övningar för att träna upp bärigheten

confetti

Trådstartare
jaa, jag skulle vilja ha fler tips på övningar som man kan göra från marken för att främst bygga upp ryggmusklerna och alla andra som hjälper till när hästen ska bära sig själv... skriver lite krångligt men jag är trött som bara den.

övningar som jag brukar göra i dagsläget är
*tömköra(ska köra in i sommar och hoppas på fler muskler då)
*skritta och trava över cavaletti
*klättra uppför småbackar
*promenixa "offroad" så att hon ska lära sig själv vart hon ska sätta ner fossingarna osv.
*gå i skänkelvikning några steg(vet inte om detta ökar bäriggheten, men spänningarna släpper då och hon blir avslappnad å jag kör på det iaf)
*försöker även träna in skolorna men jag kan inte påstå att det går så bra :smirk:

men någon som har bra tips utöver detta?

förövrigt så är det ett tvåårigt arabsto vi pratar om

dina övningar är ju bra för att träna upp muskler över huvudtaget. men klättra i brantare backar både i skritt trav och galopp ´(uppför) för det stärker verkligen ryggmusklerna!! :bump:

ehhe, jo det vet jag men som läget är nu så orkar jag inte springa i trav eller galopp uppför en brant backe.... ;) :rofl:

Övningarna du gör är jättebra tycker jag! :) Tömkörning är väldigt effektivt och bra. Du kanske kan testa att klättra i branta backar också? I skritt såklart. ;) Kommer tyvärr inte på några övningar just nu, men jag återkommer om jag kommer på något. :)

Gud så söt hon är :love: det syns knappt att hon bara är 2..

(jag är inte avundsjuk :angel:)

har hört att det ska vara bra för rygg och lår myskler att backa uppåt i backar. Vet inte om det stämmer men men.
Hon e superfin! :love:

nej, hon är faktiskt rätt så välväxt :)

hon kommer att bli en superhäst:cool:

behöver jag en säja att jag är käär :love: :love:

Tycker övningarna låter bra. Snygg häst, vill ha :love:
Har sagt att vill jag ha arab ska den vara brun och din är perfekt, så vill du skänka henne till mig vore det bra :p :love:

Körning är jätte bra för ryggen, ger masosr av ryggmuskler!
En häst i stallet blev inkörd när hon var 2 år och någon månad och hon har jätte fin rygg.
Nu är hon en av sveriges finaste halvblodsston (beror nog lite på stamtavlan också) :D Fick diplom i både hoppning (bedömningen 10,10 i hopp., då var hon den första som fått det i år i sverige av treåringarna) och dressyr på treårstestet så nu är hon på strömsholm och ska visas upp på något 3årsgrejs :D

joo:)
jag måste erkänna att hon egentligen inte är min utan hon är lånad på livstid :cool:

längtar tills jag kan ta ett föl efter henne och vill då helst av allt ha ett svart hingstföl :love: :love:

Liknande trådar

Hundträning Jag har börjat träna mina utifrån den bokens tips om övningar och tänkte det kanske finns fler så man kan bolla lite eller bara berätta...
Svar
0
· Visningar
1 203
Senast: paradiset
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en... 2
Svar
29
· Visningar
4 456
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025