Bukefalos 28 år!

På väg att byta hästtransport, men till vad???

Har en Thule Royal -11 som jag köpte ny.
Ej rullat mkt pga ryttarskada.
Aktsamma hästar, så i kanonskick.
Invägd på 1500kg och när jag köpte skulle det inte vara några problem att väga upp...
Men, det går tydligen "bara" till 1800kg och det är jag inte hjälpt av , då jag vill kunna köra 2 hästar (mindre halvblod).
Har utökad behörighet och får med min Honda CR-V dra 2000kg.
Krav sadelskåp, boogie och stabil konstruktion samt lättdraget.
Helst ett begagnat, så jag slipper lägga så mkt emellan.
En ny Thule Royal skulle landa på 85000:-
Lite inne på Böckmann, men tar gärna emot tips!
Min första tanke, Boj!
Jag har standardstorleken på det. Mitt lilla halvblod har gott om plats. Sadelkammare och "garderob" eller vad de kallar det. Mitt har en tjänstevikt på 840 kg. Tror man kan höja totalvikten till 2000 kg på det. Och då får man ju lasta 1160 kg. Det borde ju klara sig om dina hästar var små.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Jag är nöjd med mitt Böckmann Champion R, viktat på 2 ton. Tjänstevikt 903 kg, så i mitt fall funkar en häst och en ponny bra.
Nackdelen är att det är trångt framför hästen på vänster sida pga sadelkammaren.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Jag är väldigt nöjd med mitt Böckmann Comfort. Jag kör bara en häst i det. Skulle jag ofta köra två skulle jag nog satsa på en av de större modellerna. Det är främst framför bommen som det är mer plats i de större, vilket jag tror är skönt om man kör två hästar. Men jag tycker att Böckmann har bra lösningar och ligger bra i pris.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Har börjat tillverkas igen!
ÅF sa ca 85000:-, tyvärr...

Måste du ha en helt ny då?

Jag gav drygt 70 för min helt ny för ett år sen.
Är så himla nöjd med den och har svårt att tänka mig något annat.
Avskyrde modeller med liten sadelkammare som stjäl plats framför hästarna.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Nej, men måste inte alls vara helt ny, men det är inte lätt att hitta begagnade med så hög vikt.
 
Är du säkert du f
Har en Thule Royal -11 som jag köpte ny.
Ej rullat mkt pga ryttarskada.
Aktsamma hästar, så i kanonskick.
Invägd på 1500kg och när jag köpte skulle det inte vara några problem att väga upp...
Men, det går tydligen "bara" till 1800kg och det är jag inte hjälpt av , då jag vill kunna köra 2 hästar (mindre halvblod).
Har utökad behörighet och får med min Honda CR-V dra 2000kg.
Krav sadelskåp, boogie och stabil konstruktion samt lättdraget.
Helst ett begagnat, så jag slipper lägga så mkt emellan.
En ny Thule Royal skulle landa på 85000:-
Lite inne på Böckmann, men tar gärna emot tips!
Är du säkert du få dra 2000kg? På Honda CR-V siten stå det dragvikt 1500kg. Kola ditt Reg. papper igen....Max Drag Vikt.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Är du säkert du f

Är du säkert du få dra 2000kg? På Honda CR-V siten stå det dragvikt 1500kg. Kola ditt Reg. papper igen....Max Drag Vikt.
Ja, helt säker.
Även dubbelkollat på släpvagnskalkylatorn.
Min gamla Honda CR-V från -05 fick inte dra så mkt, men denna nyare dieseln får dra 2000kg!
 
jag hade försökt leta upp en thule med högre lastvikt :), tycker att deras modell på sadelkammare är oslagbara mot alla plastlådor som står framför frambommen.
sen att det är :love: med deras panikbom och easylock är ju ett enormt + :D.
 
Har en i stallet som är så nöjd med sin Cheval.
Är de nya ngt att ha?
Min ÅF av Thule rekommenderade Christ, men jag vet inte...
 
Har en i stallet som är så nöjd med sin Cheval.
Är de nya ngt att ha?
Min ÅF av Thule rekommenderade Christ, men jag vet inte...
Min thule återförsäljare säljer Christ nu, har petat lite på dem men hade aldrig velat ha en. Sadelkammaren är framför bommen, glasfiber = usch, likaså är rullgardin, hemska bommar och ganska låg mellanvägg.

Nä thule är bäst :p
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Har en i stallet som är så nöjd med sin Cheval.
Är de nya ngt att ha?
Min ÅF av Thule rekommenderade Christ, men jag vet inte...

Cheval och Christ är plastraketer. Ser flashiga ut men är mest billigt skit.
Inget jag någonsin skulle vilja ha.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ
Jag har en Christ Comet, men ska sälja den, har funkat okej som övergångssläp. Då när jag köpte det hade jag panik att hitta ett släp och fick ta första bästa, men nästa släp nu blir Thule, även om jag fortfarande drömmer om ett Umesläp.
 
Rullgardin är väldigt smidigt och jag är supernöjd med mitt cheval. Många tycker det är billigt skit men jag ser det som mycket prisvärda släp. Kan tillägga att mitt rullar ca 1000 mil per år och hyrs ut ganska mycket så det är många olika som kör det.
 
  • Gilla
Reactions: MoQ

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp