Ovillig att fatta galopp, dags att pensionera??

gicageli

Trådstartare
Jaha då var det dags igen. Har under hela förra vintern och våren rehabiliterat min pålle från en skada på dels gaffelbandet dels på djupa böjsenan på vänster fram. Innan dess behandlades han även för knäledsinflammation på bakknäna. Han blev bättre och gick igenom ua på alla fyra ben nu i början på juni. Jag har tagit det väldigt lugnt med igångsättningen, följt veterinärens råd och läst på en massa själv om hårt underlag etc. Nu vill jag dock börja träna och det borde han hålla för nu. Jag har därför börjat rida så smått på banan, inte träna men rida på banan, har hållit mig på spåret, inte ridit mycket volter och dylikt. Nu känns han dock knackig igen. Han är inte halt, i skritt syns eller känns inget, mycket mycket lite i trav osäker på det men han vill inte fatta speciellt vänster galopp. När jag tar ut honom på lina syns det tydligt att han inte vill göra galoppfattning och han saktar av efter bara ett par steg. Han har fram tills nu då känts pigg och fräsch. Vänster varv har alltid varit hans svaga sida men detta känns inte bra.

Jag ska naturligtvis prata med min veterinär och boka tid nästa vecka. Det jag funderar på är dock om det är lönt och om både jag och hästen skulle må bäst av att slippa detta? Problemet är dock att jag tycker han är för fin och för bra för att avlivas. Han är 17 år och har tidigare tävlats i svår hoppning av tidigare ägare. Kanske orkar hans kropp inte mer träning utan bara uteritter och mysig hagvistelse? Jag vill inte sälja mht att han kan hamna i fel händer och har ont. Det är för dyrt att ha kvar honom där han är nu och lägga allt jobb för att endast kunna rida ut. Bäst vore om han kunde lånas ut som sällskap då han är jättesnäll med alla hästar och kanske ridas några gånger i veckan i skogen. Frågan är om det går. Uch jag älskar min häst och ville så gärna att han skulle gå att rida ett par år till i alla fall lite lätt dressyr. Nu blev det rörigt. Vill nog mest ha tankar tips och idéer.
 
Sv: Ovillig att fatta galopp, dags att pensionera??

Har inga råd att komma med, men det låter väldigt likt min häst, som också har problem med bakknäna. Blev det utrett någon orsak till knäledsinflammationerna? I vårt fall visade sig problemet komma från ryggen (kissing spine) vilket gjort att hästen gått och spänt sig och därmed överansträngt bakknäna. Att ta bort orsaken är ju minst lika viktig som att behandla inflammationerna.

Jag tycker du gör rätt som kollar med din veterinär som känner hästens historia.
 
Sv: Ovillig att fatta galopp, dags att pensionera??

Det vettiga är väl att låta en veterinär bedöma hästen, sen utifrån det kan du ta ställning till dina frågeställningar. Har hästen en diagnos där den bedöms fungera som promenadhäst är det klart det går att hitta ett hem till den som utlånad, det är jag övertygad om. Har den inte en sån diagnos så är ju saken en annan.
 
Sv: Ovillig att fatta galopp, dags att pensionera??

Ja vi får se vad de säger. Min ork är nog snart slut.
 
Sv: Ovillig att fatta galopp, dags att pensionera??

Nej orsaken till knäledsinflammationerna vet jag inte. Sen fick han ju senskadan och allt fokus las på den.
 
Sv: Ovillig att fatta galopp, dags att pensionera??

Min hade också knäledsinfl. bak. Orsak: meniskskada. Troligtvis blir hon utdömd, men är inte halt i vilotillstånd, skulle säkert gå att avla på men vi klarar inte allt jobb med unghästar.
 
Sv: Ovillig att fatta galopp, dags att pensionera??

Jag har ingen erfarenhet av senskador (tack och lov), men just den knackiga gången tycker jag låter precis som min häst med knäledsproblem.

Hoppas du och din veterinär kan komma fram till något vettigt tillsammans.
 
Sv: Ovillig att fatta galopp, dags att pensionera??

Nya bud. Stallägaren ser ingen hälta eller ojämnhet, ev lite stelhelt i vänster varv som är hans sämsta. På söndag kommer min kompis som är väldigt duktig och ridit Cris innan och känner på honom, känner hon ingen hälta eller ser något konstigt sa jag ta ut massör/kiropraktor och sedan ska vi lägga upp ett träningsprogram med mycket lösgörande arbete så får vi se hur det går. Känns lite lättare idag så får vi se hur det blir imorgon. Tack alla som kommer med kloka ord och tankar. Familjen förstår ju inte riktigt detta och tycker mest att han är dyr och trasig ;)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 384
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 998
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 472
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp