på tävling?

baltobus

Trådstartare
Hej! Jag har gått och funderat på hur det är med reglerna på t.ex. dressyrtävlingar (låg nivå) även Western på låg nivå. Får man tävla med bettslöst träns t.ex. lindell, sidepull?
Nu är det inte aktuellt att tävla mina hästar. Dom har mycket kvar att lära. Men jag är bara lite nyfiken då den häst jag rider inte gillar bett och går tusen gånger bättre utan.

Bomlös sadel....hur är det där. Borde ju inte spela någon roll eller?

Om man inte får ha det...varför?

Tack för svar.

Sv: på tävling?

Nej det får man inte.
Jag rider på Hackamore på min ena eftersom att hon avskyr bett. Och det är ju jättetråkigt att man inte får det iaf på låg nivå.
Men så är reglerna bett i alla klasser i dressyr. I hoppning däremot får du ha vad du vill.

Varför man inte får ha Bettlöst kommer jag inte ihåg.

Enligt TR får du inte det, men på min klubb är de inte så noga med det på klubbtävlingar.
Ridskolehästar går med hackamore och ridskolebarnen använder spö tex.
Tycker det är lite tråkigt faktiskt, tycker att de ska lära sig reglerna från början vad som gäller på tävling. kan maninte få fram hästen utan ett spö kanske man inte ska tävla..

Konstigt....
Att man inte få rida med bettslöst på tävlingar är konstigt tycker jag. Iallafall med lindell/sidepull. Dom är ju "snälla" mot hästen.

Men är det så så är det....:grin:

Nån som vet hur det är med sadlar? Bomfri sadel? Eller måster det vara dessa engelska sadlar?

Sadeln behöver endast vara av "engelsk typ", så en bomlös som ser ut som en engelsk sadel är det fritt fram med.

Sidepull och liknande är ju inte något som det strävas att hästen ska gå med. En dressyrhäst ska fungera på bett helt enkelt. Men på programridningar brukar det vara fritt fram med lite valfri utrustning. Där har jag bla ridit på hackamore när min häst just var kollad i munnen.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: WildWilma
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka