C

ConfettiCavat

Är det någon som har erfarenhet av P-Spruta till häst?
Jag blir antagligen tvungen att P-Spruta damen jag har då hon blir ohanterbar när hon är brunstig. Jag har provat med Munkpeppar och det har funkat i sommras men fungerar inte nu alls.

Beskrivning av hennes beteende: När hon inte är brunstig så är hon lite små "grinig" (hon har humör som en :devil: ) Lägger jag en hand på henne så åker öronen bak och hon flyttar sej.
När hon är brunstig kan jag inte ens säga hennes namn för då blir hon pilsk. Står man bara utanför hennes box så blir hon pilsk. Går jag in till henne i boxen så backar hon mot mej och kissar eller så trycker hon upp mej i väggen. Lägger jag handen på henne så så blir det bara värre. Ska jag kunna flytta henne så får jag skrika, slå och när hon är som värst även sparka för att hon överhuvudtaget ska reagera. Detta är inget som jag vill behöva göra, tro mej!!
Hon går med andra hästar i hagen men när hon är brunstig så ska hon alltid hoppa in till vallackarna och de uppskattar inte att hon kommer dit så de jagar och sparkar mot henne.

Hon mår ju själv dåligt efter att brunsten är slut för då har hon träningsvärk, hon har gått ner i vikt etc.
Kan väl säga att hon är jätte brunstig just nu.

Snälla, om det är någon som haft samma problem så skriv gärna vad ni gjorde för att bli av med problemet.
 
Sv: P-Spruta

Har du inte för avsikt att tävla så kan ju P-spruta funka, i annat fall är det årslång karens på den och du kan alltså inte tävla när hästen får en sådan.

Nu har du provat munkpeppar utan resultat, säg mig varför jag inte blir förvånad. Har själv gjort samma sak med mitt sto från början, var en djävul under ridning dock inte i hantering.
Provade munkpeppar på inrådan, men resultatet uteblev. Fick sen tips om hormonstbilisernade örter som även innehåller munkpeppar, de är inte karensbelagd och gav ett otroligt bra resultat. Varför inte ta och prova hammaren först, innan du fortsätter till släggan.

Nu vet inte jag om det är så stor ide att börja detta år, brunsten torde ju vara på upphällningen. Men vill du prova nu eller till nästa år så har jag goda erfarenheter av Equimins flytande tempremental, eller torkade örter Hiltons Regulate. Jag har provat märken av örter, men tyvärr inte upplevt samma goda resultat med dem
 
Sv: P-Spruta

Jag provade munkpeppar som första försök eftersom det visade sej på förtsta brunsten hos mej. Det funkade och jag fick mer eller mindre titta på slemhinnorna om hon skulle vara brunstig. När jag sen slutade med det eftersom jag trodde att brunstsäsongen var över. (Iteorin skulle den ju vart det nu) Förra brunsten så var det igång igen och jag började igen med munkpepparen men som jag sagt utan resultat denna gång.
Det som jag tycker är lite "små roligt" är ju att på andra stället hon stog på visade hon inte brunst och blev inte dräktig, inte ens när de sprutade henne. Visserligen bodde hon under andra förhållanden och med sämre mat mm

Ska se om jag kan få tag i de örterna häromkring. Tack för tipset
 
Sv: P-Spruta

Jag har samma erfarenhet av temperemental som du.....hästar som inte svarat på vanlig munkpeppar har blivit helt o hållet bra av detta...ska nu även finnas en med valeriana i för hästar som inte går under karensreglerna.....
 
Sv: P-Spruta

Såg att du bor i värmland, var kan man få tag i sånt här omkring då? Har aldrig haft detta problem förut och uppskattar alla förslag!!:bow:
 
Sv: P-Spruta

Jag köper ju själv direkt av återförsäljaren, men då har ju inte jag samma sträcka att åka som du förståss.;)
Det går ju även att skicka efter direkt från Equmins, de skickar mot postförskott eller förskottsinbetlning. I annat fall kanske de kan ge dig tips om återförsäljare i ditt område.
 
Sv: P-Spruta

Är adressen Equmins.se eller hur får jag annars tag i hemsidan.
 
Sv: P-Spruta

Har ni kollat upp hur hon ser ut inuti? det kan vara tumörer eller cystor som orsakar sånt beteende...
 
Sv: P-Spruta

Enligt vet så skulle det inte visa sej på detta sättet i så fall för jag tänkte oxå på det . Sen tyckte vet att hon är lite för ung, hon är bara 4.
En syster till hennes mamma har samma beteende och hennes lilla syster har visat tendenser till det så mer troligt är att det är ett ärftligt beteende. (ingen av dem har varken systor eller tumörer)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 437
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp