På tal om att ärlighet varar längst.

Sv: På tal om att ärlighet varar längst.

Meh... "elak".. Något får mig att tro att det inte stämmer. Hur kan en hund vara elak?

haha, ja vad hade han väntat sig av en russel!? :P

Men man såg inte mycket av cockern i den inte!

Och aggressiv hänger ju många gånger ihop med osäkerhet (enligt mina erfarenheter iaf) så då kan man nog nästan säga osäker eller dåligt uppfostrad (eller både och).

Stackars liten:( Han såg verkligen rädd ut på ögonen, hoppas verkligen att han hamnar i ett bra hem.

I verkligheten är elak = missförstådd och olycklig...

Nja... Jag håller INTE riktigt med där!!

En terrier kan absolut besitta både kamplust och aggression nog för att uppfattas som både "elak" och "farlig" av sin omgivning!

MÅNGA hundar som är utåtagerande/avvisande ÄR rädda/osäkra, men ur "terrier-aspekten" så finns det även en möjlighet att hunden har mycket motorer, stort "ego" och har vunnit på att ta mycket egna initiativ!

/Swat

Om det finns en dissonans i relationerna mellan en hund och dess omgivning så är hunden 1) missförstådd (dvs omgivningen har inte tolkat och hanterat hunden på rätt sätt) och 2) olycklig (i den meningen att det, som sagt, finns en dissonans i relationerna).

Om sedan orsaken till dissonansen är osäkerhet, kamplust eller ren aggression spelar mindre roll. Samspelet mellan hund och omgivning är lika oharmoniskt oavsett.

En hund som beskrivs som "elak" har uppenbarligen stora problem i samspelet med sin omgivning, eller snarare så har omgivningen problem med hunden.

Senast ändrad:

Ja jag håller med. Hunden blir är ju inte lyckligare med en ägare som fattar noll fast hunden besitter skärpa och kamplust. En driftstark och orädd hund kan väl också vara olycklig?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
803
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 979
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31