• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Teilani
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 308

Teilani

Trådstartare
Idag har jag lärt mig nåt nytt, ovk = obligatorisk ventilationskontroll

Aldrig hört talas om innan, tydligen nåt alla hus ska genomgå. Verkar som om de flesta kontrollanter jobbar för firmor som tillverkar ventilationssystem, känns ju tryggt.

Så jag undrar mest om "alla andra" är väl införstådda med denna pålaga och om man kan se någonstans om ens hus redan gjort en ovk? Det är obligatoriskt för alla hus, men vem bestämmer när?

Vi bor i en vanlig villa, ventilationen sköts till största delen av dåligt isolerade fönster, hur stor är risken att man åker på att installera ett dyrt ventilationssystem?

Blir så trött när jag hittar sånna här grejor att stressa över...

Sv: Ovk?

Jodå, jag vet vad ovk är. Om det inte har skett någon ändring det senaste året så är det inte alls något som alla hus måste genomgå. Det gäller endast skolor, dagis, kontor, flerfamiljshus och nybyggda enfamiljshus.

Idag har jag lärt mig nåt nytt, ovk = obligatorisk ventilationskontroll

Aldrig hört talas om innan, tydligen nåt alla hus ska genomgå. Verkar som om de flesta kontrollanter jobbar för firmor som tillverkar ventilationssystem, känns ju tryggt.

Så jag undrar mest om "alla andra" är väl införstådda med denna pålaga och om man kan se någonstans om ens hus redan gjort en ovk? Det är obligatoriskt för alla hus, men vem bestämmer när?

Vi bor i en vanlig villa, ventilationen sköts till största delen av dåligt isolerade fönster, hur stor är risken att man åker på att installera ett dyrt ventilationssystem?

Blir så trött när jag hittar sånna här grejor att stressa över...

??är det inte bara att öppna entré- dörren och sedan gå upp i övervåningen och öppna balkongdörren??;)

Jag tror inte du behöver oroa dig. Däremot kan jag säga som så att jag fick ha långa diskussioner med en man i byggnadsnämnden då vi skulle ändra vårt fläktsystem i köket (den gick tidigare till murstocken och nu skulle den gå ut genom väggen). Han var orolig över att det skulle störa den mekaniska ventilationen och verkade inte kunna greppa att vi faktiskt inte hade någon mekanisk ventilation. När han till slut frågade när huset var byggt och jag svarade 1700 så var det liksom färdigdiskuterat och vi fick igenom vår ändring.:D

Det gäller ju inte villor.

Och de flesta kontrollanter är konsulter och inte tillverkare. Men visst finns utrymme för godtycke.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Däremot kan jag säga som så att jag fick ha långa diskussioner med en man i byggnadsnämnden då vi skulle ändra vårt fläktsystem i köket (den gick tidigare till murstocken och nu skulle den gå ut genom väggen). Han var orolig över att det skulle störa den mekaniska ventilationen och verkade inte kunna greppa att vi faktiskt inte hade någon mekanisk ventilation. När han till slut frågade när huset var byggt och jag svarade 1700 så var det liksom färdigdiskuterat och vi fick igenom vår ändring.:D

Du kan ju sabotera ventilationen även om du inte har mekanisk ventilation.

Men det är ingen politisk fråga så varför var det i nämnden tri?

Det hade ju vart skönt, jag använde wikipedia och där verkade det som om vanliga villor skulle ha en engångskontroll. Har lite svårt att förstå ren lagtext tyvärr.

Anledningen att detta kom upp var att det ringde från ett nr jag inte kände igen och när jag slog upp det så var det ett företag som erbjöd den tjänsten. Jag undrar så klart vad de vill mig?

Vi var tvungen att få något sorts bygglov för den här förändningen. Jag kanske uttryckte mig fel, det var inte uppe på diskussion i själva nämnden utan på tjänstemannanivå.

I en vanlig villa behöver du inte göra OVK, precis som flera innan mig skrivit.

Det finns dessutom gott om personer med OVK-behörighet som inte jobbar för företag som säljer ventilationsanläggningar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 070
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka