Överlinje?

eliis

Trådstartare
Det nämns ofta här på Buke. Men jag är inte så säker på vad det är...

Ni som vet kanske kan förklara?

Sv: Överlinje?

Överlinjen är linjen mellan nacke och svansrot. Det översta på hästen. Ser linjen mjuk ut är hästen oftast bra musklad, och tvärtom om den är kantig.

/Dundret som är överTRÖTT

Senast ändrad av en moderator:

Aha! Då vet jag. :)

Men hur ser man om den är bra/dålig. Ngn som har före efter bilder, eller olika exempel på bra/dåliga överlinjer?

Har oxå undrat över detta! Tack för tråden och tack för svaren ;) Min häst är väldigt omusklad, detta för att hon hade rejält mugg och var halt i 7veckor hos förra ägaren och jag precis har fått henne, och det stämmer att hon har ganska kantig överlinje :D Tacktack :bow:

Bilder på samma häst vid samma tillfälle där man tydligt ser hur dte kan skilja sig.

Bild 1 där hästen länger sin överlinje och "kommer upp" med manken och nedre delen av halsen. Halsens övre linje är längre än den undre. Längden från öron/nacke till svans är längre än ganasch till svans.
img_169063.jpg

Bild 2 där hästen släpper sin överlinje och sjunker ned med manken. Längden från öron/nacke till svans är betydligt kortare än på den övre linjen och är kortare än underlinje från ganasch till svans.
img_169066.jpg

Liknande trådar

Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Gnägg Äntligen har jag skaffat mig ett konto på Buke! Jag har varit hangaround så länge och läst om era sorger och glädjeämnen under så lång...
Svar
12
· Visningar
1 036
Senast: Fille
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka