Packa höpåsar

Mja, det är stor skillnad på tidigt skördad timotejvall och gräsfröhalm på timotej. Jag har gräsfröhalm hemma just nu.

Men kan jag hitta nåt som ligger under 8MJ, över kvot 7, under 12% wsc så kommer jag hoppa jämnfota av glädje. Ett sånt parti är ändå en möjlighet med "normala vall-arter".
Beror väl på vad man menar med stora skillnader.
 
Beror väl på vad man menar med stora skillnader.
6MJ istället för 8MJ betyder ju några kilo skillnad för hästen, så det tycker jag är stor skillnad :).

Och andra hållet: om det är MJ/kg för exemplets skull, så 6MJ x 10kg är 60MJ. 8MJ x 10kg är 80MJ.

20MJ per dygn är en betydande skillnad, speciellt för en ponny...
 
6MJ istället för 8MJ betyder ju några kilo skillnad för hästen, så det tycker jag är stor skillnad :).

Och andra hållet: om det är MJ/kg för exemplets skull, så 6MJ x 10kg är 60MJ. 8MJ x 10kg är 80MJ.

20MJ per dygn är en betydande skillnad, speciellt för en ponny...
Har man kontroll på hur mycket hästen äter så gör ju en skillnad på 2MJ skillnad. På fri tillgång räcker def inte den skillnaden. Tippar på,att min häst äter ca 20 kg på fri tillgång. Han behöver ca 75-80MJ. Både 6 och 8 Mj blir vansinnigt mycket för mycket på fri tillgång. Men låt oss sluta med hårklyveri, vi är ju i det stora hela överens.
 
Har man kontroll på hur mycket hästen äter så gör ju en skillnad på 2MJ skillnad. På fri tillgång räcker def inte den skillnaden. Tippar på,att min häst äter ca 20 kg på fri tillgång. Han behöver ca 75-80MJ. Både 6 och 8 Mj blir vansinnigt mycket för mycket på fri tillgång. Men låt oss sluta med hårklyveri, vi är ju i det stora hela överens.

Hehe yes.

Jag sitter just nu och funderar på om det kanske helt enkelt är att vi är för fastlåsta vid olika gräs, just för att de är så enkla att odla.

Men hur mycket gräs äter egentligen förvildade hästar i friska bestånd? Det kan jag kanske hitta nån forskning på.

Det här är ju inte en vall direkt...

https://1859oregonmagazine.com/thin...ptember-october-oregon-wild-mustangs-gallery/

Day-two-May-trip-041.jpg
 
Hehe yes.

Jag sitter just nu och funderar på om det kanske helt enkelt är att vi är för fastlåsta vid olika gräs, just för att de är så enkla att odla.

Men hur mycket gräs äter egentligen förvildade hästar i friska bestånd? Det kan jag kanske hitta nån forskning på.

Det här är ju inte en vall direkt...

https://1859oregonmagazine.com/thin...ptember-october-oregon-wild-mustangs-gallery/

Visa bifogad fil 108628
Nej precis, hästar är väl i grunden stäpplevande och stäppen är väl inte bara gräs? Utan rätt karg? Obs killgissar.
Hur ser det ut på Island? Shetland?
 
Hehe yes.

Jag sitter just nu och funderar på om det kanske helt enkelt är att vi är för fastlåsta vid olika gräs, just för att de är så enkla att odla.

Men hur mycket gräs äter egentligen förvildade hästar i friska bestånd? Det kan jag kanske hitta nån forskning på.

Det här är ju inte en vall direkt...

https://1859oregonmagazine.com/thin...ptember-october-oregon-wild-mustangs-gallery/

Visa bifogad fil 108628

Och något som upptäckts nyligen och är mycket relevant; när de dödade av en massa mustanger i USA upptäckte man att ca hälften av dem hade/hade haft fång. Det är inte så enkelt som att fri tillgång på mat = hälsosam häst. Tyvärr
 
Och något som upptäckts nyligen och är mycket relevant; när de dödade av en massa mustanger i USA upptäckte man att ca hälften av dem hade/hade haft fång. Det är inte så enkelt som att fri tillgång på mat = hälsosam häst. Tyvärr
Har läst en studie på ferala hästflockar i olika habitat där alla hade fångförändringar i någon utsträckning.

Hittade detta vid snabb googling.
"Of the three populations surveyed by histopathology, the prevalence of chronic laminitis ranged between 40% and 93%."
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/avj.12017
 
Nej precis, hästar är väl i grunden stäpplevande och stäppen är väl inte bara gräs? Utan rätt karg? Obs killgissar.
Hur ser det ut på Island? Shetland?

Ja precis, det är ju tundramiljö på Island. Kalfjäll typ. Lär vara en hel del små buskar och örter i dieten. Gräs, ja, men inte samma arter som vi har på våra vallar.

Shetlandsöarna är liknande, otroligt vindpinade. Och shetlandsponnis kan reglera sin metabolism när det är dålig tillgång på föda, då bränner dom mindre.

https://www.shetland.org/visit/do/wildlife/flora
 

Bifogade filer

  • david-gifford-shetlandorg-flora-and-fauna-14.0x620.jpg
    david-gifford-shetlandorg-flora-and-fauna-14.0x620.jpg
    160,8 KB · Visningar: 6
Stäppområden har ju pgra klimat betydligt sämre tillgång på foder året runt. Vi i kalla Norden har vinter som begränsar tillgång. Min tro är att antingen så är födan begränsad året runt(stäpp) eller så åtminstone del av året och då varierade hullet markant mellan årstider. Våra tamhästar utsätts aldrig för ont om foder och tydlig viktnedgång.

Tillika så är det (oftast) inte svårt att hålla unghästar och avelsston (betäckande hingstar?) i slankt lagom hull. De mår ofta bra av fri tillgång. Det är vuxna gallston och valacker som är svåra att hålla slanka. Vilken kategori består till största del våra fritidshästar av? Vilken kategori består vildhästar av?
 
Hehe yes.

Jag sitter just nu och funderar på om det kanske helt enkelt är att vi är för fastlåsta vid olika gräs, just för att de är så enkla att odla.

Men hur mycket gräs äter egentligen förvildade hästar i friska bestånd? Det kan jag kanske hitta nån forskning på.

Det här är ju inte en vall direkt...

https://1859oregonmagazine.com/thin...ptember-october-oregon-wild-mustangs-gallery/

Visa bifogad fil 108628
Precis som att det finns många hästar som blir tjocka på ingenting så finns det ju också många hästar som verkligen behöver fodras med grovfoder med högre värden. De värden ni lyft fram som ”önskevärden” skulle jag tycka vore mardrömsfoder🤪

Det är svårt när det varierar så mkt vad hästarna har för behov..
 
Vad hände med den där brittiska studien från i somras som jag tyckte var så intressant?

Sammanfattningsvis sa den att ägarna till hästarna hade svårt att bedöma hull korrekt (tyckte att hästen var smalare än den var), att de hade svårt att bedöma hästens extrabehov (ca 50% av hästarna sades vara lättfödda men egentligen var det bara ca 30%) men framförallt överskattade ägarna grovt hur mycket hästarna motionerades.

Detta är också viktiga pusselbitar i utfodringen kring hästen. Hur objektiv är jag som tittar på/har ansvaret för hästen egentligen?
 
Vad hände med den där brittiska studien från i somras som jag tyckte var så intressant?

Sammanfattningsvis sa den att ägarna till hästarna hade svårt att bedöma hull korrekt (tyckte att hästen var smalare än den var), att de hade svårt att bedöma hästens extrabehov (ca 50% av hästarna sades vara lättfödda men egentligen var det bara ca 30%) men framförallt överskattade ägarna grovt hur mycket hästarna motionerades.

Detta är också viktiga pusselbitar i utfodringen kring hästen. Hur objektiv är jag som tittar på/har ansvaret för hästen egentligen?

Ja precis, även om jag rider ibland så räknar jag aldrig med arbetstillägg på mina.

Har däremot en inhyrd korsning som bränner massa energi bara på hur hon rör sig i hagen, hon tappade sjukt fort i vikt första månaderna här 😅. Just nu har jag fri tillgång så hon är en perfekt femma på Henneke, medans depåerna på mina närmar sig en skrämmande 7... Eller kanske 8 om jag ska vara jätteärlig 😱.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 493
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 115
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp