Ovanlig (?) pullarnosgrimma

C

Chebban98

Hejsan, köpte av en kompis ett nästan oanvänt träns hon fick med till sin häst hon köpt, med en pullarnosgrimma utan ringar där uppe..
Denna går längre ner på nosryggen och ser ut som blandning mellan en vanlig nosgrimma och pullar.
Änvänder det inte så mkt, men tyckte det var snyggt!
Fick höra från nåt håll att de var nån mexikansk modell (!!) :eek:
Tänkte höra om någon här sett en sådan, då jag själv aldrig sett de.
Kan tilllägga att de hål den sitter i nu är ett egetgjort hål ca en decimeter upp.. så de verkar ju inte vara meningen att de ska sitta högre?

Hjälp mej med mina frågetecken...
kommer bild på de här!

trns2.jpg


trns1.jpg


Tacksam för svar :)
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

Det stämmer, det är en s.k. mexikansk nosgrimma :)
Väldigt populär hos hoppryttare.
t%20z%20mex.jpg
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

Din nosgrimma är inte alls ovanlig! Det är en gammaldags hederlig pullargrimma av modellen som var populär på 70-80 talet och som var väldigt vanlig då. Jag har själv flera stycken av den modellen som jag köpt i england där en pullargrimma ser ut just så.Den där nya modellen med ringar på sidorna är en ny uppfinning och det är den som kallas mexikansk.:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

Men den där har ju ringar:confused:
Börjes har åtminstone haft såna nosgrimmor...
Dock tycker jag inte om den alls.
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

Det du fått tag på är en "riktig" pullarnosgrimma. Det ska också sitta en rem under käken som förbinder den övre remmen med den undre. Denna nosgrimman lär vara bra mot hästar som pullar, vilket modellen med ringar inte är.
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

Nänä, mexikansk nosgrimma är dom med ringar!! Som den på bilden du visar har, Farouk... :p Mexikansk nosgrimma är vad vi här kallar pullargrimma.

Trådskaparens nosgrimma är den engelska varianten av pullarnosgrimma.
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

Tack för alla svar!! :bump: :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

Hehe tack :) tyckte de jag med ;)
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

*KL*

Återigen är det en sak som kallas på ett speciellt vis i sverige och som heter något annat i övriga världen...

Detta är en KRYSS- eller Mexicansknosgrimma, och den finns både med eller utan ringar...

En klassiska PULLARnosgrimma kallas även för Remont- eller Tysknosgrimma, ej att förväxla med den s.k. Aachennosgrimman....
Och jaa jag vet vad som står i dom nya böckerna, men gå tillbaka till dom böckerna som skrev på 40-talet och tidigare, så står det så...
Så dessa nosgrimmor är ingen nymodighet.... :angel:

Men åter till den varianten kompisen köpt...

Det är just en sådan modell som jag söker...

Jag byter gärna bort mina 2 mörkbruna med ringar mot en utan ringar...eller så köper jag den du inte behöver....gäller ALLA som har sådana hängandes i stallet utan användning.... :idea:
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

Då har jag gjort ett fynd då ;) hehe hästen trivs med de iaf, och ska nu i sommar använda de endel när jag ska träna mkt hoppning.
Tycker det är så himlans snyggt med orange foder :love: :love:
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

Tycker sånna är fina, men hoppa över luddet. Det passade inte på den :angel:
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

palle skrev:
Det är just en sådan modell som jag söker...

Jag byter gärna bort mina 2 mörkbruna med ringar mot en utan ringar...eller så köper jag den du inte behöver....gäller ALLA som har sådana hängandes i stallet utan användning.... :idea:

En sådan letar ju jag också efter! Hade en sådan för en herrans massa år sedan, men vet ej vart den tog vägen, följde kanske med någon häst av misstag:( Ingen som har sett en sådan någonstans? Inte ens utländska sidor? Helst ska det vara tabacco, men svart eller brun fungerar i värsta fall...
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

palle skrev:
Du behöver inte den va :angel:

ne faktiskt inte :D ..... jag har ingen häst längre, men den är i storlek cob så den passar inte alla STORA pållar ;)

köpte den på EKO för en herrans massa år sedan för en billig peng så det är ingen kvalitetsnosgrimma, men den funkade fint till min pålle iaf
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

jag har en sån där :angel:

köpt för ett år sen men den passade inte alls "min" häst så den har mest hängt i ett hörn :D som trådskaparen skrev, väldigt lång nackrem (tillochmed för att vara cobstorlek som jag köpte) men själva nosremmarna var frukstansvärt korta... :crazy:

vet någon varför den ska sitta sådär lågt då? är det tillverkar"miss" eller ska den där sitta lägre än de med ringar? de med ringar tycker jag alltid sitter högre upp...
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

palle skrev:
*KL*



En klassiska PULLARnosgrimma kallas även för Remont- eller Tysknosgrimma, ej att förväxla med den s.k. Aachennosgrimman....



Remont? Remontgrimmor är väl även sk. hannoveranska nosgrimmor, de som sitter nedanför bettet?
 
Sv: Ovanlig (?) pullarnosgrimma

Jag köpte en sån på Eko, blev sur för att den inte passade :angel: Men jag trodde den skulle sitta som en vanlig pullargrimma. Tack för att du startade den här tråden, ska pröva imorn om den sitter bättre när den sitter som den ska ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 390
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp