På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Romeo xx (vinnare av många storlopp) e. Carnoustie xx, lämnade djupa, djupa spår inom svensk avel då han blev pappa till Drama vars avkommor och ättlingar både kan hoppa och röra på sig.
I fd avelshingsten King Marco 938 e. Irco Marco - Carnoustie xx kom det goda fullblodet tillbaka igen. King Marco användes inom både hoppning och dressyr och detta med en pappa som man nog skulle vilja klassa som en utpräglad hoppförvärvare. Med goda fullblodsgener kommer man mycket långt.
ohstarweb.jpg
Är inte både Romeo och King Marco exempel på att fullblod passar bra i andra generation och därmed bevisar att Schockemöle i ditt inlägg har fel? Jag är också lite nyfiken på Prince Fair och Toe Hold som också fungerat som morfar. Finns det "bra" blod i dem också?
 
När det står guest under ett nick betyder det att den användaren inte längre är kvar på forumet. Detta är en gammal tråd och TS och andra i tråden finns inte längre kvar här.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Du verkar ju verkligen ha koll på detta med fullblodsstammar.

Vad tror du om ett litet fullblodssto med stammen:

Richard of York - Soul Sister (Diaghlyphard)

Något att köpa och ha som ridhäst (dressyr) och ev avla på så småningom?

/Lizzie

Gammal tråd men nu när den poppade upp måste jag kommentera här, står nämligen också ett litet fullblodssto e. Richard of York - Diaglyphard i mitt stall :) Fin häst men blir tyvärr inga föl för henne då hon har Kissing Spines...
 
Gammal tråd men nu när den poppade upp måste jag kommentera här, står nämligen också ett litet fullblodssto e. Richard of York - Diaglyphard i mitt stall :) Fin häst men blir tyvärr inga föl för henne då hon har Kissing Spines...
80% av alla fullblod har täta ryggkotor. Är det ärftligt eller sitter det längre fram vid manken?
 
80% av alla fullblod har täta ryggkotor. Är det ärftligt eller sitter det längre fram vid manken?

Tror faktiskt inte att det är ärftligt utan de rids in för tidigt enligt mig, men 80% låter lite i högsta graden. Har haft ca 17st och ingen av dem har haft dessa problem.

Man röntgar ju inte speciellt ofta ryggen på hästar som fungerar bra
 
Tror faktiskt inte att det är ärftligt utan de rids in för tidigt enligt mig, men 80% låter lite i högsta graden. Har haft ca 17st och ingen av dem har haft dessa problem.

Man röntgar ju inte speciellt ofta ryggen på hästar som fungerar bra

Det var därför jag frågade :) Många hästar har täta tornutskott, utan att någonsin få problem med ryggen. En del har stora problem som kan förvärvas, precis som allt annat. Sitter problemet vid manken kan man anta att det är trycket från sadeln i unga år som orsakat att det blivit ett problem.
 
Det är lite som det där med att röntga hästar bara för att. Då kan det hittas fynd som aldrig orsakat problem och som inte någonsin behöver bli ett problem :)
 
Nyfiken fråga?

Någon som kan något om Engelska fullblod?
Mor/mormor till mina damer är efter Mandrake Major-Floribunda båda med prefixet GB

Vore kul att få lite tankar och åsikter då jag inte vet något... :grin:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
296
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp