På tygeln!!?

L

LitenGnista

Läser mycket här om att man ska lära en häst arbeta rätt med rygg etc då den böjer på nacken. Och att man ska "fånga upp" hästen och ge stöd med handen! :o Hur gör man det på en häst som ligger på och drar. :crazy: Måste man inte ta i och faktiskt hålla i hästen då? funkar fint för er i ridhus kanske att bara fånga upp kraften med lätt hand, men för mig som bara kan rida i skog och mark känner mig ju som en riktig elaking som tar i, men finnr ingen annan lösning?! :cry: lite hjälp?
 
Sv: På tygeln!!?

Jag vet precis hur det känns - har varit där med min häst också :crazy: Känns inte alltid kul.
Man kan ju inte börja rida hästen omedelbart på 'det perfekta sättet'. Jag började träna hästen att skritta/trava lugnt utan att hänga på bettet genom att ge eftergift omedelbart när hästen så mycket som ens tänkte lite rätt. I början fick jag ta i henne så hon nästan saktade av, och ge eftergift, varpå hon sprang, jag tog, och gav eftergift när hon lyssnade etc ... Och det blev bättre ganska fort. Och då kan man börja försöka med mindre hjälper. Och när hon kan ta förhållningar ordentligt börjar man med volter, serpentiner etc runt träden i skogen, kanske lite sidvärtes rörelser och annat som gör hästen mjuk och uppmärksam. Och då kan man ganska enkelt börja med att ha stöd i tygeln och inte en dragkamp. De första gångerna kanske man får slå massa små volter för att hästen inte ska rusa, men det viktiga är att h*n lär sig hur mysigt och bekvämt det är att gå i en lagom takt i en fin form. Och jag tycker inte att man i början ska fokusera så hårt på formen, börja med att se till att dina små hjälper fungerar och du kan reglera tempo etc. Och jobba med formen sedan! Och ha roligt under tiden, och stressa inte, då blir ni bara frustrerade bägge två :)

Lycka till !!
 
Sv: På tygeln!!?

Förresten så rekommenderar jag starkt lite tränarlektioner ! Kan du ta en transport iväg med hästen? Det är sjukt kul med lektioner och man får massa tips att jobba på när man kommer hem :bump: Är man lite fattig kan man ju ha bara en gång i månaden eller så, det ger iallafall mycket mer än inget alls !
 
Sv: På tygeln!!?

Låt hästen först finna balansen, styrkan och smidigheten i sin egen kropp, så kommer du att uppleva den som mer harmonisk under ridning. Detta gör du enklast genom markarbete och löslongering.
Funkar alla gångarter, tempoväxlingar och halter med bibehållet postivt humör från både dig och hästen så kommer ridningen att bli så mycket trevligare.
Jag tycker att det är svårare att rida i balans i skogen än i ett ridhus, men det är lättare att koppla av tanken och förlita sig på känsla och balans i skogen än i ridhuset. Det är lättare att andas i skogen och kvaliteten på andningen är vad som styr din ridning, eftersom andningen stryr avslappning i kroppen. Hästen är den bästa läraren! :)

Sedan så beror det på hur du är i din kropp.
Hämmar du hästens balans? Det kan vara bra att träna sin egen kropp vid sidan av ridnigen, iallafall om man söker glädje och harmoni.
Jag rekomenderar Yoga!
 
Sv: På tygeln!!?

Eh, du tror inte att en tränare kanske är mer motiverat än att börja på yoga?

Hästen är den bästa läraren - om hästen är välskolad och vet hur man gör, ja. Annars så kan man ju väldigt lätt lära sig fel av varandra också.
 
Sv: På tygeln!!?

Jag tror inte, jag vet, av erfarenhet.;)

Om människan inte hämmar hästens rörelse eller energi så kan hästen utveckla styrka och smidighet i sin egen kropp på ett naturligt sätt. För vi kan inte göra annat än förhålla oss till det som är. Och vår egen kropp den är där hela tiden.
Det handlar om egen ansvar!, tycker jag. Och om att skapa glädje för både häst och människa.

När människan går in och ska korrigera det naturliga hos hästen genom dressyr (med en instruktör som väljer att fokusera på ryttaren istället för på hästen) så kommer ryttaren inte att leta efter glädje utan enbart reducera sina fel och brister. Det finns ingen genväg för att själv komma i balans.
Det är viktigit att förstå hur våra kroppar påverkar hästen och själv skaffa ett sunt energi flöde i kroppen för att finna glädje i ridningen.

Vi kan omöjligt veta hur det är att rida med avslappnade ben och öppna höfter, förrän den dagen vi är smidiga nog att kunna utföra detta själva. Vi vet då heller inte hur mycket avslappnade ben och öppna höfter underlättar för hästens rörelse, balans och energi.
Det spelar ingen roll att en instruktör står bredvid och förklarar detta för oss. Innan vi erfar detta i vår egen kropp, så tror vi att vi vet vad avslappning är, men vi vet inte.

Hästens egen livsglädje reduceras om det uteslutande handlar om kontroll. Och det uppstår olyckliga situationer, eftersom hästens huvudsakliga uppgift då är att avlasta och kompensera för ryttarens stelhet och oliksidighet istället för att få röra sig fritt, balanserat och energiskt tillsammans med människan.

Det du skapar blir inte ett natuligt energiflöde. Det är därför som så många ryttare är missnöjda med sin ridning. Och det är därför som så många hästar är olyckliga!
Att hitta fel är lätt, att veta hur man ser efter det som grunden till felen är också lätt, men det kräver att man är mogen för att ta den viktiga biten själv, själva förändringen hos människan.

Det viktigaste är, att vi själva genom vår egen kropp kan känna vad som är balans, smidighet och energi, för att på så sätt kunna känna det samma hos hästen. Just den biten att lära känna sig egen kropp och utveckla den behöver man inte en ridinstruktör till.:angel: :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På tygeln!!?

försök att liksom inte dra hela tiden. gör cirkel formade rörelser. ta och ge (eftergift). jag tror eftergifterna kommer lite för sällan i ditt fall (?)...mer eftergifter så fort hästen gör rätt! sen kan man ju ta igen när hästen ligger på, men som sagt, eftergifter. =ta och ge!

tänkt dig en melodi som du vill rida i takt med. tex blinka lilla eller nån jul låt så här i (snart) juletider. sjung den i huvudet (eller högt ut om du vill det! vissa hästar har jag märkt rättar sig väldigt efter musik :)) och försök rida i takt med den.

jag tycker du ska fråga en tränare om hur du ska gå till väga, och ta lektioner.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På tygeln!!?

Jag vet precis hur det känns - har varit där med min häst också :crazy: Känns inte alltid kul.
Man kan ju inte börja rida hästen omedelbart på 'det perfekta sättet'. Jag började träna hästen att skritta/trava lugnt utan att hänga på bettet genom att ge eftergift omedelbart när hästen så mycket som ens tänkte lite rätt. I början fick jag ta i henne så hon nästan saktade av, och ge eftergift, varpå hon sprang, jag tog, och gav eftergift när hon lyssnade etc ... Och det blev bättre ganska fort. Och då kan man börja försöka med mindre hjälper. Och när hon kan ta förhållningar ordentligt börjar man med volter, serpentiner etc runt träden i skogen, kanske lite sidvärtes rörelser och annat som gör hästen mjuk och uppmärksam. Och då kan man ganska enkelt börja med att ha stöd i tygeln och inte en dragkamp. De första gångerna kanske man får slå massa små volter för att hästen inte ska rusa, men det viktiga är att h*n lär sig hur mysigt och bekvämt det är att gå i en lagom takt i en fin form. Och jag tycker inte att man i början ska fokusera så hårt på formen, börja med att se till att dina små hjälper fungerar och du kan reglera tempo etc. Och jobba med formen sedan! Och ha roligt under tiden, och stressa inte, då blir ni bara frustrerade bägge två :)

Lycka till !!

Nej jag försöker att inte fokusera på formen utan som du säger bara ta det lugnt och ge eftergift när hon gör det :o vi har tränat western förr så hon vet ju vad et är och i skritt och trav funkar det jättebra men sen när vi provar i galopp är det bråttom :crazy: då hinner hon inte med att gå som en makaron :D men vi kämpar vidare med volter och sånt ett tag till då! tackelitack!:idea:
 
Sv: På tygeln!!?

Har själv en häst som ligger på rätt bra... men genom att sitta emot med sätet samtidigt som jag håller om så istället för att dra iväg järnet så möts och och hon börjar trampa istället...
 
Sv: På tygeln!!?

Har själv en häst som ligger på rätt bra... men genom att sitta emot med sätet samtidigt som jag håller om så istället för att dra iväg järnet så möts och och hon börjar trampa istället...

Oj det där förstod jag nog inte riktigt....:o
 
Sv: På tygeln!!?

Det gäller att hitta "knapparna" på hästen som talar om att du inte vill att hästen använder all sin energi framåt utan samlar ihop sig och kommer under sig mer med bakbenen.....på min häst känns det som att man samlar energin uppåt genom att driva hästen framåt samtidigt som du möter upp med en mjuk och stabil hand....väldigt luddigt hoppas du förstod ngt...:smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 132
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Lexa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 186
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp