Överviktig häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Winterjoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 056
W

Winterjoy

Hej,
Jag skulle behöva lite tips om hur jag kan få min häst att hålla formen, utan att hårdbanta henne och låta henne gå i grushage hela sommaren..
På vintern är min fjordhäst Lina i jättefin form, hon är väldigt musklad och fin.
Men så kommer det första gräset, vinterhagen är nergnagt och det är inte så mycket gräs där, men hon blir ändå lite uppblåst, och det är kanske naturligt. Det är okej att hon är så rund, för det tkr jag hästarna får bli till sommaren. Men så vill jag inte heller att hon ska behöva gå i samma hage året runt. Jag vill flytta henne till sommarhagen.
Vi hade en hage i skogen förut, som enbart var i en skog. Men hon blev helt sönderbiten av alla insekter, så vi har en annan hage nu.
Den har mkt skog, och lite åker. (inte spec. näringsrikt gräs, har blivit nerbetat av massa kor i flera år till förförra sommaren.)
Vi släppte över hästarna i den hagen 4h (delade upp på 2h i två dagar.) Hon blev smällfet! hennes kompis är inte i närheten så fet, men hon blir det av att inprincip se gräs!!
Förra sommaren var det samma sak, alldeles för överviktig!
Spelar ingen roll hur mycket vi rider och tränar henne, det går inte att få henne hålla formen! :( Det är inte så taggande att ge sig ut på tävlingar med henne, när hon nästan river hindrena med magen..

Är det ingen som har nått smart tips?

Sv: Överviktig häst

Många hästar samlar vatten i kroppen när de börjar gå på gräs. Det finns inte riktigt svar på varför än, men det pågår forskning i bl.a. Frankrike och USA.

Jag har samma problem, så jag hoppas de forskat klart snart... min häst får gå tre timmar om dan, resten får han stå i en tråkig rasthage och titta på de andra om käkar.. ändå har han gått upp tre hål på sadelgjorden...

Oftast är betet kraftigast i början av sommaren också, så om du håller henne på lite mindre gräs nu så kommer hon säkert kunna beta i slutet av juli och i augusti. inte så kul, men... Kan hon inte gå i skogshagen med insektstäcke?

Winterjoy skrev:
Hej,
Jag skulle behöva lite tips om hur jag kan få min häst att hålla formen, utan att hårdbanta henne och låta henne gå i grushage hela sommaren..

Helt rätt tänkt att inte hårdbanta! Det var en artickel i ridsport för ett tag sen, att man ska mortionera bort övervikten, inte sluta ge dem mat:crazy: . Hästarna måste ju få vara hästar på sommaren o få beta lite iaf.
Tyvärr har jag inga bra konkreta tips men jag tror på mer mortion o kanske inte det allra kraftigaste betet.

Har samma problem jag med :(
Jag har en isis, ett sto, 9 år, hennes kompis som hon går med är 17. Hon går lika länge, i samma hagar, men hon är hälften så tjock :confused: .. hon ser dessutom ut att äta mycket mera effektivt än min polle..
Problemet är att min häst är mkt kraftig o stor, och när hon dessutom är fet, så trampar hon bara på, och tappar helt respekten för mig :cry: hon är jättemysig, men hon blir som en ångvält som bara bufflar på ibland :crazy: vet ngn hur man får henne att bli lite känsligare?? :bow:

Hur mycket rider du din häst?

Ett tips är att ge dej ut två gånger om dagen, ett ltie hårare pass och ett pass med kasnke bara en timmes skritt tur.
Då får hästen röra bort lite av magen och på vissa hästar kan det ge effekt..
Bättre att rida två gånger i lagom tempo än att rida en gång stenhårt..

hoppas forskningen är klar snart ja :D haha skulle behöva veta varför hon blir så otroligt fet på så kort tid.
Tack för svaren.
Tyvärr att rida 2ggr om dagen, är inte lätt. hinner inte med annat då. :( aja..

Sätt på en greengard! Jag har också en fjordhäst och han blir också som en stoppad korv på ett bete som de andra håller sig i normalhull på. Jag låter honom gå med den på på nätterna då de betar mest och tar av den på dagarna. Funkar väldigt bra tycker jag. De kan blir lite störda på den innan de lär sig tekniken men sedan går det bra

oh okej, det kanske fungerar. ska fundera på det :)

Liknande trådar

Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
825
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 755
Senast: Trolle
·
Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik hej, är helt ny här på sidan och hoppas på att få lite tips och kloka ord. Nu är det så att grannen har 2st egna hästar och har även... 2
Svar
39
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka