Packväskor för dagsturer - vilka?

Septicemia

Trådstartare
Jag hade tänkt börja bege mig ut på lite längre ritter under lediga dagar, skulle gissa på två turer i veckan som kommer överskrida 3 timmar om vädret tillåter och har kommit fram till att sadelväskor hade varit väldigt praktiskt.

Men vilka ska man välja? Finns det väskor passande engelska sadlar som fästs framför sadeln, har för mig att jag har sett isisar med sådana väskor men när jag söker hittar jag bara väskor som ska fästas runt hornet på westernsadlar. Hur stora väskor behövs egentligen?

Jag vill gärna kunna rida i samtliga gångarter utan att väskorna rör sig för mycket eller orsakar stora skavsår.

Är helt ny på långritts-området så upplys mig kära buke. :D

Sv: Packväskor för dagsturer - vilka?

Jag har oxå haft upp den frågan. Letar efter sadelväskor till min Barefoot London och ingen svarade.

Så jag hoppas DU har tur nu med denna tråden så hakar jag på! :angel:

Framför vet jag inte. Däremot finsn sadlar att fästa baktill. Men då behövs ringar bak vid bakvalvet. Min sadelväska sitter i ringarna samt i sadelgjorden så den är fixerad och fixar galopper utan problem.

Har stigbyglarna fastsatta med karbinhake i ringarna då det inte går att få upp dom.

Jo, det du skriver har jag redan begripit, jag var mer ute efter generella tips kring vilken typ av väska man bör satsa på samt fördelar med t.ex. skinn framför canvas osv. :)

Det är ju en hel djungel och jag undrar om det är värt att lägga lite pengar på dyrare packväskor eller om det funkar lika bra med med ett par billigare.

Har hittat en hemsida som saluför just den typen av väska jag beskrev i första inlägget, som spänns fast i ringarna framför framvalvet. De var ganska dyra och relativt små, men såg väldigt smidiga ut.
Vad bör man ha med sig under en ritt som inte kommer sträcka sig över 5 timmar inklusive vilopauser? Jag har ganska mycket problem med ryggen/nacken och får ont av att ha tyngd på ryggen för länge så jag vill undvika att packa tungt i ryggsäck i så stor utsträckning som möjligt.

Angående packväskor att fästa runt hornet:
Har ridit en del i en Barefoot Arizona i det här året och den ligger bra på pålle och jag trivs i den så det lutar år en sådan, men vågar man använda hornet till något egentligen? Hänga väskor över och så?

Popcorn: Har London samma fästen som Cheyenne baktill?

Dangerose: Ja, det verkar som om att Cheyenne och London har samma fästen baktill.
Och jag undrar precis som du om man skulle köpa en lite dyrare eller dom billigare är lika bra?
Jag vill ha packväskor som är stadiga men santidigt inte för stora och bulsiga och som ligger stilla i galoppen.

Jag har hittat ett märke som verkar intressant och inte helt dyrt, StowAway. Det finns på en sida med distansutrustning. Kan PM:a länken till dig om du vill. De har fästanordningar för alla möjliga olika sadlar.

Är det någon som har erfarenhet av märket?

När jag rider lite längre turer där jag vill ha lite fika med mig så använder jag mig av en "korv" som jag fäster antingen framför eller bakom sadeln beroende på vart det finns ringar :)

Sätter bara ett spännband i varje ring och sen runt "korven" och drar åt och då hoppar den inte omkring och är störande.

Jag har provat diverse olika sadelväskor hittils och detta är det jag gillar bäst då de flesta andra flaxar mer eller mindre när man rider i annan gångart än skritt.

:bow: Tack, det var mycket användbar information! Cylinderväskor verkar alldeles lagom stora för mig.

Annat tips om du har mackor/bullar eller ja något att äta med dig så lägg de i plastpåsar istället för i någon plastburk för det blir skramligt och otympligt...

Jag har hittat ett märke som verkar intressant och inte helt dyrt, StowAway. Det finns på en sida med distansutrustning. Kan PM:a länken till dig om du vill. De har fästanordningar för alla möjliga olika sadlar.

Är det någon som har erfarenhet av märket?

Ja tack snälla du, vill du PM:a länken till mej vore det snällt! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka