Packa höpåsar

Ja, de blir överviktiga för att deras ägare petar i sina hästar en massa onödigt kraftfoder.

Om de då blivit överviktiga, så får man försöka åtgärda det, genom att ge hästarna foder som passar, och släppa dem på extremt magra beten. (Köpte en gång en överviktig häst, som var extremt svår att få ner i hull, det tog tre år)

Det är inget bevis för att inte hästvälfärden skulle öka enormt, för väldigt många hästar i normalhull eller något lättare överhull, om de får äta på ett naturligt sätt.
Hästar kan bli överviktiga på enbart grovfoder eller bete också.
Det är inte alla som står på gård med bete för olika typer av hästar, utan man får antingen ta det bete som finns eller ha sin häst i vanlig hage och fodra med hö.
Det är få som har egen gård och själv kan bestämma vem man ska köpa hö ifrån, och vad för typ av hö man ska köpa. Och oftast står det olika hästar i samma stall (samma hage) som har olika behov.

I en drömvärld vore det perfekt om alla hästar i samma hage hade exakt samma behov, och att man kunde välja det optimala höet som helt passar ens egna hästs behov.
Men den verkliga världen ser tyvärr inte ut så. Det är väldigt svårt att hitta hö av sådan typ att man kan ha fri tillgång till extremt lätt födda hästar tex.
 
Vilket kvalificerat hittepå!

Jag har hållit lättfödda hästar (kallblod) på lösdrift med fri tillgång på foder i över tjugo år, och studerat en hel del foderlära.

Med rätt näringsvärden i fodret, så får faktiskt hästar ät fritt, sommar som vinter.

Men det är klart, försöker man fodra sina Shettisar med mjölkkofoder, så går det inget bra...
Kul för dig att det gått bra men tyvärr känner du inte till hur alla hästar funkar. Vissa inkl min kan tex klara fritt tills de slutar växa och sedan går det utför. Självklart har det med fodret att göra om man nu tex har en islänning i södra Sverige så är det långt ifrån alla som klarar den överätningen som en normal hage med gräs året runt i innebär för dem. Ställ sedan in en bal så har man ett bra recept för fång och det är inte en slump att isis och shettis är kraftigt överrepresenterade när det gäller fång. Var och varannan hage pryds ju av smällfeta shettisar och islänningar, det är numera normalläge med feta kallblod och ponnyer så folk reagerar inte ens och ser att de är feta och inte i normalhull. Det är väldigt väldigt många hästar som ej klarar fri tillgång på hö av något slag utan endast halm isf.
Tror mer på veterinärerna jag haft kontakt med än dig så du behöver varken tro på vad jag skriver eller göra arga gubbar på mitt inlägg utan du kan bara scrolla förbi.
 
Hästar kan bli överviktiga på enbart grovfoder eller bete också.
Det är inte alla som står på gård med bete för olika typer av hästar, utan man får antingen ta det bete som finns eller ha sin häst i vanlig hage och fodra med hö.
Det är få som har egen gård och själv kan bestämma vem man ska köpa hö ifrån, och vad för typ av hö man ska köpa. Och oftast står det olika hästar i samma stall (samma hage) som har olika behov.

I en drömvärld vore det perfekt om alla hästar i samma hage hade exakt samma behov, och att man kunde välja det optimala höet som helt passar ens egna hästs behov.
Men den verkliga världen ser tyvärr inte ut så. Det är väldigt svårt att hitta hö av sådan typ att man kan ha fri tillgång till extremt lätt födda hästar tex.
Du ser svårigheter och verkar inte ha ambitionen att göra det bättre för våra hästar.

Dessutom har du sannolikt fel i sak.

Statistiskt så finns endast ett mindre antal av Sveriges hästar på stora svårpåverkade anläggningar i de tre storstadsområdena, även om väldigt många hästar finns i Skåne, runt Stockholm och runt Göteborg.
En tredjedel av Sveriges hästar finns på lantbruksfastigheter, och en tredjedel av Sveriges hästar är travhästar (inte samma tredjedelar...).

Varje hästägare behöver ta tag i att förstå hur fodring går till och bidra till att det köpts in lämpligt foder för de hästar som finns på anläggningen. Har stallägaren dåliga kunskaper, så får de inackordera hjälpa till med att informera, så att stallägaren får hjälp att köpa rätt..

Väldigt många som hyr in sig, har hästen i ett litet stall med några få hästar. Innan grovfoder köps in, så kanske diskussioner om vilket foder, och utfodringsstrategier borde genomföras.

Men det görs inte, man "kör bara på", och klagar på "fel foder". Och lunchfodrar, fyller säckar och jobbar allmänt opraktiskt. Det här beteende lärs dessutom ut på vissa naturbruksskolor med hästinriktning.

Säljer man stallplatser på en större anläggning, som en kommersiell tjänst, så är det en dålig anläggning, om det inte finns tjänliga hagar för olika kategorier med häst. Så omöjligt är det inte att skapa en lågenergihage.

Som jag sa tidigare, så endera får man ha flera olika partier med grovfoder, för olika behov, och sätta ihop grupper med hästar beroende på foderbehov, eller så får man använda grovfoder med lågt energivärde, som kan användas för fri tillgång i hagen till i princip alla hästar, utom något enstaka undantag.

Det tar föga mer plats med två partier foder. Det gäller bara att se till att det ordentligt definierat vilket foder som är vilket.

Hur tror du alla bönder med djur som behöver olika foder under olika tider på säsongen gör?
Jo, man har tydligt uppmärkta partier med foder, där somligt är avsett för djur med behov av höga värden, och andra partier till andra djur med andra behov.
 
Kul för dig att det gått bra men tyvärr känner du inte till hur alla hästar funkar. Vissa inkl min kan tex klara fritt tills de slutar växa och sedan går det utför. Självklart har det med fodret att göra om man nu tex har en islänning i södra Sverige så är det långt ifrån alla som klarar den överätningen som en normal hage med gräs året runt i innebär för dem. Ställ sedan in en bal så har man ett bra recept för fång och det är inte en slump att isis och shettis är kraftigt överrepresenterade när det gäller fång. Var och varannan hage pryds ju av smällfeta shettisar och islänningar, det är numera normalläge med feta kallblod och ponnyer så folk reagerar inte ens och ser att de är feta och inte i normalhull. Det är väldigt väldigt många hästar som ej klarar fri tillgång på hö av något slag utan endast halm isf.
Tror mer på veterinärerna jag haft kontakt med än dig så du behöver varken tro på vad jag skriver eller göra arga gubbar på mitt inlägg utan du kan bara scrolla förbi.
Vad är en hage? Är det en åker som det växer något slags odefinierat gräs på?

Vilka feta kallblod överallt pratar du om? Russen på Lojsta hed?

Ha hästen i en skogshage istället för på en åker, så blir den inte fet.

Låt åkern vara åker istället, och se till att den odlas med en vall som kan skördas till ett foder som passar för Shettisar.

Bullshit att hästar inte tål hö. Halm innehåller för lite protein, och rätt mycket energi, så de blir felnärda av enbart halm.

Alla hästar (förutom några få gräsallergiska) tål hö eller ensilage med för hästen korrekta näringsvärden och lämplig fibersammansättning.
Det går att ta fram (odla) vall som hamnar på de näringsvärden man önskar (om inte vädret sätter käppar i hjulen).

Det går också att köpa grovfoder med lämpliga näringsvärden, om man efterfrågar det.

Om din häst blivit sjuk i någon välfärdssjukdom, och rekommenderats en särskild diet av veterinär, så är det långt ifrån samma sak som att de flesta hästar inte skulle kunna hantera fri tillgång på foder.
 
Du ser svårigheter och verkar inte ha ambitionen att göra det bättre för våra hästar.

Dessutom har du sannolikt fel i sak.

Statistiskt så finns endast ett mindre antal av Sveriges hästar på stora svårpåverkade anläggningar i de tre storstadsområdena, även om väldigt många hästar finns i Skåne, runt Stockholm och runt Göteborg.
En tredjedel av Sveriges hästar finns på lantbruksfastigheter, och en tredjedel av Sveriges hästar är travhästar (inte samma tredjedelar...).

Varje hästägare behöver ta tag i att förstå hur fodring går till och bidra till att det köpts in lämpligt foder för de hästar som finns på anläggningen. Har stallägaren dåliga kunskaper, så får de inackordera hjälpa till med att informera, så att stallägaren får hjälp att köpa rätt..

Väldigt många som hyr in sig, har hästen i ett litet stall med några få hästar. Innan grovfoder köps in, så kanske diskussioner om vilket foder, och utfodringsstrategier borde genomföras.

Men det görs inte, man "kör bara på", och klagar på "fel foder". Och lunchfodrar, fyller säckar och jobbar allmänt opraktiskt. Det här beteende lärs dessutom ut på vissa naturbruksskolor med hästinriktning.

Säljer man stallplatser på en större anläggning, som en kommersiell tjänst, så är det en dålig anläggning, om det inte finns tjänliga hagar för olika kategorier med häst. Så omöjligt är det inte att skapa en lågenergihage.

Som jag sa tidigare, så endera får man ha flera olika partier med grovfoder, för olika behov, och sätta ihop grupper med hästar beroende på foderbehov, eller så får man använda grovfoder med lågt energivärde, som kan användas för fri tillgång i hagen till i princip alla hästar, utom något enstaka undantag.

Det tar föga mer plats med två partier foder. Det gäller bara att se till att det ordentligt definierat vilket foder som är vilket.

Hur tror du alla bönder med djur som behöver olika foder under olika tider på säsongen gör?
Jo, man har tydligt uppmärkta partier med foder, där somligt är avsett för djur med behov av höga värden, och andra partier till andra djur med andra behov.
Men hur kan du inte förstå att ett djur som är gjort för att äta 4-5 kg per dygn blir det när den får chansen att dubbla sin konsumtion? Du är ju bara pinsam med dina pekpinnar och okunskap. Jag vet inte vilken typ av kallblod du har men jag har ännu inte i Sverige sett en slank och fin ardenner i en enda hage utan det skumpar runt oformliga skvalpande feta kallblod i var o ch varannna hage och det inkluderar alla raser såsom ardenner, bruksnordis, fjording till ponnys såsom shettis och islänningar (fast visst finns islänningar i fin form också men de som har en bal i hagen brukar höra till den feta skaran).
 
Men hur kan du inte förstå att ett djur som är gjort för att äta 4-5 kg per dygn blir det när den får chansen att dubbla sin konsumtion? Du är ju bara pinsam med dina pekpinnar och okunskap. Jag vet inte vilken typ av kallblod du har men jag har ännu inte i Sverige sett en slank och fin ardenner i en enda hage utan det skumpar runt oformliga skvalpande feta kallblod i var o ch varannna hage och det inkluderar alla raser såsom ardenner, bruksnordis, fjording till ponnys såsom shettis och islänningar (fast visst finns islänningar i fin form också men de som har en bal i hagen brukar höra till den feta skaran).
Ett djur som är gjort för att äta 2 kg, eller 5 kg eller 20 kg foder, kommer att göra just det, äta vad det är konstruerat för.
Hetsäter gör hästar som får för lite tuggtid, och som är rädda att svälta.

Ardenner ska inte vara "slanka", de ska faktiskt ha en "hjärtrumpa". Ett fullblod ska vara "slankt"

Jag rekommenderar varmt att besöka åtminstone ett tiotal sommarpremieringar på olika håll i Sverige varje år, för att se många hästar i olika raser och få ett hum om hur de ska se ut.

Du verkar köra med något slags anekdotisk bevisföring, som enbart sträcker sig till enstaka individer i din närhet.
 
Vad är en hage? Är det en åker som det växer något slags odefinierat gräs på?

Vilka feta kallblod överallt pratar du om? Russen på Lojsta hed?

Ha hästen i en skogshage istället för på en åker, så blir den inte fet.

Låt åkern vara åker istället, och se till att den odlas med en vall som kan skördas till ett foder som passar för Shettisar.

Bullshit att hästar inte tål hö. Halm innehåller för lite protein, och rätt mycket energi, så de blir felnärda av enbart halm.

Alla hästar (förutom några få gräsallergiska) tål hö eller ensilage med för hästen korrekta näringsvärden och lämplig fibersammansättning.
Det går att ta fram (odla) vall som hamnar på näringsvärden man önskar (om inte vädret sätter käppar i hjulen).

Det går också att köpa grovfoder med lämpliga näringsvärden, om man efterfrågar det.

Om din häst blivit sjuk i någon välfärdssjukdom, och rekommenderats en särskild diet av veterinär, så är det långt ifrån samma sak som att de flesta hästar inte skulle kunna hantera fri tillgång på foder.
Andas lite och läs vad jag skriver. Självklart tål de hö men kanske inte fri tillgång. De ska äta kanske 5 kg och äter kanske 10 eller 12.
Jag har en av varje och har lärt mig den hårda vägen att alla inte tål det nej.
Tja du, större delen av svenska hagar är ju sk åker eller som det annars kallas, vall , så jag vet inte vad du menar riktigt. Tror du alltså att Sveriges hästägare har valet att släppa hästarna i skogen som det passar dem? Och att de dessutom kan beordra vad som ska odlas på befintliga hagar? Haha ok då förstår jag lite hur du tror. Så fungerar det inte. De flesta står inackorderade och en stooor del av Sveriges hästgårdar har fått all skog avstyckat så den finns helt enkelt inte och även om den finns så är det ju upp till gårdsägaren att avgöra om det ska släppas hästar i skogen. Många säger fö nej till det.
Varför blandar du in Lojsta hed? Det är ju deras habitat och räknas inte som fri tillgång. Se istället vad som händer med russ i Västsverige, de blir feta och får fång om de går i våra gräshagar och våra sommarbeten. De klarar alltså inte fri tillgång utan enbart den tillgång de är utvecklade för, i detta fall en karg hed. Precis som Island och Shetlandsöarna.
 
Varför skulle det inte fungera menar du?

Vilka hästar klarar inte fri tillgång? Klarar sådana hästar att beta?

Hästar som inte tidigare haft fri tillgång, tokäter och försvarar maten under en tillvänjningsperiod, sedan upphör det beteendet.
Jag har sett det i verkligheten så många gånger.

En hel del överviktiga hästar går dessutom ner i vikt vid fri tillgång, eftersom de slutar vara glupska.

Kan du prestera vetenskapliga bevis för att hästar som får grovfoder med "rätt" näringsvärden "inte skulle klara fri tillgång".

Att man kan vara inackorderad i ett stall där det inköpta grovfodret har för höga näringsvärden kan jag inse. Men då bör väl den inackorderade ta en diskussion med stallägaren om att det är smartare att skaffa foder med lägre näringsvärden.

Att fodra/komplettera med lämplig halm kan vara ett bra alternativ, för att ge hästarna möjlighet att äta hela dygnet, vilket de är konstruerade för.
Jag har tidigare haft connemaror varav en fick fång av överväxt bete i oktober och en annan fång på vanligt bete (inte i min ägo då). Båda krävde väldigt strikt diet och de fick naturligtvis inte en massa kraftfoder. Och inte heller gå på gräs om sommaren.

I stallet jag står produceras eget hö, så det är inte så enkelt som att välja vad som ska köpas in. Vi bor även i en del av landet där halm av foderkvalite är extremt svårt att hitta.
 
Ett djur som är gjort för att äta 2 kg, eller 5 kg eller 20 kg foder, kommer att göra just det, äta vad det är konstruerat för.
Hetsäter gör hästar som får för lite tuggtid, och som är rädda att svälta.

Ardenner ska inte vara "slanka", de ska faktiskt ha en "hjärtrumpa". Ett fullblod ska vara "slankt"

Jag rekommenderar varmt att besöka åtminstone ett tiotal sommarpremieringar på olika håll i Sverige varje år, för att se många hästar i olika raser och få ett hum om hur de ska se ut.

Du verkar köra med något slags anekdotisk bevisföring, som enbart sträcker sig till enstaka individer i din närhet.
Apropå "anekdotisk bevisföring" har jag varit på connemarariks ett par gånger och där visades extremt feta ponnier. Visst att domarna gillar det, men bra för hästarna är det verkligen inte. Min mara fick alltid låga poäng av de domarna för hon var för sportig och slimmad.
 
Jag förstår inte varför så mycket hästfolk håller på med de här tidskrävande stenåldersmetoderna för att fodra och vattna sina hästar?

Skaffa ordentliga vattenkar för vinterbruk som isolerade och/eller värmda. Se till att det finns tillräckligt med vatten jämnt. Bästa förebyggande mot kolik.

I hagen: skaffa en balkupa eller en stor foderhäck och ställ ut en storbal med hö (eller ensilage) för fri tillgång under dagen. Se till att näringsvärdena är lämpliga för de hästar som finns i den hagen, alternativt använd balar som passar för den häst som har minst behov.

- Nej, hästarna äter inte ihjäl sig. De första veckorna med fri tillgång så äter de för mycket, maten kan ju ta slut. Efter fyra till sex veckor så upphör det beteendet.

Hästarna blir lugna och harmoniska när de slipper vara hungriga och får tugga som de behöver. Man minskar risken för magsår, och för stereotypa beteenden.

Kan man inte ha en balkupa eller stor foderhäck för hel bal, ställ ut några stora lådor, t.ex. potatislårar, eller lådor av lastpall och pallkragar (förankra pallkragarna med vinkeljärn och plattjärn) och fyll dessa med "fri tillgång" på foder en gång per dygn.

Om hästarna står i stall, ge tillskottsfoder, om nu hästarna behöver det, i stallet.

Ge en kvälls/nattgiva med hö/ensilage som inte får ta slut, alltså fri tillgång där också.

I stallet så är en balupprullare ett bra redskap om man använder rundbalar.

Köp sådant grovfoder till hästarna som stämmer för den/de egna hästarnas näringsbehov, så behöver man inte begränsa givorna eller fixa tusen säckar.

Jag tar gärna emot tips på foder med MJ på 2,25 och smb. rp. 14. Har aldrig nånsin stött på det och det är max vad mitt foder kan innehålla om jag ska ge fri tillgång till mina hästar.
 
Ja, de blir överviktiga för att deras ägare petar i sina hästar en massa onödigt kraftfoder.

Om de då blivit överviktiga, så får man försöka åtgärda det, genom att ge hästarna foder som passar, och släppa dem på extremt magra beten. (Köpte en gång en överviktig häst, som var extremt svår att få ner i hull, det tog tre år)

Det är inget bevis för att inte hästvälfärden skulle öka enormt, för väldigt många hästar i normalhull eller något lättare överhull, om de får äta på ett naturligt sätt.

Åh! Jag tar gärna emot tips på magert bete i Uppsalaområdet också. I år gick mina på gammal ängsmark som aldrig nånsin gödslats, ca 1 ha mark. Ponny har aldrig nånsin varit fetare efter den sommaren, trots många mil med vagn. Fjordingen var i perfekt hull, men så var hon höglakterande också...
 
Alltså, jag vill inte ens tänka på hur min förra häst hade sett ut om han fått fri tillgång :crazy: Skulle behöva ett hö med typ 3 mj/kg och bra kvot då, lycka till med det liksom... Nuvarande häst däremot skulle nog klara det bättre, men han begränsas också i dagsläget, för vi står inackorderade med visst antal kg per dygn.
 
Varför skulle det inte fungera menar du?

Vilka hästar klarar inte fri tillgång? Klarar sådana hästar att beta?

Hästar som inte tidigare haft fri tillgång, tokäter och försvarar maten under en tillvänjningsperiod, sedan upphör det beteendet.
Jag har sett det i verkligheten så många gånger.

En hel del överviktiga hästar går dessutom ner i vikt vid fri tillgång, eftersom de slutar vara glupska.

Kan du prestera vetenskapliga bevis för att hästar som får grovfoder med "rätt" näringsvärden "inte skulle klara fri tillgång".

Att man kan vara inackorderad i ett stall där det inköpta grovfodret har för höga näringsvärden kan jag inse. Men då bör väl den inackorderade ta en diskussion med stallägaren om att det är smartare att skaffa foder med lägre näringsvärden.

Att fodra/komplettera med lämplig halm kan vara ett bra alternativ, för att ge hästarna möjlighet att äta hela dygnet, vilket de är konstruerade för.

För att höet oftast innehåller 8-10MJ per kilo TS.
Och ponnyn kan äta 20kg per dygn.
Och då blir den fruktansvärt överviktig.


Hästar har utvecklats för att spendera 14-18h på *födosök*. Långsamt men konstant vandrandes, ett strå här, ett blad där, några steg hit, några steg dit. Inte för att stå stilla vid en magisk jättesamling perfekt konserverat gräs.
 
Vad är en hage? Är det en åker som det växer något slags odefinierat gräs på?

Vilka feta kallblod överallt pratar du om? Russen på Lojsta hed?

Ha hästen i en skogshage istället för på en åker, så blir den inte fet.

Låt åkern vara åker istället, och se till att den odlas med en vall som kan skördas till ett foder som passar för Shettisar.

Bullshit att hästar inte tål hö. Halm innehåller för lite protein, och rätt mycket energi, så de blir felnärda av enbart halm.

Alla hästar (förutom några få gräsallergiska) tål hö eller ensilage med för hästen korrekta näringsvärden och lämplig fibersammansättning.
Det går att ta fram (odla) vall som hamnar på de näringsvärden man önskar (om inte vädret sätter käppar i hjulen).

Det går också att köpa grovfoder med lämpliga näringsvärden, om man efterfrågar det.

Om din häst blivit sjuk i någon välfärdssjukdom, och rekommenderats en särskild diet av veterinär, så är det långt ifrån samma sak som att de flesta hästar inte skulle kunna hantera fri tillgång på foder.

Jag vill köpa ett torrt hösilage, med mycket timotej, jag vill ha följande värden för att mina lättfödda naturraser ska slippa bli feta på fri tillgång

6MJ/kg TS
Kvot 8
WSC<12%

Tagga mig när du hittat partiet. Jag kan vänta några år, har letat i 6 år än så länge...
 
Jag vill köpa ett torrt hösilage, med mycket timotej, jag vill ha följande värden för att mina lättfödda naturraser ska slippa bli feta på fri tillgång

6MJ/kg TS
Kvot 8
WSC<12%

Tagga mig när du hittat partiet. Jag kan vänta några år, har letat i 6 år än så länge...
Och jag har letat ungefär lika länge efter ett stråfoder med 5Mj/kg ts, kvot 7, WSC<10. Vi kan väl tipsa varandra när vi hittar! Det lär nog dröja, eller vad tror du?
 
Och jag har letat ungefär lika länge efter ett stråfoder med 5Mj/kg ts, kvot 7, WSC<10. Vi kan väl tipsa varandra när vi hittar! Det lär nog dröja, eller vad tror du?

Hahaha japp mitt långsiktiga mål är att kunna köpa mer mark och odla det själv, men först måste jag klura ut hur i hela friden man löser både så låg energi som i överväxt timotej men också så hög protein som i halvvuxen timotej/baljväxter...

Har du klurat fram några lämpliga arter?
 
Hahaha japp mitt långsiktiga mål är att kunna köpa mer mark och odla det själv, men först måste jag klura ut hur i hela friden man löser både så låg energi som i överväxt timotej men också så hög protein som i halvvuxen timotej/baljväxter...

Har du klurat fram några lämpliga arter?
Låter som om du får odla vall för sig och protein för sig och sen mixa :idea:
 
Låter som om du får odla vall för sig och protein för sig och sen mixa :idea:

Ja, i år provar jag ungefär det. Har gräsfröhalm på 6MJ. Men hehe det har ju såklart typ noll protein.

Och attanssss så svårt det är att fodra upp proteinet utan att dom får i sig sjuhelsikes för mycket energi. Dessutom drygt med två skålfodringar per dag (eftersom jag inte vill riskera feljäsning på för hög giva proteinkoncentrat).

Nästa år ska jag försöka norpa det partiet som har högst protein från samma gård som producerade gräsfröhalmen. Dom är riktigt bra och proffsiga, dom tar en del skördar så tidigt på dygnet som möjligt och får därmed fina lågsockerpartier också.
 
Hahaha japp mitt långsiktiga mål är att kunna köpa mer mark och odla det själv, men först måste jag klura ut hur i hela friden man löser både så låg energi som i överväxt timotej men också så hög protein som i halvvuxen timotej/baljväxter...

Har du klurat fram några lämpliga arter?
Jag anser att det är en växtfysiologisk omöjlighet att hitta sådana foder. Så tja egentligen letar jag inte. Energiinnehåll i gräs skiljer inte så mycket mellan arter/sorter och tyvärr inte heller i mognadsstadium.
 
Jag anser att det är en växtfysiologisk omöjlighet att hitta sådana foder. Så tja egentligen letar jag inte. Energiinnehåll i gräs skiljer inte så mycket mellan arter/sorter och tyvärr inte heller i mognadsstadium.

Mja, det är stor skillnad på tidigt skördad timotejvall och gräsfröhalm på timotej. Jag har gräsfröhalm hemma just nu.

Men kan jag hitta nåt som ligger under 8MJ, över kvot 7, under 12% wsc så kommer jag hoppa jämnfota av glädje. Ett sånt parti är ändå en möjlighet med "normala vall-arter".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 544
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 995
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 190
Senast: Karamello30
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 147
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp