Överhört mobbing/skitsnack, ska jag agera? Hur?

Men vilken fin lösning...
halvt på skämt, obs

tror dock generellt att det är svårt att uppfostra andra vuxna, få dem att ändra sig, eller liknande. med barn kanske det finns en poäng med att säga till fröken, så att säga, för att barn inte alltid fattar vad de gör. men med vuxna?? nja, funkar sällan bra imho

Fruktansvärt fult. Men ändå hade jag nöjt mig med att säga ifrån till dem, ordentligt. Kanske avslutat med "en gång till och jag ska se till att folk får veta vad ni håller på med."

Jag håller egentligen med dig, men i den här situationen blandar de ju in andra människor som är helt ovetande(?) om spänningarna och utnyttjar detta. Jag hade nog faktiskt - trots den höga draaaaaaaamafaktorn - velat sätta stopp för den möjligheten.

Så djävulskt upprörd jag skulle bli om jag utnyttjats till att bli ett verktyg i någons mobbingkampanj.. :rage:

Jag håller egentligen med dig, men i den här situationen blandar de ju in andra människor som är helt ovetande(?) om spänningarna och utnyttjar detta. Jag hade nog faktiskt - trots den höga draaaaaaaamafaktorn - velat sätta stopp för den möjligheten.

Så djävulskt upprörd jag skulle bli om jag utnyttjats till att bli ett verktyg i någons mobbingkampanj.. :rage:
Ja, jag undrar bara hur det gick? Blev det ett annat after plugg med många inblandade?

Det jag mest funderar över är om det gör mer skada än nytta för personen det handlar om att berätta vad som pågår...
Jag kommer tala om för skitsnackarna vad jag tycker om det som håller på med, jag måste bara tänka ut en bra formulering så att det blir konstruktivt och inte bara "ni är dumma och jag tänker berätta för fröööken" alternativt att jag blir för arg.. Jag blir sällan arg, men sånt här gör mig vansinnig!!
Hur trygg är du i dig själv? Kan du ta det som slår tillbaka mot dig själv om du agerar?
Som jag ser det så är det ena alternativet att ställa sig upp när klassen är samlad och säga typ att "Det har kommit till min kännedom att det planeras en lögn om inställd fest kombinerat med en ny fest dit inte alla är bjudna. Ni som är inblandade i det här vet vilka ni är och jag hoppas att ni skäms ögonen ur er för att ni agerar på det här sättet."

Känner du att ovanstående är väl magstarkt för dig, vilket är fullt förståeligt, så är min rekommendation att du pratar med den utfrysta. Tala om det du fått reda på, visa att du tycker att det är helt fel och att du inte är med på det. Visa att du bryr dig!

Det jag själv minns från utfrysning i skolan är inte bara mobbarnas elakheter, utan även att ingen annan ställde sig på min sida - varken öppet eller lite mer osynligt. Det är ett minst lika stort svek att ignorera den utfrysta som att aktivt mobba.

Herregud, tror du det gör situationen bättre för den som det snackades om?! Helt klart bör man sätta ner foten - och om man ser något riktas direkt mot personen ingripa! - men ställa till med ett gigantiskt spektakel på det viset?
Varför skulle det vara ett spektakel?? Det är ju ett värre spektakel att sitta på nätet och mobba en person i grupp än att kalla dit gruppen och ta upp problemet med en tydlig markering. Det hade jag gjort om nu situationen är så illa som den låter. Hur tror du annars att det ska sluta? Om man viskar i örat på dom "snälla sluta mobba A"? Knappast. Alt hade jag sagt ifrån nästa gång dom håller på.

Senast ändrad:
tror dock generellt att det är svårt att uppfostra andra vuxna, få dem att ändra sig, eller liknande. med barn kanske det finns en poäng med att säga till fröken, så att säga, för att barn inte alltid fattar vad de gör. men med vuxna?? nja, funkar sällan bra imho

För mig handlar det inte om att försöka uppfostra, för mig handlar det om att dra en gräns för att JAG vill se mig i spegeln på morgonen utan att skämmas. Och såklart markera att det finns folk som inte tycker sandlådefasoner hör hemma i ett vuxet sammanhang. Eller ens i sandlådan, faktiskt.

Med det sagt, TS, hade jag vid tillfälle markerat att jag inte tycker det är OK med den låga nivån den här klicken utmärker sig för.

"Men herregud, hur gamla är ni? Har ni inte vett att uppföra er?" hade nog varit min reaktion. Och i ett större perspektiv handlar det om vuxenmobbning, och för det ska det finnas en plan.

Varför skulle det vara ett spektakel?? Det är ju ett värre spektakel att sitta på nätet och mobba en person i grupp än att kalla dit gruppen och ta upp problemet med en tydlig markering. Det hade jag gjort om nu situationen är så illa som den låter. Hur tror du annars att det ska sluta? Om man viskar i örat på dom "snälla sluta mobba A"? Knappast. Alt hade jag sagt ifrån nästa gång dom håller på.

Alternativet är knappast att viska "snälla sluta" i örat på någon. :meh:
Spektaklet blir för att man skapar drama, inför publik. Det är inget som helst spektakel att baktala någon i en sluten grupp - otrevligt och dumt är det, men inget spektakel.

Efter att ha läst övriga inlägg i tråden från TS så kan jag visst kalla det spektakel. Det är rena dagisnivån och jag är helt chockad över att vuxna människor håller på så där. :wtf:
Iaf så tycker jag att man har all rätt att ta upp det med skolan/gruppen eftersom alla vet att man var med. Men ok, det finns kaske något smidigare sätt, tex konfrontera nästa fula beteende mot personen som mobbas om man har modet i sig. Jag gillar förslaget Lovisaleonora skrev ovan.
Alternativet är knappast att viska "snälla sluta" i örat på någon. :meh:
Spektaklet blir för att man skapar drama, inför publik. Det är inget som helst spektakel att baktala någon i en sluten grupp - otrevligt och dumt är det, men inget spektakel.

För mig handlar det inte om att försöka uppfostra, för mig handlar det om att dra en gräns för att JAG vill se mig i spegeln på morgonen utan att skämmas. Och såklart markera att det finns folk som inte tycker sandlådefasoner hör hemma i ett vuxet sammanhang. Eller ens i sandlådan, faktiskt.

Med det sagt, TS, hade jag vid tillfälle markerat att jag inte tycker det är OK med den låga nivån den här klicken utmärker sig för.

"Men herregud, hur gamla är ni? Har ni inte vett att uppföra er?" hade nog varit min reaktion. Och i ett större perspektiv handlar det om vuxenmobbning, och för det ska det finnas en plan.
ja, det är en stor skillnad tycker jag, om man säger till för sin egen skull eller om man faktiskt tror att man kan förändra situationen/maktbalansen i gruppen

en vanlig historia från den mobbade är väl att de flesta "hjälpande" åtgärder från utomstående gjort situationen ännu sämre för dem. men det känns skönare för omgivningen, så därför anses det "bra"

att faktiskt ändra något, däremot, är rätt obekvämt för omgivningen, eftersom det gör alla medvetna om hierarkier och hackordningar som de själva är en del av (om än passivt)

jag har varit med om att stoppa mobbing en gång, i högstadiet förvisso. det var efter alla lärare, kamratstödjare, snällisar och göra-rätt-ivrare hade misslyckats, alternativt gjort det värre. då började jag och en kompis mobba mobbaren, fick på så vis maktbalansen ändrad. vet inte om jag kunnat göra på samma sätt idag, var rätt hård och elak (om än rättvis) när jag var liten, men det funkade iallafall. men snyggt är det inte. (svårt att säga om situationen är liknande här dock, tror inte det går att avgöra i text)

jag har varit med om att stoppa mobbing en gång, i högstadiet förvisso. det var efter alla lärare, kamratstödjare, snällisar och göra-rätt-ivrare hade misslyckats, alternativt gjort det värre. då började jag och en kompis mobba mobbaren, fick på så vis maktbalansen ändrad. vet inte om jag kunnat göra på samma sätt idag, var rätt hård och elak (om än rättvis) när jag var liten, men det funkade iallafall. men snyggt är det inte. (svårt att säga om situationen är liknande här dock, tror inte det går att avgöra i text)

Ändamålen helgar medlen?

Loyola skulle vara stolt över dig (även om han och hans anhängare gick betydligt längre).

Ändamålen helgar medlen?

Loyola skulle vara stolt över dig (även om han och hans anhängare gick betydligt längre).
ja, heh, i frågan om att skydda barn iallafall. och det är väl så människor funkar, att om "rättsväsendet" (här: de vuxna, skolan) inte kan lösa problemen eller straffa de skyldiga, så gör någon annan ofta det

ja, heh, i frågan om att skydda barn iallafall. och det är väl så människor funkar, att om "rättsväsendet" (här: de vuxna, skolan) inte kan lösa problemen eller straffa de skyldiga, så gör någon annan ofta det

Måste de skyldiga straffas? Räcker det inte med att de slutar med sitt beteende?

öh det har jag ingen åsikt om, sa bara hur jag tror världen/människor ofta funkar
eller förresten. jag tror nog faktiskt jättemycket på hämnd och vedergällning. inte på ett normativt sätt, jag tycker inte _samhället_ behöver funka så, men jag personligen tycker om att slå tillbaka

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka