P1 dokumentär hästgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår att du ligger väldigt - väldigt nära det här och därför inte ser det särskilt nyanserat och det är otroligt känsligt för dig, vilket absolut inte är konstigt, men du behöver inte vara så oerhört otrevlig mot de (oss) som uppenbarligen har distans till hela grejen - för det är just det. Distans är inte samma sak som att ha varit där själv.

Oerhört otrevlig? Jag tycker det var rusktigt taskigt skrivet.

Jag blir provocerad av att folk kommer med påstående om att "alla vet". Alla visste inte alls. Ingen visste förutom de som var inblandade och de höll tyst - det är väl hur tydligt som helst i dokumentären. Det fanns massor av rykten, men det är absolut inte samma sak som att veta. Dessutom - om nu alla dessa som påstod sig veta inte agerade kan jag fråga varför gjorde de ingenting?
 
Fast det där sker precis hela tiden. Orosanmälningarna från sjukvården t ex är skrämmande få, när misstanke om att det är barn som far illa. Man vill inte lägga sig i helt enkelt. Man är feg och konflikträdd till och med när man är skyldig enligt lag att anmäla när det finns misstankar om brott. Så det är knappast förvånande att den här idioten har kunnat begå brott under så många år.

Det är inte sant. Sjukvården gör oerhört många orosanmälningar till socialtjänsten. Jag vet eftersom jag jobbar med att ta emot dem. Ihop med polis och skola står de för de flesta anmälningarna.
 
Fast det är väl inte att vara otrevlig att bli upprörd och inte hålla med? Jag ser ingen otrevlighet riktad mot någon användare här. Däremot en frustration gentemot systemet.
Jag har tagit Cirkus inlägg som det när någon funderar över något som hon inte håller med om. Är säkert inte menat så. Det är ingen som inte har varit frustrerad på systemet, eller skuldbelagt någon. Jag tror dock ändå det är ganska mycket lättare att säga att "min unge skulle aldrig få rida där, hur kan föräldrar låta sina ungar få rida där" i VETskapen om att gubbjäveln faktiskt suttit inne för det han gjort om man sitter på andra sidan av Sverige än om man är mitt i smeten eller har hästintresserade ungar som har vänner på gården som på så sätt talar om hur bra det är där...
 
Oerhört otrevlig? Jag tycker det var rusktigt taskigt skrivet.

Jag blir provocerad av att folk kommer med påstående om att "alla vet". Alla visste inte alls. Ingen visste förutom de som var inblandade och de höll tyst - det är väl hur tydligt som helst i dokumentären. Det fanns massor av rykten, men det är absolut inte samma sak som att veta. Dessutom - om nu alla dessa som påstod sig veta inte agerade kan jag fråga varför gjorde de ingeting?
Jag har hört dokumentären och såg även hans på tv när det begav sig. Alla visste att han suttit inne för det han gjort. Det var vetskap. Inget annat. Som jag skrev ovan, "Jag tror dock ändå det är ganska mycket lättare att säga att "min unge skulle aldrig få rida där, hur kan föräldrar låta sina ungar få rida där" i VETskapen om att gubbjäveln faktiskt suttit inne för det han gjort om man sitter på andra sidan av Sverige än om man är mitt i smeten eller har hästintresserade ungar som har vänner på gården som på så sätt talar om hur bra det är där... "

Varför ingen gjorde något? Tja, distans naturligtvis i just den här diskussionen. Manipulation av de som var nära. Och, det kanske har kommit in några orosanmälningar under åren också. Och, som det sägs. Folk vågar inte lägga sig i. Sköt ditt så sköter jag mitt. Kan vara några anledningar. Annars är nog inte jag rätt person att fråga, jag satt 25 mil därifrån och var 10-14 år under dessa år...
 
Jag har tagit Cirkus inlägg som det när någon funderar över något som hon inte håller med om. Är säkert inte menat så. Det är ingen som inte har varit frustrerad på systemet, eller skuldbelagt någon. Jag tror dock ändå det är ganska mycket lättare att säga att "min unge skulle aldrig få rida där, hur kan föräldrar låta sina ungar få rida där" i VETskapen om att gubbjäveln faktiskt suttit inne för det han gjort om man sitter på andra sidan av Sverige än om man är mitt i smeten eller har hästintresserade ungar som har vänner på gården som på så sätt talar om hur bra det är där...

Det är absolut inte det jag reagerar på. Att gubbfan suttit inne är väl ingen nyhet - det visste alla som var läskunniga 1991. Att folk väljer att inte ha sina ungar där i ljuset av det är inte heller konstigt.

Det jag reagerar på är när det kommer uttalande om att "alla vet" och det syftas inte på vad som hänt i dåtid (30 år sen då gubben begick sina första övergrepp) utan på nån sorts relativ nutid. Hur kunde de veta något som de som var på gården inte visste? Jag fattar faktiskt inte det. Det fanns rykten, en jäkla massa rykten - de var uppenbarligen sanna - men fortfarande - folk visste inte och om de gjorde det så tycker jag att de ska skämmas för att de inget gjorde.
 
Jag har hört dokumentären och såg även hans på tv när det begav sig. Alla visste att han suttit inne för det han gjort. Det var vetskap. Inget annat. Som jag skrev ovan, "Jag tror dock ändå det är ganska mycket lättare att säga att "min unge skulle aldrig få rida där, hur kan föräldrar låta sina ungar få rida där" i VETskapen om att gubbjäveln faktiskt suttit inne för det han gjort om man sitter på andra sidan av Sverige än om man är mitt i smeten eller har hästintresserade ungar som har vänner på gården som på så sätt talar om hur bra det är där... "

Varför ingen gjorde något? Tja, distans naturligtvis i just den här diskussionen. Manipulation av de som var nära. Och, det kanske har kommit in några orosanmälningar under åren också. Och, som det sägs. Folk vågar inte lägga sig i. Sköt ditt så sköter jag mitt. Kan vara några anledningar. Annars är nog inte jag rätt person att fråga, jag satt 25 mil därifrån och var 10-14 år under dessa år...

En liten korrigering av din andra mening. Han satt inne för det han dömts för. I världen ute på gården var han oskyldigt dömd, alltså hade han inte suttit inne för vad han gjort.

De som försökte göra något fick hjulbultarna på sina bilar loss-skruvade och utsattes för andra typer av hot. När man inser hur pass sjuk och oberäknelig en person kan vara blir man rädd om sig själv och sina anhöriga och vågar inte gå vidare.
 
Det är absolut inte det jag reagerar på. Att gubbfan suttit inne är väl ingen nyhet - det visste alla som var läskunniga 1991. Att folk väljer att inte ha sina ungar där i ljuset av det är inte heller konstigt.

Det jag reagerar på är när det kommer uttalande om att "alla vet" och det syftas inte på vad som hänt i dåtid (30 år sen då gubben begick sina första övergrepp) utan på nån sorts relativ nutid. Hur kunde de veta något som de som var på gården inte visste? Jag fattar faktiskt inte det. Det fanns rykten, en jäkla massa rykten - de var uppenbarligen sanna - men fortfarande - folk visste inte och om de gjorde det så tycker jag att de ska skämmas för att de inget gjorde.
Jag har förstått det som att man baserade på att han blev dömd för det då, nu orkar jag inte gå tillbaka för att kolla för det är hur eller hur inget jag tänker ta en diskussion om eftersom det finns de som är nära i den här tråden, men så förstod jag det i sammanhanget. Att det är det alla vet. Och det tycker jag inte är konstigt.

Jag har funderat själv hur jag hade gjort så är det så himla lätt som förälder att sitta här och säga att jag aldrig skulle låta min unge rida på en ridskola som ägs av en dömd pedofil (nåja, det kanske inte är pedofil man är om man tänder på barn i puberteten, men ni fattar vad jag menar) men om min dotter hade kompisar som hängde i stallet och hon därmed följer med och det verkar okej, för jag förmodar att det var långsam inskolning av idioten, ja, då är det nog svårt som förälder att veta tänker jag. Och det känns skrämmande.
En liten korrigering av din andra mening. Han satt inne för det han dömts för. I världen ute på gården var han oskyldigt dömd, alltså hade han inte suttit inne för vad han gjort.

De som försökte göra något fick hjulbultarna på sina bilar loss-skruvade och utsattes för andra typer av hot. När man inser hur pass sjuk och oberäknelig en person kan vara blir man rädd om sig själv och sina anhöriga och vågar inte gå vidare.
Jag vet. Och det är just därför jag skrev att jag kan förstå att de med distans till gården som ändå var med i hästsvängen under de här åren ifrågasätter varför folk överhuvudtaget lät sina barn rida där. Nu pratar jag om efter han dömts alltså - det är ju för mig lätt att förstå, vi visste ju vem det var till namnet och vad han suttit inne för - men vi kände ju inte honom och hans manipulation liksom.

Kl. Vill bara tillägga till den här diskussionen rent allmänt om män i idrottslivet att jag tror inte det är rätt väg att gå. Vi har väldigt många oerhört duktiga och seriösa eldstjälar som är män i idrotten och tyvärr tror jag inte man kan skydda barnen mot dessa genom att välja bort idrott där det är manliga föräldrar för de kommer alltid att hitta andra vägar om det är så. Kompisens pappa, föräldrar på klassresor, grannar. Jag läste idag i tidningen att det var en lärare i västSverige som åkt dit för ett förhållande med en 13årig flicka (han var dessutom gift). Alltså, jag tror inte att lösningen är att män inte ska få vara idrottsledare. Jag vet dock inte vad lösningen skulle vara... Finns väl bara en, och det är att man som förälder får engagera sig mer liksom. Ungen kanske inte behöver sova i stallet för stalltjänsten dagen efter utan man som förälder väljer att köra dit den istället?
 
Jag har förstått det som att man baserade på att han blev dömd för det då, nu orkar jag inte gå tillbaka för att kolla för det är hur eller hur inget jag tänker ta en diskussion om eftersom det finns de som är nära i den här tråden, men så förstod jag det i sammanhanget. Att det är det alla vet. Och det tycker jag inte är konstigt.

Det jag reagerade på står i inlägg #61 - tydligt och klart uttryck att alla vet vad som försegått de senaste 10-15 åren. Nu har den användare backat från det
 
Det jag reagerade på står i inlägg #61 - tydligt och klart uttryck att alla vet vad som försegått de senaste 10-15 åren. Nu har den användare backat från det
Ja. Jag tycker också det är klart och tydligt att alla vet att han varit dömd efter domen och då förstår jag att folk med distans till gården kan fundera över det... Jag skulle som sagt inte själv sätta min dotter på en ridskola som ägs av en dömd sexbrottsling. Men som jag också skrev - det är skitenkelt att säga det med distans till just det stallet. Men det sagt - vi har tolkat olika. Inget mer med det.
 
Ja. Jag tycker också det är klart och tydligt att alla vet att han varit dömd efter domen och då förstår jag att folk med distans till gården kan fundera över det... Jag skulle som sagt inte själv sätta min dotter på en ridskola som ägs av en dömd sexbrottsling. Men som jag också skrev - det är skitenkelt att säga det med distans till just det stallet. Men det sagt - vi har tolkat olika. Inget mer med det.

Jag tror att vi pratar om helt olika saker.

Jag pratar om de människor som påstår sig veta vad som pågått efter domen. Inte vad som pågick innan - det är ju klaragt via domen och det kan vem som helst läsa sig till och ta ställning till. Det är märkligt att tro att bara de med distans funderade över domen, det framgår ju tydligt i dokumentären att även de som valde att ha sina barn där efter domen funderade. Varför tror du att bara de med distans hade funderingar?
 
Jag tror också att alla som inte har träffat "Mårten" inser inte hur oerhört manipulativ han är. Han fick även den mest galna grej att verka helt naturlig, bara genom att själv tycka att det var helt naturligt. Han har en naturlig pondus och använder den på fel sätt.
Jag var på gården en gång 2003 med en ridskola för att köpa ponnysar. Då visste jag inget men har sedan dess haft en konstig känsla av vad som hände. Det gick så fort. Unga tjejer kastades upp för att prova knappt hanterbara ponnysar. Men han sa att det var rätt, då var det det? Det gick inte att säga ifrån. Då var jag där EN gång och fick de känslorna, jag kan bara föreställa mig vilken hjärntvätt som skett på de tjejer som var där dagligen :(
 
Jag tror att vi pratar om helt olika saker.

Jag pratar om de människor som påstår sig veta vad som pågått efter domen. Inte vad som pågick innan - det är ju klaragt via domen och det kan vem som helst läsa sig till och ta ställning till. Det är märkligt att tro att bara de med distans funderade över domen, det framgår ju tydligt i dokumentären att även de som valde att ha sina barn där efter domen funderade. Varför tror du att bara de med distans hade funderingar?
Ja men som sagt. Så tolkade inte jag det inlägget. Jag tolkade det att personen ifrågasatte varför folk fortsatte låta ungarna rida där när de visste (att han suttit inne). Resten försökte jag förklara utifrån hur mina föräldrar troligen såg det, men det känns lite som att du är för nära för att diskutera det utifrån någon annan synvinkel än det som hände på gården och jag har ingen anledning att ta en diskussion med dig om det känner jag så vi kommer inte längre eftersom vi inte ens tolkat inlägget på samma sätt.
 
Ja men som sagt. Så tolkade inte jag det inlägget. Jag tolkade det att personen ifrågasatte varför folk fortsatte låta ungarna rida där när de visste (att han suttit inne). Resten försökte jag förklara utifrån hur mina föräldrar troligen såg det, men det känns lite som att du är för nära för att diskutera det utifrån någon annan synvinkel än det som hände på gården och jag har ingen anledning att ta en diskussion med dig om det känner jag så vi kommer inte längre eftersom vi inte ens tolkat inlägget på samma sätt.

Jag förstår din tolkning och jag har inga problem att köpa den.
Det är däremot trist att bli kallad oerhört otrevlig för att du inte kan se en annan synvinkel än den som du bestämt dig för.
 
Jag förstår din tolkning och jag har inga problem att köpa den.
Det är däremot trist att bli kallad oerhört otrevlig för att du inte kan se en annan synvinkel än den som du bestämt dig för.
Tja, jag tycker inte du har varit särskilt trevlig mot de som på något sätt ifrågasatt saker i dokumentären, det är ju ingen som lägger skulden på er som är på gården, utöver något visst undantag.
 
Fick igår höra om en 19-årig backpacker som varit här på ön nyligen och bodde då med ett gammalt snusk och låg med honom mot att hon fick mat och boende och sightsing av honom, i ca en veckas tid...

Blev så jävla ledsen när jag hörde om detta och tänker nu på hur många fler backpackers som gör detta mot gratis husrum eller lift till nästa stad när de reser runt.....

Vet att det inte hör hemma i den här tråden egentligen. Men lite kanske, om man funderar på ålder och beroendeställning.
För egentligen är det ju "bara att åka hem" om man inte har jobb eller pengar kvar. Och de är ju alla över 18 med egen vilja....
 
Tja, jag tycker inte du har varit särskilt trevlig mot de som på något sätt ifrågasatt saker i dokumentären, det är ju ingen som lägger skulden på er som är på gården, utöver något visst undantag.

Va? Jag har överhuvudtaget inte kommenterat att någon har ifrågasatt det som varit i dokumentären.. Jag har varit kritisk enbart mot de som påstått sig veta vad som pågått under de senaste 10-15 åren när ingen på gården visste (utom de drabbade) - vilket ju är exakt det som dokumentären handlar om. Sen drar du väldigt konstiga slutsatser om mig som person och var jag befinner mig.

Du får hemskt gärna citera var jag är oerhört otrevlig.
 
Va? Jag har överhuvudtaget inte kommenterat att någon har ifrågasatt det som varit i dokumentären.. Jag har varit kritisk enbart mot de som påstått sig veta vad som pågått under de senaste 10-15 åren när ingen på gården visste (utom de drabbade) - vilket ju är exakt det som dokumentären handlar om. Sen drar du väldigt konstiga slutsatser om mig som person och var jag befinner mig.

Du får hemskt gärna citera var jag är oerhört otrevlig.
Det är så jag uppfattat vissa av dina inlägg. Bra om det inte är så. Vi har ju tolkat annat olika också. Jag har tolkat det som att folk har vetat att han suttit inne och kommenterat utifrån det. Om du inte är så nära som du ger sken av i tråden ber jag om ursäkt. Det är dock inte så jag uppfattar dina svar till andra som kommenterar. Jag uppfattar det som att det är ett otroligt känsligt ämne för dig men jag släpper det här nu för jag vill inte spamma sänder tråden med offtopic ämnen som beror på feltolkningar i så fall.
 
Nu har jag lyssnat till slut. Henrietta och Evelin är så himla gulliga människor (känner dessa) och hur det som hände har påverkat under åren är nog svårt att föreställa sig.

Jag sökte jobb där i början av 00-talet men backade, magkänsla tror jag är min förklaring, jag har ju hört talas om gården sedan jag gick i grundskolan. ”Mårten” ville att man skulle bo i huset men jag bodde redan på cykelavstånd.

Mårten är en läskigt skicklig manipulatör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 526
Senast: iNHALE
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 265
Senast: MJLee
·
Tjatter Det här är en chansning, men jag har sett andra få svar på liknande chansningar. I engelskundervisningen under högstadiet eller...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp