P-piller utan mens?

Mell

Trådstartare
Jag har ätit p-piller i ganska många år men nu tog de slut för ca en månad sen och jag hade inte möjlighet att få nytt recept tills förra veckan. Nu väntar jag på att mensen ska komma, den borde ha kommit för en vecka sedan och min mens har alltid varit väldigt "pålitlig" så jag gjorde ett graviditetstest som visade negativt. Jag hade sex för ganska exakt 2 månader sedan senast.

Min fråga är alltså om jag kan börja med mina p-piller fast jag inte har mens för att "få igång mensen" då i princip efter 3 veckor? Eller vänta tills jag får den och eventuellt göra nytt test?

Svårt att förklara märker jag nu haha men hoppas någon förstår vad jag menar :)
 
Ska du alltså "börja om" med dina p-piller efter uppehåll (dvs. inte bara efter sista raden)?
I så fall så brukar blödningarna strula mindre om man börjar på första mensdagen, men det kan ju vara så att det funkar ändå för din kropp.
 
Eftersom du inte borde vara gravid så kan du börja med pillren ändå men du kan inte räkna med att du är skyddad mot graviditet förren du har börjat på karta nummer två. Du vet ju inte alls när eller ens om du har ägglossning så därför hade jag tagit det säkra före det osäkra och använt kondom eller annat icke hormonellt skydd under den första kartan.

Det är ganska vanligt att mensen hoppar och strular när man slutar med p-piller efter många års användande så har du otur så kan du få vänta länge tills mensen kommer igång av sig själv igen. Att det tar ett halvår innan ägglossningen och därmed mensen kommer igång är inget ovanligt men det är ju absolut inget man ska lita på och använda som preventivmedel för ägglossningen kan lika gärna komma tillbaka på en gång.

Jag hade börjat på en karta och tagit en gravtest efter någon vecka eller två igen för att vara på den säkra sidan för det är ju inte bra att äta p-piller om du trots allt skulle vara gravid och då tänker fortsätta graviditeten. Om du vid en graviditet ändå tänker göra abort så spelar det ju ingen roll för fostrets skull men det är ju ändå bra att veta så fort som möjligt för ju tidigare en abort görs desto enklare är den ju.
Efter den av p-pillren framkallade mensen så är du lika säker som vanligt när du har börjat med den andra kartan p-piller.
 
Jag har alltså haft normal mens två gånger efter att jag hade sex senast och testet visade ju negativt så jag tror nog inte att jag är gravid. Men tack massor för era svar, jag tror jag börjar nästa vecka igen med p-pillrena. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 372
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 400
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp