Bukefalos 28 år!

På tal om smisk mot olydnad...

Sv: På tal om smisk mot olydnad...

... Positiv förstärkning har i särklass den snabbaste och mest långvariga effekten...

Du förklarar så bra. :bow:

Några ord som dyker upp hos mig:

Medveten

Närvarande

Förebyggande


Nån som är piggare får gärna spinna på det. *hämtar mer gevalia*
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Men du måste ju ändå få barnet att stanna? Eller lyssnar alltid barn när man säger till dem att de inte bör springa rätt ut i gatan? Att hindra barnet är väl en bestraffning i sig, för barnet får ju inte som det vill?

Är barnet på väg ut i vägen så suger man tag i första bästa kroppsdel och stoppar det fysiskt. Sen förklarar man igen om barnet inte förstått det tidigare. Barn HAR svårt att komma ihåg saker om något annat lockar. Men givetvis så står man inte handfallen och lockar på barnet medans det blir överkört.

Jag har sugit tag i ett par barn för att de inte ska drumla framför spårvagnar och liknande. Och då har jag inte ens egna barn.

(Sen är jag själv så disträ att jag skulle kunna promenera in ett brinnande hus.... )
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Antagligen fungerar det inte första gången till 100%, men just när det gäller säkerhetsåtgärder som att gå över gatan, klättra i fönster, försöka nå kastruller på spisen så får man skrämma dem genom att bli upprörd och orolig och rädd.

Detta grundas egentligen i att man endast reagerar starkt när man behöver det. T ex om ett barn sitter i sandlådan och äter sand och du inte vill att det ska det, så kan du inte reagera på samma sätt som om barnet var på väg att leka med stora kökskniven i lillasysters öga.

Så att barnet vet skillnaden mellan "jaja, det kanske inte är så bra att äta sand men det är ju gott" och "jag ska ALDRIG mer leka med kniven för det var farligt" eftersom du har reagerat olika och barnet vet när du menar allvar eller inte.

Tur att vi är på ett hästforum för man kan jämföra med att uppfostra en häst eller en hund, lite i alla fall. När jag kallar på min hund har jag olika sätt, ett är om jag undrar vart hon tagit vägen och betyder bara att hon ska visa sej. Ett annat är "kom hit omedelbart och sätt dej bredvid mej" som jag kan använda om det kommer en bil. Hunden vet skillnaden och det har aldrig varit några problem heller, och likadant är det med barn. Ju säkrare de är på att din reaktion när de springer ut i gatan är samma som förra gången, desto snabbare lär de sej att det är farligt, man skojar inte om det och det beror på att det kommer bilar och man kan bli överkörd och dö.

Och ofta har jag tänkt på hur noga man är att berömma hunden och hästen när de gör något rätt, men hur ofta det glöms med barn. Det är ganska sorgligt att se att barn uppför sej dåligt endast för att få lite uppmärksamhet, för när de är duktiga är det ingen som ser dem.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Att hindra barnet är väl en bestraffning i sig, för barnet får ju inte som det vill?

Nä jag skulle inte kalla det bestraffning, snarare negativ förstärkning eftersom du förhindrar ett oönskat beteende. Sedan berömmer man och gör upplevelsen positiv istället och så lär sej barnet det.

Skulle du kalla det bestraffning att barnet måste sitta vid köksbordet och äta? Fastän det vill äta spagetti och köttfärsås direkt från din vita klippansoffa? Det finns ju regler i livet för oss alla, vissa är mer allvarliga än andra.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Huvudsaken är att vi förstår vad vi menar :D Och att barnen slipper fysisk bestraffning och istället växer upp och blir ansvarstagande vuxna som låter bli att göra saker för att de förstår varför.

Kan ta ett sorgligt exempel. För två veckor sedan var en man här i byn på puben och drack. På väg hem i stormen och efter två veckors konstant regnande tyckte han det var en bra idé att hoppa upp på muren som skiljer gångbanan från floden och dansa runt en lyktstolpe. Självklart trillade han i och det tog tio dagar för räddningsfolket att hitta honom, två km längre bort. Nu kanske detta har mer med alkohol än uppfostran att göra, men jag skulle aldrig i hela mitt liv hoppa upp på den där muren ens i nyktert tillstånd en ljus sommardag, det är helt enkelt inte värt det. Vissa får bara en chans, nu ska hans familj fira jul utan honom. :(
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

En klatsch i baken, eller nyp i örat, är ingen misshandel.
Nej, men det är fysisk bestraffning eller med andra ord aga. Som är förbjudet i svensk lag.

Idag får ungarna göra som dom vill.
Jaså? Om det nu är så; vad har det för relevans i diskussionen? Att inte aga sitt barn är inte = att inte fostra alls. Man kan fostra sina barn helt utan aga. Det är tex jag och min bror exempel på. Och ingen av oss har fått "göra som vi vill" i alla lägen.
 
Senast ändrad:
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

En klatsch i baken, eller nyp i örat, är ingen misshandel. Idag får ungarna göra som dom vill.

Jag förstår inte sammanhanget ...

så, om vi mer börjar att nypa våra barn i öronen eller klatscha dem i rumpan, så kommer dem att sluta göra som dom vill och mer som vi vill? :idea:

Näe, tror inte på att det förbättrar. Bullshit. :p
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Nä, det tror inte jag heller.

Och framför allt, barn gör inte som vuxna säger, barn gör som vuxna gör!Så det gäller att föregå med gott exempel, i alla lägen.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Nä, det tror inte jag heller.

Och framför allt, barn gör inte som vuxna säger, barn gör som vuxna gör!Så det gäller att föregå med gott exempel, i alla lägen.


:bump: Sant det!
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

KL

Diskuterade aga med en av pappas grannar för några år sedan. Han hade inga egna ungar men var av uppfattningen att lite stryk borde vara okej om en unge upprepade gånger gör samma fel, dvs inte lär sig andra typer av tillrättavisningar.

Då undrade jag om han skulle lära sig något av att tex få stryk av polisen om han kört för fort flera gånger o uppenbarligen inte lärde sig något av bara böter? Eller om han helt enkelt skulle bli lite argare på polisen?
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Jag tycker det oftare verkar vara folk utan barn som brukar tycka en massa om hur man skall göra som förä'lder och bla tycker att lite stryk skadar inte om ungen inte beter sig.
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

Då undrade jag om han skulle lära sig något av att tex få stryk av polisen om han kört för fort flera gånger o uppenbarligen inte lärde sig något av bara böter? Eller om han helt enkelt skulle bli lite argare på polisen?

Haha ja den var bra! Undrar vad folk skulle tycka om det! :D
 
Sv: På tal om smisk mot olydnad...

KL

Diskuterade aga med en av pappas grannar för några år sedan. Han hade inga egna ungar men var av uppfattningen att lite stryk borde vara okej om en unge upprepade gånger gör samma fel, dvs inte lär sig andra typer av tillrättavisningar.

Då undrade jag om han skulle lära sig något av att tex få stryk av polisen om han kört för fort flera gånger o uppenbarligen inte lärde sig något av bara böter? Eller om han helt enkelt skulle bli lite argare på polisen?

Bravo! :rofl::bump:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Gunnar
·
Småbarn Debattartikel i DN som är läsvärd. Vet att frågan är väldigt känslig för de flesta, men häng inte budbäraren:crazy...
14 15 16
Svar
310
· Visningar
19 005
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Det var ingen vanlig dag på jobbet för äkta paret Fredericks första OS-dagen. Clayton och Lucinda från Australien kan rida hem tre...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Det kommer att bli tufft för Sverige att kvalificera sig till OS i Hongkong. Många länder slåss om de fyra återstående platserna...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp