Oxford c.c. sadel

Mitrolle

Trådstartare
står c.c. för "close contact"? någon som vet? sadeln är en flatback med flatseat, alltså en ganska "platt" sadel. någon som har eller har sett en sådan? Vad tycker ni om dem? Jag ska förmodligen köpa en sån jag hittat.
Men man måste väl nästan ha en pad under sådana "platta" sadlar, det är ju inte mycket stötdämpning i dem liksom :)
 
Har ingen erfarenhet av just den sadeln, men cc brukar betyda close contact, alltså en flatback. Man ska ej behöva ha pad under, då är det ju ingen close contact länger! Många ryttare har ju paddar under sina hoppsadlar, men det är oftast för att dom använder samma sadel på flera hästar, och att det inte passar perfekt. Jag har inte pad i normala fall. Om det är en bra sadel ska stoppningen vara så mjuk att det inte behövs. Dessutom är väldigt många hoppsadlar stoppade med latex/foam i dag.
 
Jo stoppningen är ju ganska platt men mjuk, så jag tänkte mest för att hästen skulle slippa mina sittben rakt i ryggen :D men det är ju inte en ny sadel... Jag tyckte dock den verkade vara utformad så att den nog passar många hästar bara de är tillräckligt vida fram om man säger så.
Ska nog köpa den, men inhandlar nog en pad ändå "just in case" :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 727
Senast: Mogge
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 215
Senast: LiviaFilippa
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 342
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 190
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp