inte negativt att hästen har energi kvar när man kommer tillbaka efter en ridtur, tvärtom! :)

Och jag tycker nog att du kan ställa frågan om foderstaten på Foderforumet, där får du genomtänkta svar om vilket foder som kan passa din häst. Det finns mycket mer än bara hö och havre, och är din häst tunn så kan han behöva mer än ett sorts foder för att kunna bygga muskler och hålla hullet.

I övrigt låter det som en väldigt trevlig häst, jag föredrar de pigga och alerta framför de eftertänksamma och lite sega individerna... :smirk:

okey, tack för tipset :D

såklart vill jag ju inte att han ska bli trött, men eftersom att han inte blir det så börjar jag undra, han har säkert inte tappat så mycket som jag tror.

fast hans skalle styr han väldigt mycket ;)

såklart har jag mest bara skrittat ut på honom hittills och byggt upp träningen då jag de senaste veckorna börjat rida honom regelbundet.
de gånger då jag bara red nån gång i veckan var jag bara ute och skrittade!! så alla vet, och inte dömer mig efter den galoppturen. :smirk:

Av vilken anledning har han fått stå?
Om han inte är sjuk eller skadad borde du kanske skaffa medryttare så att han får gå lite mer.

Med hans energi tycker jag också att du kan ge han lite mer mat. Hoppa över havren och ge Krafft eller Hippos pelleterade kraftfoder istället.

Han kanske rids så lite att han har alldeles för mycket överskottsenergi att få ut? Pröva att longera eller tömköra honom innan ni rider ut.

Louise skrev:
Av vilken anledning har han fått stå?
Om han inte är sjuk eller skadad borde du kanske skaffa medryttare så att han får gå lite mer.

Med hans energi tycker jag också att du kan ge han lite mer mat. Hoppa över havren och ge Krafft eller Hippos pelleterade kraftfoder istället.

Han kanske rids så lite att han har alldeles för mycket överskottsenergi att få ut? Pröva att longera eller tömköra honom innan ni rider ut.

har bott på internat i skolan så jag har bara kunnat rida honom på helgerna. medryttare vågar jag inte skaffa av olika andledningar. dels för att jag har gjort det en gång innan med min andra häst - det blev helt fel. otroligt svårt att hitta en duktig, seriös ryttare till en travare.. speciellt i de här trakterna verkar det som.. sen är han även en mycket speciell häst, jag vågar inte vem som helst rida honom. ofta har det slutat i skenturer med mina kompisar, och de är ändå väldigt duktiga. han är en enmannahäst och man måste lära känna honom helt enkelt.. otroligt synd, men det är sanningen.

okey, jo vi har tillgång till basic, men nu börjar de ju gå över till sommarbete också.

jo, han har säkerligen en del överskottsenergi. har longerat han ibland och det har fått honom lugn och fin och han har även kommit till arbete,

Hästar är väldigt uthålliga djur. Iallfall fysiskt. Försök att aktivera hans hjärna istället så att han får tänka och inte bara springa så kommer du att märka skillnad.

Travare har ju ofta väldigt bra grundkondition och tappar sällan allt när dom vilar. Tycker du kan ge honom mer mat då vissa hästar faktiskt blir "tokigare" av för lite mat. Sen kan du kanske rida lite mer dressyr och kanske lite bommar på marken så han får tänka lite på var han sätter fötterna. Vissa travare har en förmåga att leka ånglok, dvs bara klampa på tills det tar stopp. Aktivera huvudet på honom! Longera med inspänningar över bommar, löshoppa, dressyrpass med mycket sidvärtes övningar, tömkör osv osv.

Netted skrev:
hej! :D

jag har en travare (en riktig arbetsnarkoman) som har stått typ hela vintern. nu på senare halvan har jag ridit han ibland, bara för att sysselsätta honom.

sammalagt har jag kanske ridit 3-4 veckor, alltså ridit "på redigt".

det jag inte förstår är hur han orkar! :mad:
varje ridtur - lika pigg, lika framåt. han har ingen kondition hästen & inga speciella muskler, vad jag vet i alla fall (han kanske har gått och gömt det någonstans)

häromdan red jag dressyr med han för första gången på säkert ett halvår, och jag tyckte han fick arbeta på väldigt mycket och jag är säker på att det ansträngde honom mer än vad han borde klara av.

i vintras när han bara stog kunde han kuta hundra varv runt mig innan jag fick ta honom, bara för att han skulle springa av sig..

jag ber om en förklaring till detta onaturliga fenomen! :rofl:
(kanske är jag som underskattar hans förmåga? men jag lovar - han är extrem)

Hej, ursäkta men har du hört talas om stress???????????????
Din häst kommer inte att hålla länge när du utsätter den för denna behandling och varför ger du den inte ett bra hö? allt låter helt fruktansvärt och jag tror att du borde ta reda på mer fakta om hur en häst fungerar. Ursäkta att jag låter arg men jag måste erkänna att jag blir väldigt upprörd.
Det finns allt för många hästar som blir förstörda på grund av stress, visst finns det pigga hästar men du måste ju tänka lite annorlunda när det gäller din sitution. Du kan ju inte mena hästen är enbart pigg, en häst tar inte ut sig totalt i det vilda pga att den är pigg som du säger, och den instinkten sitter så djupt rotad att din häst inte heller gör så. Fråga dig varför och tänk lite så har du förhoppningsvis svaret framför dig.
Du ger honom dåligt hö och havre, sen stressar han något fruktansvärt när du är med honom och sen undrar du varför han inte går upp i vikt, ursäkta men hur länge har du haft häst?
Nej nu måste jag sluta... det här blir inte snällt srivet men jag vill att du ska förstå att du måste tänka efter lite och lära dig att läsa din hästs signaler... Ta ett exempel som att 80 % av alla galopphästar har magsår pga stress... Det är vanligare än vad man tror och jag vet för min var likadan... Så snälla tänk efter själv och lyssna inte så mycket på alla andra...

Så om man är okunnig ska man inte lyssna på andra?

Om du nu har erfarenhet av stressade hästar så hade du kanske kunnat dela med dig av dina kunskaper istället för att enbart kritisera trådskaparen. H*n har ju startat en tråd här och ber om hjälp.. Sen håller jag med dig i att hästen ska ha bättre foder. Angående magsår så är det inte enbart galopphästar som får det, det är inte ovanligt inom travsporten heller. Nu menar jag inte att denna hästen har magsår.
Man lever och lär, det innebär inte att man lär sig läsa sin hästs signaler på en kvart.. Kanske behöver man hjälp från något utomstående ibland och att be om hjälp eller fråga frågor är inget fel! Tvärtemot! Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka