Packväskor/klövjeväskor

Sandra78

Trådstartare
Har länge tänkt att köpa väskor till hunden, så att hon kan hjälpa till att bära lite. Men jag tycker att det är ursvårt att passa ut dem.
Har varit in på djuraffärerna men på ett ställe tycker de att hon ska ha en väska som nästan stryper henne, på ett annat ställe tog de fram en som kanade snett hela tiden osv.
Så ingen större hjälp där.
Så kan ni ge mig tips/råd/bilder på hur en bra väska ska sitta..?
Och gärna förslag på modeller som kan tänkas passa en normalstor rottweilertik, 59 cm hög och knappt 40 kg.
Hon ska inte bära några tunga grejer precis, kan tänka mig att det knappast blir mer än 4 kg. Men jag vill förstås att den ska passa bra och inte glida åt sidorna ändå.

Sv: Packväskor/klövjeväskor

Vad ska du ha den till, en sväng runt kvarteret eller till fjällen?

Av någon märklig anledning :angel: så är har de dyrare märkena bättre passform. Själv har jag en Ruff Rider Dog Pack, den är justrerbar i ryggen, det ger en bra passform. Sen har jag bara köpt storleken efter hans vikt och höjd, det blev en medium. Då kostar den 600:-.

Ja, man kan väl säga "mitt emellan" där. Typ halvdagsvistelse i kuperat naturreservat och sådant. Inga hårda strapatser men i och med att vi har mycket små och stora berg här så är det viktigt att den ligger kvar trots att hon går uppför eller nerför.

Ruff Rider har jag aldrig hört talas om, ska googla på det. Priset lät ju helt klart överkomligt (jag hade nog räknat på minst 1000-lappen men självklart blir jag inte ledsen om det är billigare :angel:)

Då tycker jag Ruff Rider är ett bra alternativ, jag har köpt min på Get Out, de har butik här där jag bor, men även en bra hemsida och försäljning över nätet.

Hittade en jätteläcker hos Fritid & Vildmarksliv i Piteå som åtminstone borde passa dvärgschnauzer. Ring dem o fråga vilka storlekar som finns.

Jag har då sett packväskor för chihuahua (finns bland annat på my one i Borås) så nog ska det finnas passande d. pudel!

Nu är min hund nog lite större än din, men vi köpte en sån här idag:

dsc_0037_2_98496087.jpg

Kanske inte den snyggaste modellen, men den var billig (110 kr) och jisses vad Billy blev stolt och mallig när han fick den på sig :D Han spatserade fram över golvet i butiken som om han vore den viktigaste hunden med den viktigaste uppgiften i hela världen :love:

Billy är 33 cm i mankhöjd.

En fråga bara:

Vad ska man ha i väskan? :angel:

I början har du papper så väskan blir upp-fluffad till rätt storlek, viktigt att hunden går kopplad i början så den inte fastnar eller stöter i saker med väskan. Vissa hundar struntar i vilket och bara går på och vissa stirrar på dig med uppmaningen "Jag kan faktiskt inte röra mig..."

Jag har plastpåsar med havre, men du kan naturligtvis ta nåt annat. Sand borde funka. Då blir det lätt att väga upp två stycken lika tunga.

Första målet är ca 10% av hundens kroppsvikt, om eller till hur myckt du ska öka tycker jag beror på vad du vill med väskan. Ska hunden tex bära sin egen mat på en fjälltur kan det mycket väl bli upp till 30-40% av hundens vikt. Då får du ta dig dit succesivt. Annars tycker jag att 10% kan räcka.

26455559.jpg

här kommer min vovve med väska. kommer inte ihåg vilket märke det är men jag har köpt min på grizzly gav 250kr på rea.

Såg att våran veterinär har börjat ta hem ett märke som heter Ruff Wear. Någon som vet hur det är i hållbarhet, funktion och pris?

En sån tror jag vi har provat, den blev antingen supertajt framtill eller så gled den åt sidan. Så modellen var inte riktigt rätt för våran hund.

Vi har en nästan tjugo år gammal klövjeväska hemma som mamma hade till sin labrador. Ska skaffa bearded collie nu så putsade upp den och hoppas verkligen den kommer passa honom också! :D Den vi har är som en loksele framtill, sen spänner man med en läderrem (tänk stigläder) under/genom klövjeväskan och sen fäster man väskan i den dära halsgrejen.. Den är tydligen för ordentliga fjällturer (mamma besteg nordeuropas högsta berg med labben, som då bar sin egen mat i väskan) och man slipper det med att hunden nästan stryps eller att det kanar snett. Tror det är ett mycket bättre alternativ än de med knäppning fram på bogen. Den var dock rätt dyr på sin tid och jag vet inte om/var det går att få tag på idag. Kennel heter märket iallafall. Kanske inte det mest tacksamma att googla på dock :grin:

Jag köpte denna modellen ifrån dogman till våra akita. Den är ngt trång i halsen men passar för övrigt bra och ligger stilla. Kostade dryga 1000 lappen.

Vaska_Dogman.jpg

Akitan är ju lite annorlunda i kroppen då den är grov men ganska kort. Därför har det varit svårt att hitta en väska som passar optimalt. Antingen har den blivit lite trång i halsen eller för lång i ryggen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 700
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 585
Senast: Görel
·
Övr. Hund Jag får lite smått hjärnsläpp av alla såna inlägg i diverse grupper på Facebook. Värst av allt är att folk också svarar med förslag på... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 635
Senast: Acto
·
Övr. Hund Visst är det några här som har vandrat med hund och vill dela med sig av sina bästa tips och sina värsta not-to-do? Jag planerar för en... 2
Svar
21
· Visningar
1 922
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka