Övertala?

DonnaBella

Trådstartare
Hejsan, jag har tagigt fälttävlanskort och har en häst som skulle kunna passa till fälttävlan. Saken är bara den att hästägaren (som är min låtsasspappa) tycker att fälttävlan är en FARLIG sport. Jag kommer alltid med motargument som "90cm är ju inte högt det kliver hon ju över".

Så hur ska jag göra för att övertala. Någon som har ett bra tips? :angel:

Sv: Övertala?

Hur lyckades du ta kortet om han inte vill att du tävlar i grenen??
Det bästa som jag tror att man kan göra är ju att informera...massor med info om hur det går till hur mycket sjukvård som faktiskt finns på platsen osv...förklara hur allt går till och att det är välplanerat just för att det inte ska ske några skador. Jag förstår hans farhåga, han är väl orolig för dig och hästen. Men en sak ska man komma ihåg att alla sporter är farliga, sen är det ju mer eller mindre skadestatestik på de olika grenarna, men man kan skada sig riktigt illa i vanlig hoppning också.

Oftast kan man ju se att folk är orolig pga av okunskap...

Lycka Till!

Hota med att börja med proffsboxning annars:idea:
Nä, men seriöst. Leta upp lite statistik på idrottsolyckor. Är fälttävlan verkligen så farligt som media har fått oss att tro?

Senast ändrad av en moderator:

Åk iväg på ett par terrängträningar där han får följa med och titta på.
Se till att han är informerad om hur allt går till, och att han kan vänja sig vid tanken på att låta er ställa upp i en tävling.

Nu blir det dumt formulerat, men jag hoppas att du förstår hur jag menar; Är det dig eller hästen som han förbjuder vara med i fälttävlan, vem är han mest "rädd om"?
:D

Visst behöver man ett stort säkerhetstänk i fälttävlan, fast personligen har jag haft betydligt värre skador på både mig och häst i vanlig banhoppning...

Jag tog mitt kort i sammband med ett ridläger (AW sporthorses 2007). Tack för tipsen. Att informera om sjukvården var en bra idé :idea:

Hmm, vem han är mest rädd om. För att vara ärlig tror jag att det är hästen :angel: hehe, jag reparerar nog mig alltid :P

Närmaste fälttävlans banan här är Udden. Hur mkt kostar en träning ungefär? :D

Jaa, PROFFSBOXNING! :D Absolut min sport, ligger nog tyvärr mer åt hållet sumobrottare :devil:. Ja, på google borde man ju hitta statistik någonstans. Debuntant fälttävlan är ju inte så svårt (eller farligt) tkr jag iaf ;) Visst finns det risker. Men rider man med huvet så borde det nog inte vara allt för farligt?

Japp, du gjorde absolut inget fel! Det var min kompis som råkade vara inloggad på min när hon skrev ett inlägg. :) Förlåt

Det är farligt att leva! Brukar alltid jag börja med. :laugh:

Vi utsätter oss alla för massor av livsfarliga saker varje dag.
Jag tar för givet att han själv kör bil? Farligt, farligt!
Kanske även pratar i mobil eller äter något medan han kör? Farligt, farligt!
Åker buss även om det inte finns bälten på den (Typ stadsbussar) Farligt, farligt!
De flesta skador i hästsammanhang sker vid hantering!
Har dessutom för mig att den mest skadedrabbade ungdomsidrotten var fotboll....

Tja, har man otur kan man ju dö imorgon efter att ha fått en istapp i huvudet tex!

Visst ska man ha respekt för "Farliga" saker men man kan ju inte sitta inne på sitt rum bara för att man är rädd för att skada sig eller dö! Man måste ha roligt också, annars är ju livet inte mycket värt, eller hur?! :grin:

Och som har sagts innan så tror jag det är klokt att släpa med honom på terrängträningar. Desto fler gånger han ser dig i terrängen desto lugnare lär han bli. Och desto bättre ock säkrare blir du och hästen! Mina föräldrar var också livrädda i början men dom har vant sig. Jag tänker hålla på med fälttävlan och det får dem leva med, även om det är extra mycket fjärilar i derasmagar när jag startar unghästen... ;)

I fälttävlan får hästen en mycket rolig och allsidig träning! Det brukar ge glada och hållbara hästar! :idea:

Lycka till! och hoppas vi får se dig ute på banorna i vår!

Tack för tipsen, och du har helt rätt i allt du skriver :D Han har faktiskt börjat mjukna lite nu:angel:, men förhoppningsvis ger han sig snart :devil:

fortsätt tjata på :devil:
Säg på typ det sättet att "Kolla hur många som startar fälttävlan per år, och kolla hur många olyckor det är, typ ingen, och du vet ju jag är försiktig och hästen är ju trygg"osvosv, han ger nog med sig så småningm och kanske du kan göra din första start till våren :laugh:

Mamma var oxå ganska rädd misstänker jag då jag var med i regionens fälttävlansmärterskap -08 :angel:

Om man får tro tidningarna verkar det farligare att gå ut från krogen efter stängningsdags. Så alla föräldrar borde förbjuda sina barn att gå på puben :idea:
Själv är jag mer nervös när dottern rider banhoppning än när hon rider terräng.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 896
Senast: Edla
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 259
Senast: ufot
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd