Övningar som är bra för en häst som ogillar att gå i form..?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Doneloge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 248
D

Doneloge

Jag skulle vilja ha lite hjälp med övningar som är bra för en häst dom ogillar att gå i form.
Hästen är rätt fin musklad, men börjar tappa bärighetsmusklerna lite. Har hört att skänkelvikningar hjälper att få hästen att trampa in under sig..? Finns det nåt annat som är bra? Hästen tycker inte om att sänka huvudet och slappna av, då han har blivt pressad innan jag fick honom och jag vill inte tvinga honom, då det bara skapar spänningar. Men, jag vill inte heller att han ska tappa alla musklerna och må dåligt. Någon som har några tips?

Låt honom ha lite kul om han blivit hårt pressad. Man kan göra många stärkande saker i naturen eller ute på bana, som inte "tvingar" hästen i form, men som får den att jobba lite ändå. Cavaletti, klättring, ridning i "oländig terräng" t ex.

Mitt förslag är att du rider mycket tempoväxlingar,småvolter,skänkelvikningar och använd gärna bommar och småhinder.Studs kan kanske hjälpa lite? ;)

Tömkörning, tömkörning och tömkörning! Gå kurser, läs, titta på andra, öva. Jag har sett arbete i töm / lina göra underverk med alla tänkbara sorters hästar. Det bästa tips jag kan ge.

Jag skulle vänta med sidvärtsrörelser tills han kan sänka sig självmant. Jag skulle försöka få hästen att själv hitta sin balans genom att först och främst kolla tempo. Det är jättevanligt att människor sätter hästen i ett alltför högt tempo alltför tidigt. Så sänka tempot genom halter-igångsättningar, skritt-trav o.s.v. Jag skulle ge honom så långa tyglar som han vill ha och vara mjuk i handen. Då övergångarna fungerar och jag kan hålla samma tempo en längre stund, utan att han "ramlar iväg" eller ökar farten så skulle jag göra travintervaller på t.ex en oval. Då hästen får lunka på så i ett lugnt tempo så att en hinner med att känna efter var den har sina bakben så brukar den automatiskt söka sig framåt och nedåt. Förutsättningen är att du som ryttare sitter balansera och har en mjuk och följsam hand och sits. Detta tar inte en vecka att uppnå utan kräver lite arbete och tålamod. Hästen måste få tid att hitta sin balans och sina bakben.

Det är viktigt att hästen kan söka sig famåt och nedåt innan man börjar med samlande rörelser som sidvärts, om man vill undvika spänningar i ryggen.

oki, ska prova lite o se hur re går, den där hemsidan värkar jätte intressant =)! ska läsa igenom den sen !!

Kanske du kan testa på caprilli? :) (Man rider ett dressyrprogram som inte är allt för krävande med något enstaka hinder i mitten av programet) Du kan ju t.ex rida lite skänkelvikning några steg bara så att h*n känns bra , någon framdelsvändning sedan hoppar du något småhinder på ca 60cm. Du kan oxå låta hästen göra något mer opressande, hoppa låga stockhinder i naturen om det finns möjligheter, klättra i backar osv...( Har hört att om man rider i för mycket NERFÖR i branta backar kan lederna slitas ut så du kan ju tänka på det) Du kan ju även testa rida på lös snodd i lättare dressyr, det kan oxå funka! :D

:bump:
//Mowglii

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -... 2
Svar
29
· Visningar
3 007
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25