p-piller eller sterilisering?

Barnardo

Trådstartare
vi har en liten flicka och snart är det ju dags för parningssäsongen för dessa katter...
borde vi sterilisera eller ge henne p-piller?? kanske sprutor??
 
Kastrera!!!
(Jag antar att det var det du menade, steriliserar gör man sällan nuförtiden, eftersom det bara tar bort fertiliteten, och inte löpbeteendet)

P-piller har allvarliga biverkningar(juvertumörer är så gott som standard, och livmoderinflammationer vanliga), och bör endast ges under en begränsad period. Dessutom är det inte helt säkert, katten kan löpa igenom.

Kastrering är ju ett engångsingrepp, och ger både katten och ägaren ett lättare liv efteråt. :)
 
Kastrera

Absolut, kastrera! Det finns ingen mening med att dra ut på det om du ändå inte planerar att ta kattungar på henne. Men gör du det rekomenderar jag P-sprutor eftersom (om de sköts ordentligt) ger ett jämnare hormontillskott än P-piller och risken för biverkningar därför är mindre. Det säger i alla fall min veterinär och jag har bara haft bra erfarenheter av sprutorna.
 
Då har jag min egen fråga. Min katt är 9 år och har alltid fått p-piller :crazy: Men risken för att katten blir helt annorlunda efter kasteringen är stor har jag hört. Stämmer detta? Finns det nåt bättre alternativ till att ge p-piller som inte förändrar katten?
 
Anser att p-piller ger större risk för beteendeförändring än kastrering, några andra alternativ finns inte.
Dessutom anses det allmänt inom veterinärkåren att p-piller ökar risken för juvertumörer kraftigt o dessa är en av de vanligaste anledningarna till att äldre katthonor måste avlivas.
PL
 
Det som händer efter en kastrering är oftast att katten blir något lugnare, och mer social. I undantagsfall går något fel och katten förändras i psyket, men det är mycket ovanligt.
Jag skulle aldrig våga ha en katt på p-piller länge, med tanke på den stora risken för biverkningar.
 
kastrera katten tycker jag, vi har aldrig haft något som helst problem med att kattens bettende har förändrats å vi har två honkatter å en hankatt.
men däremot så kommer du nog att få köra med p-piller ett tag iaf om det är en liten katt eftersom att man inte bör kastrera en katt föräns den är minst ett år gammal.
 
Det där stämmer inte. De flesta veterinärer säger ca 6 mån. Börjar katten löpa innan dess kastrerar man oftast direkt.

Dessutom har många veterinärer anammat de nya rönen om att biverkningarna vid kastrering innan könsmognad är "myter" och kastrerar då såfort de bedömmer att katten är stor nog att klara narkosen.
 
mer social :eek: då kommer jag ju ha den där katten efter mig 24 timmar om dygnet i stället för 23 :crazy:

Men va bra att det inte blir mer biverkningar, då blir det nog kastrering snart :)

Hur stor är risken att hon får tumörer endå, hon har ju trots ätit p-piller i måånga år :cry:
 
då får man oftast en katt som beter sig en kattunge i stället för en riktig katt å såna katter anser jag e extremt jobbiga och dom e inte heller en katt i mina ögon. ett år anser jag för att katten ska få utveckla sig själv mentalt och psykiskt korrekt. ja man kan göra så, men jag anser att det inte e bra. ett annat exempel för att understryka varför: om man kastrerar en häst innan den är helt fardig utvecklad så får man en häst som inte är lika fint utvecklad i kroppen och kan bli väldigt föliga eller unghästiga i sitt beteende. å sånt brukar man inte direkt sträva efter.
 
vaddå hjälp vad e du för människa, så brukar det bli och därför väntar jag hellre med mina katter tills dess att dom är ett år och har fått bort kattunge bettendet. e det nå fel med de? jag anser att det är rätt eftersom att man då har hunnit fått fram kattens rätta beteende, e det något fel med att vilja ha katten rätta beteende? e de nå fel med att vänta med att sterilisera henne elelr vaddå?
 
Nä, inget fel i att vänta om man inte ska släppa ut den. Men en katt är väl en katt oavsett humör? Min avelshona är otroligt lekfull och gullig trots att hon är 3,5 år och fertil. Och hon är likväl en katt för det.

Att vara så "kinkig" för hur katten ska vara i sättet är för mig en mardröm !
 
det var inte riktigt så jag menade exakt. det jag menade var att en kattunge på 6 månader har ett visst beteende som juförsig är jätte gulligt på sitt sätt, när dizza var liten kom hon tillexempel upp i mitt knä och lekte med mitt skärp som jag hadde på mig, hon skulle fortfarande göra det om jag satte på mig skärpet i dag men hon gör det på ett annat sätt. det va lite mera så jag menade, dom är ju fortfarande lekfulla men på ett annat sätt, dom låter anorlunda än när dom är små å så vidare.
och även om man väntar med att sterilisera sin kattunge tills den är ett år, så e det ju inget måste för att katten ska få ett lite era vuxen beteende heller utan den kan fortfarande få ett kattunge beteende som vuxen sånt händer ju lite då och då. så bara för att man väntar med sterilisering så betyder det inte att det är 100% säkert att den får ett vuxenbeteende.
 
Vad har du för belägg för detta??
Katten slutar inte utvecklas eller mogna för att den kastreras, det är könsbeteendet som försvinner, och det gör det när man kastrerar katten ändå, dvs katten "går tillbaks" till beteendet hos en icke könsmogen katt. Om man väntar för länge med kastrering kan det dock bli så att beteendet inte går över, och man kan ha en kastrerad hankatt som sprayar, eller en honkatt med löpbeteende. Det är INTE önskvärt...

Min hane kastrerades vid åtta års ålder, och uppvisade i allra högsta grad ett "vuxet" beteende, han ägnade all sin tid åt sina honor och sitt revir. Trots detta har han gått tillbaks till ett, för båda honom och hans människor, mer önskvärt beteende, med att leka, äta och mysa...
 
Vad har du för belägg för detta??
Katten slutar inte utvecklas eller mogna för att den kastreras, det är könsbeteendet som försvinner, och det gör det när man kastrerar katten ändå, dvs katten "går tillbaks" till beteendet hos en icke könsmogen katt. Om man väntar för länge med kastrering kan det dock bli så att beteendet inte går över, och man kan ha en kastrerad hankatt som sprayar, eller en honkatt med löpbeteende. Det är INTE önskvärt...

Min hane kastrerades vid åtta års ålder, och uppvisade i allra högsta grad ett "vuxet" beteende, han ägnade all sin tid åt sina honor och sitt revir. Trots detta har han gått tillbaks till ett, för båda honom och hans människor, mer önskvärt beteende, med att leka, äta och mysa...

Citerat från en forskningsrapport skriven av Måns Röken vid SLU: "Katternas juvenila beteende kvarstår, vilket får anses eftersträvansvärt då det ger ett lugnare, människoorienterat med mindre vandringsbehov och reducerad aggressivitet". Hela rapporten finns att läsa på http://www.slu.se/forskning/amne/vetmed/vettidn/2002/SVT%2012%20-02%201.pdf

Detta listas som en av de positiva sakerna med prepubertal kastrering. Så att katten inte hinner bli vuxen är tydligen bevisat, om man sedan anser det vara en positiv eller en negativ sak är väl mer en smaksak.

Jag vill att ungdjur skall vara ungdjur och att vuxna skall vara vuxna. Sedan är det även mer riskfyllt att söva unga djur jämfört med vuxna. Nu föder jag upp katter så jag kastrerar inte mina katter vid ung ålder, men jag har en huskatt som jag är helt övertygad om mådde bra av att få växa färdigt mentalt innan hon kastrerades. Hon hade ett väldigt barnsligt och osäkert beteende när hon var ungkatt. Vid ett års ålder var hon säkrare på sig själv och vis 18 månaders ålder var hon en lugn och trygg ung katt så då fick jag henne kastrerad. Så jag tror att det kan vara individuellt också. Valet skall alltid göras med kattens bästa i åtanke. Riskerar honkatten att bli dräktig vid ung ålder är det givetvis bättre att kastrera henne medans en osäker katt som min Sol kanske mår bäst av att få vara tills hon funnit en slags trygghet i sig själv.

Sedan skall man inte undervärdera könshormonernas vikt i kattens fysiska utveckling. Vill man som hankattägare ställa ut sin katt så kan det vara värt att vänta med kastrering då avsaknden av testosteron gör att hankatten inte får "den rätta hankattsprägeln" utan hanar som kastreras vid ung ålder får ofte ett mer androgynt utseende.

Men som sagt, man bör bedöma sådant här från fall till fall och alltid ha kattens bästa främst och inte sig själv.
 
Citerat från en forskningsrapport skriven av Måns Röken vid SLU: "Katternas juvenila beteende kvarstår, vilket får anses eftersträvansvärt då det ger ett lugnare, människoorienterat med mindre vandringsbehov och reducerad aggressivitet". Hela rapporten finns att läsa på http://www.slu.se/forskning/amne/vetmed/vettidn/2002/SVT%2012%20-02%201.pdf
Detta listas som en av de positiva sakerna med prepubertal kastrering. Så att katten inte hinner bli vuxen är tydligen bevisat, om man sedan anser det vara en positiv eller en negativ sak är väl mer en smaksak.

...

Jag tycker att det är lite lustigt att du presenterar den där rapporten som ett argument mot tidig kastrering. Den är ju i princip rakt igenom det motsatta.

Kunskapen och rutinerna för nersövning av unga djur har förbättrats och förbättras kontinuerligt. Att söva väldigt unga djur är säkert riskabelt fortfarande. Men vid 6 månader är risken inte så stor.

Att kastrerade hankatter inte är lika kraftiga som fertila hanar och får ett mer "androgynt" utseende är inte heller något som är specifikt för tidigt kastrerade katter. Sent kastrerade hankatter tappar muskelmassa och blir även de mindre kraftiga. Om man vet att man kommer ställa ut katten så kan man ju vänta lite tills den blir könsmogen och biffar till sig lite innan man kastrerar. Men som sagt, även detta går ju tillbaka något.

Jag håller med om att man får anpassa tidpunkten efter individen. Men att man ska sitta och blåvänta på att katten blir 12 månader är minst lika onödigt som att kastrera på dagen den blir 6 månader.
 
Citerat från en forskningsrapport skriven av Måns Röken vid SLU: "Katternas juvenila beteende kvarstår, vilket får anses eftersträvansvärt då det ger ett lugnare, människoorienterat med mindre vandringsbehov och reducerad aggressivitet". Hela rapporten finns att läsa på http://www.slu.se/forskning/amne/vetmed/vettidn/2002/SVT%2012%20-02%201.pdf
Detta listas som en av de positiva sakerna med prepubertal kastrering. Så att katten inte hinner bli vuxen är tydligen bevisat, om man sedan anser det vara en positiv eller en negativ sak är väl mer en smaksak.

...

Jag tycker att det är lite lustigt att du presenterar den där rapporten som ett argument mot tidig kastrering. Den är ju i princip rakt igenom det motsatta.

Kunskapen och rutinerna för nersövning av unga djur har förbättrats och förbättras kontinuerligt. Att söva väldigt unga djur är säkert riskabelt fortfarande. Men vid 6 månader är risken inte så stor.

Att kastrerade hankatter inte är lika kraftiga som fertila hanar och får ett mer "androgynt" utseende är inte heller något som är specifikt för tidigt kastrerade katter. Sent kastrerade hankatter tappar muskelmassa och blir även de mindre kraftiga. Om man vet att man kommer ställa ut katten så kan man ju vänta lite tills den blir könsmogen och biffar till sig lite innan man kastrerar. Men som sagt, även detta går ju tillbaka något.

Jag håller med om att man får anpassa tidpunkten efter individen. Men att man ska sitta och blåvänta på att katten blir 12 månader är minst lika onödigt som att kastrera på dagen den blir 6 månader.

Jag använder inte rapporten som någon propaganda mot tidig kastrering, då vore jag dum, men just delen om katten behåller sitt juvenila beteende tyckte jag behövdes framhävas.

Visst tappar även äldre kastrerade hankatter muskelmassa, men det är ju inte bara muskelmassa som hör hanen ;)
 
speddy blev kastrerad vid tre år, å har ett trevligt bteende, dizza vid ett år och smulan vid ett halvår och hon däremot sprejar, låter som en kattunge och är väldigt fjantig av sig och när man gosar med henne så lite svårt att beskriva men jag har aldrig varit med om att en katt har betet sig så mystiskt. Missan kastrerade vi när honn var ett år, hon är desvärre död nu vi fick avliva henne för att en galning körde på henne på bakdelen av kroppen så hon fick epelesianfall. Sture och frida kastrerades vid ett års ålder och när dom var ute och gick en dag så körde grannen över båda två samtidigt.
folk har ingen respekt för djur nuförtiden, dom skiter i dom totalt. :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 377
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 362
Senast: monster1
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp