Överreagerar jag?

Fast seeriöst - om någon i din närhet talar om att vilja ta livet av sig. Inte frågar du väl om numret till dennes läkare?

Nej, men gör det som man anser vara möjligt för att förhindra, för att hjälpa till.

Det tycker jag man mycket väl kan göra, efter att man förhört sig lite om huruvida det är en bra läkare.

Om det var en vän som uttryckte sådana tankar till mig skulle jag se det som ett förtroende och behandla det därefter, och eftersom vännen tydligen ville berätta skulle jag också se det som att det var ok att fråga denne mer och försöka att tillsammans komma fram till något.

Det tycker jag man mycket väl kan göra, efter att man förhört sig lite om huruvida det är en bra läkare.

Om det var en vän som uttryckte sådana tankar till mig skulle jag se det som ett förtroende och behandla det därefter, och eftersom vännen tydligen ville berätta skulle jag också se det som att det var ok att fråga denne mer och försöka att tillsammans komma fram till något.
Fast i TS fall var det väl inte direkt vänner utan människor på samma arbetplats?

Fast seeriöst - om någon i din närhet talar om att vilja ta livet av sig. Inte frågar du väl om numret till dennes läkare?

Nej, men gör det som man anser vara möjligt för att förhindra, för att hjälpa till.

Ja det var ju precis det jag försökte få fram. Att det man önskar att man vågade var att be om numret, men det är ju få som klarar av att göra det i den situationen. Jag kan fortfarande förstå att är man i ett känsligt läge så känns det som om personen gått bakom ryggen på en, jag kan förstå känslan och alla har rätt till sina reaktioner, överreaktioner eller ej.

/Lavinia

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
683
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där... 2
Svar
29
· Visningar
2 607
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 628
Senast: sardellen
·
Kropp & Själ Svårt att både sätta rubrik och välja prefix på detta. Häromdagen var jag med om en lite dramatisk händelse på jobbet och i efterhand... 2
Svar
30
· Visningar
2 054
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31