Marlan

Trådstartare
Det är bara att inse att min gamla MH overall har gjort sitt :cry:

Jag hade gärna köpt MH's nya overall men känner inte riktigt att plånboken håller med om det... hum....:angel:

Vad har ni för overall??
Vart hittar man vettiga overaller till vettiga priser?
Funkar det med vilken overall som hellst eller måste det vara just en RIDoveralll?

Sv: Overall!?

Jag har en ridoverall från hööks. Riktigt bra kvalite och jätteskön, den rekomenderar jag verkligen! :laugh:

Det är bara att inse att min gamla MH overall har gjort sitt :cry:

Jag hade gärna köpt MH's nya overall men känner inte riktigt att plånboken håller med om det... hum....:angel:

Vad har ni för overall??
Vart hittar man vettiga overaller till vettiga priser?
Funkar det med vilken overall som hellst eller måste det vara just en RIDoveralll?
Har kört med skoteroverall i alla år (om jag inte haft delat) och gäller bara att de inte är glatt material och den sitter bra. Sen om man har en halare sadel så är de inte alls samma fäste som med skoning

Vet många som kör Julas billiga men själv tycker jag de är lite för otympliga för att rida med

Jag har använt mig av en skoteroverall, typ 300-400 kr tror jag det kostade. har hållt bra i två vintrar nu. den är två storlekar förstor för att det ska kunna vara bekvämt att rida och så man får plats med mer kläder under om det skulle behövas.

Jag är nöjd med användsbarheter, den håller värmen och är skön... men vacker är den inte!
31931596.jpg

Jag köpte en ridoverall via Tradera så den kostade inte alls mycket (strax under 300 kr) Den är dessutom delbar så jag kan välja om jag vill ha hel overall eller bara jacka eller byxor. Jätteskön både att rida i och ha när jag grejar i stallet. Minns inte märket nu. (var ett tag sen det var vinter) Tror det är Jacson.

Hur länge har du haft din gamla overall då? Slå ut priset på dom åren och se på saken från den sidan.

Det lönar sig i längden att köpa kvalitet från början. (och nu vill jag inte ha halva buke på mig att "jag har minsann köpt ullared och den håller". Jo visst men risken att den inte håller är större än på en kvalitetsgrej)

Nu har jag visserligen köpt en overall på det-kända-varuhuset-i-Ullared, mest för att jag är student och därmed blir man extremt snål. Annars håller jag med dig. Uttalandet "man får vad man betalar för" brukar påfallande ofta stämma.

Svarar lite allmänt.
Är fullt nedveten om att MHs overall är värd varenda krona, men vad hjälper det när jag inte har alla kronor den kostar? Studerar och har en polle under behandling så matte får helt enkelt nöja sig med en "sämre" overall till ekonomin tillåter något annat. Funderar på en skoteroverall, vet att SIf sålde sådana innan? Är det samma typ som Jula har?

Jag har en gammal (säkert äldre än mina 30 år) skoteroverall som jag knappt vill ta av mig vintertid. Bor där det ofta kan vara runt -30. Den funkar alldeles utmärkt att rida i. Sen att den är perfekt att krypa in i när man ska släppa ut hästarna på morgonen för att om man ha tur gå o lägga sig sen gör inte saken sämre. Är som att ta med sig duntäcket ut:love: Finns säkert att hitta nån bra på blocket eller tradera om man inte har en stor plånbok.

Hur länge har du haft din gamla overall då? Slå ut priset på dom åren och se på saken från den sidan.

Det lönar sig i längden att köpa kvalitet från början. (och nu vill jag inte ha halva buke på mig att "jag har minsann köpt ullared och den håller". Jo visst men risken att den inte håller är större än på en kvalitetsgrej)

Helt rätt! Jag tror också att många tänker på det direkta priset istället för det faktiska priset som är precis du nämner är det man bör räkna ut och fokusera på istället för det som är på prislappen i butiken.

Mountain Horse Alaska II, 2 499kr säg att den håller i 8år (2499/8 = 312kr) och CRW ridoverallen 1539kr håller i 3år (1539/3 = 513kr) inget svårt val då. ;) Vidare måste CRWn hålla minst 5år eller mer för att bli billigare än Mountain Horse Alaska II.

(vet om att du tänker likadant Seabaz men skrev ut detta så att andra också förstår tankebanan).

Det är ju inte så att alla som väljer att köpa något billigare gör det för att de är mindre begåvade och inte förstår tankebanan? 3 år och 8 år är väl ändå siffror helt tagna ur luften.

Jag köper gärna kvalitetsgrejer. Jag har ingen statistik på hur länge de håller jämfört med billigare saker men framförallt blir jag ofta mer nöjd med de dyrare då de är bekvämare, har bättre funktioner osv. Mina ridbyxor från Börjes har tex hållt lika bra som Pikeur, men Pikeur är skönare så jag föredrar dem.

Ibland har man kanske inte ekonomi att köpa det dyraste och finaste helt enkelt, och då är det väl bättre att köpa en helt ok overall än att frysa vintern igenom och spara till något annat år?

Håller med dig. Skulle tro att merparten av alla hästägare har en begränsad ekonomi. Är inte alla som har en hög inkomst och såpass få utgifter att man kan avvara över 2000kr på ett klädesplagg även om viljan finns. Jag har haft dyra märkesgrejer som inte hållit lika länge som billiga och tvärtom så det finns egentligen inga garantier men klart att det rent funktionsmässigt kan vara bättre med märkesprodukter iom att de antagligen sitter bättre, andas etc etc

kolla på blocket kanske? :)

Fördelen med ridoveraller är väl att de inte är lika hala "mot sadeln"?

Någon som har tips på overall för mig som är kort? jag är 156 cm och har storlek 42 ungefär.
Provade några termoridbyxor på Gekås men de var nog 2 dm för långa..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 297
Senast: mars
·
IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i... 2
Svar
27
· Visningar
1 015
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka