• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare nanush
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 940
N

nanush

Hej

Någon som kan förklara för mig hur man ser ett överbett? det låter säkert självklart för er men jag är helt grön inom området.
jag kan bannemig inte se något, förra ägaren tror dock att han har ett överbett därför jag undrar.

Tack på förhand/ en ny medlem

Sv: Överbett

Ett äkta överbett innebär att överkäken är för lång i förhållande till underkäken.Det man ffa ska kolla på är hur hörntänderna sitter i förhållande till varandra. Vid ett överbett finns risk för att underkäkens hörntänder inte får plats i fickan mellan sista lilla framtanden (I3) och hörntanden (C) i överkäken. Bettfelet kommer också att påverka kindtänderna (premolarer och molarer). I värsta fall möts tänderna i under- och överkäke istället för att gå ihop som ett blixtlås som tanken är i saxbettet. Man kan också se ett överbett på framtänderna - raden i överkäken sitter för långt framför framtänderna i underkäken, men att det ser ut så innebär inte per automatik att det är ett problem med övriga tänder.

Bettet bedöms alltid med munnen stängd - lyft alltså bara läppen och kika in. När hunden gapar är det omöjligt att säga nåt alls. Ha en bild på hur det ska se ut framför dig - tänk på att normalbilden för kortnosiga och långnosiga hundar skiljer sig från den "normalnästa"!

Liknande trådar

Hundhälsa Ligger här sömnlös och vakar över min lilla prinsessa. I torsdags märkte jag att hon slickade sig mycket och såg då att hon hade en...
Svar
18
· Visningar
1 160
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 600
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 107
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka